شواهد تبار مشترک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
LetsDoItBot (بحث | مشارکت‌ها)
تمیزکاری، + ویرایش با ماژول ابرابزار با استفاده از AWB
خط ۱: خط ۱:
{{مفاهیم نظریهٔ تکامل}}
{{مفاهیم نظریهٔ تکامل}}


'''شواهد تبار مشترک''' سازواره ها یا ارگانیسم های زنده، توسط دانشمندانی که در رشته های مختلفی تحقیق می کنند در طول دهه ها کشف شده اند، که نشان می دهند [[نسب مشترک|تبار مشترک]] تمامی [[زندگی|حیات بر روی زمین]] از یک [[جهان‌نیای پایانی]] (به انگلیسی: Last universal common ancestor، مخفف: LUCA) توسعه یافته است. این شواهد، چارچوبی نظری را بنا می گذارد که نظریه فرگشت بر آن قرار می گیرد، و نشان می دهد که [[فرگشت انسان|فرگشت]] دارد اتفاق می افتد، و قادر است تا روال های طبیعی ای که منجر به [[تنوع زیستی]] زمین شده اند را نشان بدهد. به علاوه، این شواهد [[سنتز مدرن|سنتز فرگشتی مدرن]] را پشتیبانی می کنند — [[تئوری علمی|نظریه علمی]] فعلی ای که چگونگی و چرایی دگرگونی حیات در طول زمان را توضیح می دهد. زیست‌شناسان تکاملی شواهد و مدارک تبار مشترک را، با ایجاد پیش بینی های قابل راستی آزمایی، راستی آزمایی فرضیه ها، و ساخت نظریه هایی که علت هایش را توضیح بدهند و روشن کنند، به اثبات می رسانند.
'''شواهد تبار مشترک''' سازواره‌ها یا ارگانیسم‌های زنده، توسط دانشمندانی که در رشته‌های مختلفی تحقیق می‌کنند در طول دهه‌ها کشف شده‌اند، که نشان می‌دهند [[نسب مشترک|تبار مشترک]] تمامی [[زندگی|حیات بر روی زمین]] از یک [[جهان‌نیای پایانی]] (به انگلیسی: Last universal common ancestor، مخفف: LUCA) توسعه یافته است. این شواهد، چارچوبی نظری را بنا می‌گذارد که نظریه فرگشت بر آن قرار می‌گیرد، و نشان می‌دهد که [[فرگشت انسان|فرگشت]] دارد اتفاق می‌افتد، و قادر است تا روال‌های طبیعی ای که منجر به [[تنوع زیستی]] زمین شده‌اند را نشان بدهد. به علاوه، این شواهد [[سنتز مدرن|سنتز فرگشتی مدرن]] را پشتیبانی می‌کنند — [[تئوری علمی|نظریه علمی]] فعلی ای که چگونگی و چرایی دگرگونی حیات در طول زمان را توضیح می‌دهد. زیست‌شناسان تکاملی شواهد و مدارک تبار مشترک را، با ایجاد پیش بینی‌های قابل راستی آزمایی، راستی آزمایی فرضیه‌ها، و ساخت نظریه‌هایی که علت‌هایش را توضیح بدهند و روشن کنند، به اثبات می‌رسانند.


مقایسه [[توالی اسید نوکلئیک|توالی های ژنتیکی دی‌ان‌ای]] ارگانیسم ها آشکار کرده است که ارگانیسم هایی که از لحاظ [[تبارزایش|تبارزایشی]] (Phylogenetics) به هم نزدیکند، درجه بالایی از شباهت قطعات ژنتیکی مانند [[شبه‌ژن|شبه‌ژن‌ها]] را نیز دارند، که شبه‌ژن‌ها بخش هایی از [[دی‌ان‌ای]] هستند که با ژنی در یک [[ارگانیسم]] مرتبط، [[هم‌ساخت‌شناسی#.D8.A7.D8.B1.D8.AA.D8.A7.D8.B3.D8.A7.D8.AE.D8.AA.DB.8C|ارتاساخت]] (Orthologous) هستند، اما دیگر فعال نیستند و ظاهرا تحت روندی ثابت از زوال یا واگونگی (Degeneration) از جهش های انباشتی قرار گرفته اند، که این تبار مشترک را، همراه با ساختار بیوشیمیایی همگانی، و الگوهای دگرگون‌پذیری مولکولی که در تمام ارگانیسم ها یافت می شود را اثبات و پشتیبانی می کند. اطلاعات ژنتیکی اضافه، به طور قاطعانه خویشاوندی حیات را اثبات می کنند و دانشمندان را قادر ساخته اند (از زمان کشف دی‌ان‌ای) که درخت های تبارزایشی را بسازند: ترسیمی از خویشاوندی فرگشتی ارگانیسم ها. این ها همچنین به ایجاد تکنیک های [[ساعت مولکولی]] برای تعیین تاریخ های انشعاب تاکسون ها و کالیبره کردنشان با سوابق فسیلی منجر شده است.
مقایسه [[توالی اسید نوکلئیک|توالی‌های ژنتیکی دی‌ان‌ای]] ارگانیسم‌ها آشکار کرده است که ارگانیسم‌هایی که از لحاظ [[تبارزایش|تبارزایشی]] (Phylogenetics) به هم نزدیکند، درجه بالایی از شباهت قطعات ژنتیکی مانند [[شبه‌ژن]]‌ها را نیز دارند، که شبه‌ژن‌ها بخش‌هایی از [[دی‌ان‌ای]] هستند که با ژنی در یک [[ارگانیسم]] مرتبط، [[هم‌ساخت‌شناسی#.D8.A7.D8.B1.D8.AA.D8.A7.D8.B3.D8.A7.D8.AE.D8.AA.DB.8C|ارتاساخت]] (Orthologous) هستند، اما دیگر فعال نیستند و ظاهراً تحت روندی ثابت از زوال یا واگونگی (Degeneration) از جهش‌های انباشتی قرار گرفته‌اند، که این تبار مشترک را، همراه با ساختار بیوشیمیایی همگانی، و الگوهای دگرگون‌پذیری مولکولی که در تمام ارگانیسم‌ها یافت می‌شود را اثبات و پشتیبانی می‌کند. اطلاعات ژنتیکی اضافه، به طور قاطعانه خویشاوندی حیات را اثبات می‌کنند و دانشمندان را قادر ساخته‌اند (از زمان کشف دی‌ان‌ای) که درخت‌های تبارزایشی را بسازند: ترسیمی از خویشاوندی فرگشتی ارگانیسم‌ها. این‌ها همچنین به ایجاد تکنیک‌های [[ساعت مولکولی]] برای تعیین تاریخ‌های انشعاب تاکسون‌ها و کالیبره کردنشان با سوابق فسیلی منجر شده است.


[[فسیل|فسیل ها]] برای تخمین این که کی تبارهای مختلف در [[مقیاس زمانی زمین‌شناسی|مقیاس های زمانی مختلف زمین‌شناختی]] توسعه یافتند و ایجاد شدند مهم هستند. از آن جا که فسیل‌شدن‌ها وقایعی نادر هستند، که معمولا نیاز به اجزاء بدنی سخت و همچنین مرگ نزدیک مکان هایی که [[رسوب‌گذاری|رسوب ها]] دارند ته نشین می شوند دارند، سوابق فسیلی تنها اطلاعات پراکنده و تک و توک و گاه به گاهی را در مورد فرگشت حسات می دهند. مخصوصا شواهد ارگانیسم های پیش از توسعه اجزاء بدنی سخت مانند صدف‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها، کمیاب هستند، اما به شکل [[میکروفسیل‌شناسی|میکروفسیل‌های]] کلانسان، و همچنین نقش ها و نشان‌های ارگانیسم های نرم-تن مختلف وجود دارند. مطالعه تطبیقی [[کالبدشناسی]] گروه های مختلف حیوانات ویژگی هایی ساختاری را نشان می دهد که به طور بنیادین مشابه هستند یا اصطلاحا هم ساخت (به انگلیسی: homologous) هستند، که نشان گر روابط تبارزایشی (به انگلیسی: phylogenetic) و دیرینه با دیگر ارگانیسم ها هستند، مخصوصا بیش از همه وقتی که با فسیل های ارگانیسم های [[انقراض هولوسن|منقضرش شده]] کهن مقایسه انجام می شود. [[بازمانده‌های ژنتیکی|ساختارهای بازمانده ژنتیکی]] یا اصطلاحا وستیجال (به انگلیسی: Vestigial structure) و مقایسه ها و مشابهت ها در [[رویان‌زایی|رشد جنینی]]، تا حد زیادی عوامل و معیارهایی موثر و دخیل در همسانی های کالبدشناختی در هماهنگی با نیای مشترک هستند. از آن جا که فرآیند های [[دگرگشت|دگرگشتی]] (متابولیک) فسیل به جای نمی گذارند، تحقیقات در فرگشت فرآیندهای پایه سولی به طور زیادی توسط مقایسه [[فیزیولوژی]] و [[زیست‌شیمی]] ارگانیسم های موجود انجام می شوند. بسیاری ز تبارها در مراحل مختفی از توسعه انشعاب یافتند، بنابراین با مقایسه خصیصه های نوادگان یک تبار مشترک امکان تعیین این که کی فرآیندهای دگرگشتی خاصی ظهور کردند وجود دارد.
[[فسیل]]‌ها برای تخمین این که کی تبارهای مختلف در [[مقیاس زمانی زمین‌شناسی|مقیاس‌های زمانی مختلف زمین‌شناختی]] توسعه یافتند و ایجاد شدند مهم هستند. از آن جا که فسیل‌شدن‌ها وقایعی نادر هستند، که معمولاً نیاز به اجزاء بدنی سخت و همچنین مرگ نزدیک مکان‌هایی که [[رسوب‌گذاری|رسوب‌ها]] دارند ته‌نشین می‌شوند دارند، سوابق فسیلی تنها اطلاعات پراکنده و تک و توک و گاه به گاهی را در مورد فرگشت حسات می‌دهند. مخصوصاً شواهد ارگانیسم‌های پیش از توسعه اجزاء بدنی سخت مانند صدف‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها، کمیاب هستند، اما به شکل [[میکروفسیل‌شناسی|میکروفسیل‌های]] کلانسان، و همچنین نقش‌ها و نشان‌های ارگانیسم‌های نرم-تن مختلف وجود دارند. مطالعه تطبیقی [[کالبدشناسی]] گروه‌های مختلف حیوانات ویژگی‌هایی ساختاری را نشان می‌دهد که به طور بنیادین مشابه هستند یا اصطلاحاً هم ساخت (به انگلیسی: homologous) هستند، که نشان گر روابط تبارزایشی (به انگلیسی: phylogenetic) و دیرینه با دیگر ارگانیسم‌ها هستند، مخصوصاً بیش از همه وقتی که با فسیل‌های ارگانیسم‌های [[انقراض هولوسن|منقضرش شده]] کهن مقایسه انجام می‌شود. [[بازمانده‌های ژنتیکی|ساختارهای بازمانده ژنتیکی]] یا اصطلاحاً وستیجال (به انگلیسی: Vestigial structure) و مقایسه‌ها و مشابهت‌ها در [[رویان‌زایی|رشد جنینی]]، تا حد زیادی عوامل و معیارهایی مؤثر و دخیل در همسانی‌های کالبدشناختی در هماهنگی با نیای مشترک هستند. از آن جا که فرایندهای [[دگرگشت|دگرگشتی]] (متابولیک) فسیل به جای نمی‌گذارند، تحقیقات در فرگشت فرآیندهای پایه سولی به طور زیادی توسط مقایسه [[فیزیولوژی]] و [[زیست‌شیمی]] ارگانیسم‌های موجود انجام می‌شوند. بسیاری ز تبارها در مراحل مختفی از توسعه انشعاب یافتند، بنابراین با مقایسه خصیصه‌های نوادگان یک تبار مشترک امکان تعیین این که کی فرآیندهای دگرگشتی خاصی ظهور کردند وجود دارد.


شواهد بیش تری از رشته [[جغرافیای زیستی]] می آیند چرا که فرگشت با تبار مشترک بهترین، و کامل ترین و موشکافانه ترین تبیین برای داده های بسیار گوناگونی در مورد توزیع جغرافیایی گیاهان و حیوانات در سراسر دنیا می باشد. آن چه که ذکر شد مخصوصا در [[نظریه جغرافیای زیستی جزایر]] مشهود است. در ترکیب با نظریه جغرافیایی به خوبی پایه گذاری شده [[زمین‌ساخت صفحه‌ای]]، نیای مشترک راهی را برای ترکیب داده ها در مورد توزیع فعلی گونه ها، و شواهدی که از سابقه فسیلی به دست آمده اند، ارائه می دهد، تا تبیینی از لحاظ منطقی محکم و منسجم و بی تناقض را ارائه کند از این که چگونه توزیع ارگانیسم های زینده در طول زمان تغییر کرده اند.
شواهد بیش تری از رشته [[جغرافیای زیستی]] می‌آیند چرا که فرگشت با تبار مشترک بهترین، و کامل‌ترین و موشکافانه‌ترین تبیین برای داده‌های بسیار گوناگونی در مورد توزیع جغرافیایی گیاهان و حیوانات در سراسر دنیا می‌باشد. آنچه که ذکر شد مخصوصاً در [[نظریه جغرافیای زیستی جزایر]] مشهود است. در ترکیب با نظریه جغرافیایی به خوبی پایه‌گذاری شده [[زمین‌ساخت صفحه‌ای]]، نیای مشترک راهی را برای ترکیب داده‌ها در مورد توزیع فعلی گونه‌ها، و شواهدی که از سابقه فسیلی به دست آمده‌اند، ارائه می‌دهد، تا تبیینی از لحاظ منطقی محکم و منسجم و بی تناقض را ارائه کند از این که چگونه توزیع ارگانیسم‌های زینده در طول زمان تغییر کرده‌اند.


توسعه و گسترش باکتری‌های [[مقاومت آنتی‌بیوتیکی|مقاوم به آنتی‌بیوتیک]] مدرکی را مبنی بر این که فرگشت به دلیل [[انتخاب طبیعی]] یک فرآیند در حال انجام در دنیای طبیعی است، ارائه می دهد. انتخاب طبیعی در تمام تحقیقات متعلق به فرگشت بسیار همه جا حاضر و فراگیر است، با توجه به این واقعیت که تمام مثال هایی که در ادامه در هر قسمت این مقاله می آیند این روال فراگیری را مستندساز می کنند. در کنار این، نمونه های مشاهده شده ای از جداشدن جمعیت گونه ها به مجموعه هایی از گونه های جدید وجود دارد ([[گونه‌زایی]]). گونه‌زایی به طور مستقیم و غیر مستقیم در آزمایشگاه ها و همچنین طبیعت مشاهده شده است. اشکال گوناگونی از آن به عنوان مثال هایی از روال های گونه‌زایی تک زیوی (به انگلیسی: individual) توصیف و مستند شده اند. به علاوه، شواهد تبار مشترک، از آزمایش های آزمایشگاهی با [[زادگیری گزینشی]] ارگانیسم ها—هم از لحاظ تاریخی و هم در حال حاضر—و دیگر آزمایش های کنترل شده در مورد بسیاری از موضوعات این مقاله به دست می آیند. این مقاله رشته ها و زمینه های مختلفی که شواهد فرگشت و نیای مشترک تمامی حیات بر روی زمین را ارائه می کنند را، همراه با مثال های متعدد و تخصصی، که حاکی از [[همسازی|هماهنگی و توافق مدارک]] هستند، خلاصه می کند.
توسعه و گسترش باکتری‌های [[مقاومت آنتی‌بیوتیکی|مقاوم به آنتی‌بیوتیک]] مدرکی را مبنی بر این که فرگشت به دلیل [[انتخاب طبیعی]] یک فرایند در حال انجام در دنیای طبیعی است، ارائه می‌دهد. انتخاب طبیعی در تمام تحقیقات متعلق به فرگشت بسیار همه جا حاضر و فراگیر است، با توجه به این واقعیت که تمام مثال‌هایی که در ادامه در هر قسمت این مقاله می‌آیند این روال فراگیری را مستندساز می‌کنند. در کنار این، نمونه‌های مشاهده شده ای از جداشدن جمعیت گونه‌ها به مجموعه‌هایی از گونه‌های جدید وجود دارد ([[گونه‌زایی]]). گونه‌زایی به طور مستقیم و غیر مستقیم در آزمایشگاه‌ها و همچنین طبیعت مشاهده شده است. اشکال گوناگونی از آن به عنوان مثال‌هایی از روال‌های گونه‌زایی تک زیوی (به انگلیسی: individual) توصیف و مستند شده‌اند. به علاوه، شواهد تبار مشترک، از آزمایش‌های آزمایشگاهی با [[زادگیری گزینشی]] ارگانیسم ها—هم از لحاظ تاریخی و هم در حال حاضر—و دیگر آزمایش‌های کنترل شده در مورد بسیاری از موضوعات این مقاله به دست می‌آیند. این مقاله رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی که شواهد فرگشت و نیای مشترک تمامی حیات بر روی زمین را ارائه می‌کنند را، همراه با مثال‌های متعدد و تخصصی، که حاکی از [[همسازی|هماهنگی و توافق مدارک]] هستند، خلاصه می‌کند.


== مدارکی از زیست‌شیمی و فیزیولوژی تطبیقی ==
== مدارکی از زیست‌شیمی و فیزیولوژی تطبیقی ==
''جستارهای وابسته: [[نسب مشترک]]، [[جهان‌نیای پایانی]]، [[نزدیک ترین نیای مشترک]]، [[سیر زمانی فرگشت انسان]]، [[رمز ژنتیکی]]''
''جستارهای وابسته: [[نسب مشترک]]، [[جهان‌نیای پایانی]]، [[نزدیک‌ترین نیای مشترک]]، [[سیر زمانی فرگشت انسان]]، [[رمز ژنتیکی]]''


=== ژنتیک ===
=== ژنتیک ===
یکی از مکم ترین مدارک برای تبار مشترک از مطالعه رشته های ژنتیکی می آید. [[هم‌ترازسازی توالی|تحلیل تطبیقی توالی]]، رابطه بین توالی های دی‌ان‌ای گونه‌های متفاوت را بررسی می کند،<ref>Mount, D.M. (2004). ''Bioinformatics: Sequence and Genome Analysis'' (2nd ed.). Cold Spring Harbor Laboratory Press: Cold Spring Harbor, NY. [[International Standard Book Number|ISBN]] [[ویژه:BookSources/0-87969-608-7|0-87969-608-7]].</ref> که چندین ردیف مدرک در تایید فرضیه اصلی تبار مشترک داروین تولید می کند. اگر آن فرضیه داروین درست باشد، آن گاه گونه هایی که با هم نیای مشترکی دارند، توالی دی‌ان‌ای آن نیایشان را، و همچنین جهش های منحصر به فرد او را به ارث برده اند. گونه هایی که به هم بیش تر نزدیک تر و مرتبط ترند، بخش بزرگ تری از توالیشان و جایگزینی های مشترکشان عینا مثل هم است، در مقایسه با گونه های به نسبت دور تر.
یکی از مکم‌ترین مدارک برای تبار مشترک از مطالعه رشته‌های ژنتیکی می‌آید. [[هم‌ترازسازی توالی|تحلیل تطبیقی توالی]]، رابطه بین توالی‌های دی‌ان‌ای گونه‌های متفاوت را بررسی می‌کند،<ref>Mount, D.M. (2004). ''Bioinformatics: Sequence and Genome Analysis'' (2nd ed.). Cold Spring Harbor Laboratory Press: Cold Spring Harbor, NY. [[International Standard Book Number|ISBN]] [[ویژه:BookSources/0-87969-608-7|0-87969-608-7]].</ref> که چندین ردیف مدرک در تأیید فرضیه اصلی تبار مشترک داروین تولید می‌کند. اگر آن فرضیه داروین درست باشد، آن گاه گونه‌هایی که با هم نیای مشترکی دارند، توالی دی‌ان‌ای آن نیایشان را، و همچنین جهش‌های منحصر به فرد او را به ارث برده‌اند. گونه‌هایی که به هم بیش تر نزدیک تر و مرتبط ترند، بخش بزرگ‌تری از توالیشان و جایگزینی‌های مشترکشان عیناً مثل هم است، در مقایسه با گونه‌های به نسبت دور تر.


ساده ترین و قدرت مند ترین مدرک توسط [[فیلوژنتیک محاسباتی|بازساخت فیلوژنتیک]] ارائه شده است.
ساده‌ترین و قدرت مندترین مدرک توسط [[فیلوژنتیک محاسباتی|بازساخت فیلوژنتیک]] ارائه شده است.


== نتیجه گیری پژوهشی ==
== نتیجه‌گیری پژوهشی ==
در این مورد شواهد تبار مشترک اشاره به یک نتیجه‌گیری پژوهشی در این مورد است. در سال ۲۰۰۵ بیش از صد نفر از دانشمندان در ده [[موسسه پژوهشی]] بزرگ (۹ آمریکایی یک آلمانی) مطالعهٔ ۲۳۷ میلیون جفت از اجزای تشکیل‌دهندهٔ [[کروموزوم]] شماره ۲ [[انسان]]، نشان می‌دهد که این کروموزوم می‌تواند از جوش خوردن دو کروموزوم شامپانزه ایجاد شده‌باشد. نتایج پژوهش‌های آنان در مقاله‌ای<ref>L.W. Hillier et al. (2005),"Generation and annotation of the DNA sequences of human chromosomes 2 and 4", Nature, 434, 724-731</ref> در شماره ۴۳۴ مجله معتبر علمی [[نیچر]] (Nature) چاپ شده است[http://www.nature.com/nature/journal/v434/n7034/abs/nature03466.html (مشاهده مقاله)]. نتایج این مقاله نشان می‌دهد انسان و شامپانزه نیاکان مشترک داشته‌اند.{{مدرک}}
در این مورد شواهد تبار مشترک اشاره به یک نتیجه‌گیری پژوهشی در این مورد است. در سال ۲۰۰۵ بیش از صد نفر از دانشمندان در ده [[مؤسسه پژوهشی]] بزرگ (۹ آمریکایی یک آلمانی) مطالعهٔ ۲۳۷ میلیون جفت از اجزای تشکیل‌دهندهٔ [[کروموزوم]] شماره ۲ [[انسان]]، نشان می‌دهد که این کروموزوم می‌تواند از جوش خوردن دو کروموزوم شامپانزه ایجاد شده‌باشد. نتایج پژوهش‌های آنان در مقاله‌ای<ref>L.W. Hillier et al. (2005),"Generation and annotation of the DNA sequences of human chromosomes 2 and 4", Nature, 434, 724-731</ref> در شماره ۴۳۴ مجله معتبر علمی [[نیچر]] (Nature) چاپ شده است[http://www.nature.com/nature/journal/v434/n7034/abs/nature03466.html (مشاهده مقاله)]. نتایج این مقاله نشان می‌دهد انسان و شامپانزه نیاکان مشترک داشته‌اند.{{مدرک}}


پژوهش‌گران نیجه‌گیری می‌کنند: تجزیه‌وتحلیل‌های گسترده وجود ساختار زیر بنایی توالی را تأیید می‌کند، و گسترش درک ما را از ساختار و تکامل کروموزوم‌های پستانداران، گسترش می‌دهد، این گسترش شامل [[دی‌ان‌ای بی‌رمز|ژن‌های بی‌رمز]] (gene deserts) (فاقد پروتئین)، سگمنتال‌های تکراری (segmental duplications) و قسمت‌های بسیار متنوع (highly variant regions) است.
پژوهش‌گران نیجه‌گیری می‌کنند: تجزیه‌وتحلیل‌های گسترده وجود ساختار زیر بنایی توالی را تأیید می‌کند، و گسترش درک ما را از ساختار و تکامل کروموزوم‌های پستانداران، گسترش می‌دهد، این گسترش شامل [[دی‌ان‌ای بی‌رمز|ژن‌های بی‌رمز]] (gene deserts) (فاقد پروتئین)، سگمنتال‌های تکراری (segmental duplications) و قسمت‌های بسیار متنوع (highly variant regions) است.


== پیوند های خارجی ==
== پیوند به بیرون ==
{{یوتیوب|8FGYzZOZxMw|(خلاصه ای تصویری از نتایج این مقاله)}}
{{یوتیوب|8FGYzZOZxMw|(خلاصه ای تصویری از نتایج این مقاله)}}


خط ۳۱: خط ۳۱:


== منابع ==
== منابع ==
مشارکت کنندگان ویکی پدیای انگلیسی
مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی
[[رده:استدلال‌های مخالفان تکامل]]
[[رده:استدلال‌های مخالفان تکامل]]
[[رده:زیست‌شناسی فرگشتی]]
[[رده:زیست‌شناسی فرگشتی]]

نسخهٔ ‏۱۰ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۱۸:۲۵

شواهد تبار مشترک سازواره‌ها یا ارگانیسم‌های زنده، توسط دانشمندانی که در رشته‌های مختلفی تحقیق می‌کنند در طول دهه‌ها کشف شده‌اند، که نشان می‌دهند تبار مشترک تمامی حیات بر روی زمین از یک جهان‌نیای پایانی (به انگلیسی: Last universal common ancestor، مخفف: LUCA) توسعه یافته است. این شواهد، چارچوبی نظری را بنا می‌گذارد که نظریه فرگشت بر آن قرار می‌گیرد، و نشان می‌دهد که فرگشت دارد اتفاق می‌افتد، و قادر است تا روال‌های طبیعی ای که منجر به تنوع زیستی زمین شده‌اند را نشان بدهد. به علاوه، این شواهد سنتز فرگشتی مدرن را پشتیبانی می‌کنند — نظریه علمی فعلی ای که چگونگی و چرایی دگرگونی حیات در طول زمان را توضیح می‌دهد. زیست‌شناسان تکاملی شواهد و مدارک تبار مشترک را، با ایجاد پیش بینی‌های قابل راستی آزمایی، راستی آزمایی فرضیه‌ها، و ساخت نظریه‌هایی که علت‌هایش را توضیح بدهند و روشن کنند، به اثبات می‌رسانند.

مقایسه توالی‌های ژنتیکی دی‌ان‌ای ارگانیسم‌ها آشکار کرده است که ارگانیسم‌هایی که از لحاظ تبارزایشی (Phylogenetics) به هم نزدیکند، درجه بالایی از شباهت قطعات ژنتیکی مانند شبه‌ژن‌ها را نیز دارند، که شبه‌ژن‌ها بخش‌هایی از دی‌ان‌ای هستند که با ژنی در یک ارگانیسم مرتبط، ارتاساخت (Orthologous) هستند، اما دیگر فعال نیستند و ظاهراً تحت روندی ثابت از زوال یا واگونگی (Degeneration) از جهش‌های انباشتی قرار گرفته‌اند، که این تبار مشترک را، همراه با ساختار بیوشیمیایی همگانی، و الگوهای دگرگون‌پذیری مولکولی که در تمام ارگانیسم‌ها یافت می‌شود را اثبات و پشتیبانی می‌کند. اطلاعات ژنتیکی اضافه، به طور قاطعانه خویشاوندی حیات را اثبات می‌کنند و دانشمندان را قادر ساخته‌اند (از زمان کشف دی‌ان‌ای) که درخت‌های تبارزایشی را بسازند: ترسیمی از خویشاوندی فرگشتی ارگانیسم‌ها. این‌ها همچنین به ایجاد تکنیک‌های ساعت مولکولی برای تعیین تاریخ‌های انشعاب تاکسون‌ها و کالیبره کردنشان با سوابق فسیلی منجر شده است.

فسیل‌ها برای تخمین این که کی تبارهای مختلف در مقیاس‌های زمانی مختلف زمین‌شناختی توسعه یافتند و ایجاد شدند مهم هستند. از آن جا که فسیل‌شدن‌ها وقایعی نادر هستند، که معمولاً نیاز به اجزاء بدنی سخت و همچنین مرگ نزدیک مکان‌هایی که رسوب‌ها دارند ته‌نشین می‌شوند دارند، سوابق فسیلی تنها اطلاعات پراکنده و تک و توک و گاه به گاهی را در مورد فرگشت حسات می‌دهند. مخصوصاً شواهد ارگانیسم‌های پیش از توسعه اجزاء بدنی سخت مانند صدف‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها، کمیاب هستند، اما به شکل میکروفسیل‌های کلانسان، و همچنین نقش‌ها و نشان‌های ارگانیسم‌های نرم-تن مختلف وجود دارند. مطالعه تطبیقی کالبدشناسی گروه‌های مختلف حیوانات ویژگی‌هایی ساختاری را نشان می‌دهد که به طور بنیادین مشابه هستند یا اصطلاحاً هم ساخت (به انگلیسی: homologous) هستند، که نشان گر روابط تبارزایشی (به انگلیسی: phylogenetic) و دیرینه با دیگر ارگانیسم‌ها هستند، مخصوصاً بیش از همه وقتی که با فسیل‌های ارگانیسم‌های منقضرش شده کهن مقایسه انجام می‌شود. ساختارهای بازمانده ژنتیکی یا اصطلاحاً وستیجال (به انگلیسی: Vestigial structure) و مقایسه‌ها و مشابهت‌ها در رشد جنینی، تا حد زیادی عوامل و معیارهایی مؤثر و دخیل در همسانی‌های کالبدشناختی در هماهنگی با نیای مشترک هستند. از آن جا که فرایندهای دگرگشتی (متابولیک) فسیل به جای نمی‌گذارند، تحقیقات در فرگشت فرآیندهای پایه سولی به طور زیادی توسط مقایسه فیزیولوژی و زیست‌شیمی ارگانیسم‌های موجود انجام می‌شوند. بسیاری ز تبارها در مراحل مختفی از توسعه انشعاب یافتند، بنابراین با مقایسه خصیصه‌های نوادگان یک تبار مشترک امکان تعیین این که کی فرآیندهای دگرگشتی خاصی ظهور کردند وجود دارد.

شواهد بیش تری از رشته جغرافیای زیستی می‌آیند چرا که فرگشت با تبار مشترک بهترین، و کامل‌ترین و موشکافانه‌ترین تبیین برای داده‌های بسیار گوناگونی در مورد توزیع جغرافیایی گیاهان و حیوانات در سراسر دنیا می‌باشد. آنچه که ذکر شد مخصوصاً در نظریه جغرافیای زیستی جزایر مشهود است. در ترکیب با نظریه جغرافیایی به خوبی پایه‌گذاری شده زمین‌ساخت صفحه‌ای، نیای مشترک راهی را برای ترکیب داده‌ها در مورد توزیع فعلی گونه‌ها، و شواهدی که از سابقه فسیلی به دست آمده‌اند، ارائه می‌دهد، تا تبیینی از لحاظ منطقی محکم و منسجم و بی تناقض را ارائه کند از این که چگونه توزیع ارگانیسم‌های زینده در طول زمان تغییر کرده‌اند.

توسعه و گسترش باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک مدرکی را مبنی بر این که فرگشت به دلیل انتخاب طبیعی یک فرایند در حال انجام در دنیای طبیعی است، ارائه می‌دهد. انتخاب طبیعی در تمام تحقیقات متعلق به فرگشت بسیار همه جا حاضر و فراگیر است، با توجه به این واقعیت که تمام مثال‌هایی که در ادامه در هر قسمت این مقاله می‌آیند این روال فراگیری را مستندساز می‌کنند. در کنار این، نمونه‌های مشاهده شده ای از جداشدن جمعیت گونه‌ها به مجموعه‌هایی از گونه‌های جدید وجود دارد (گونه‌زایی). گونه‌زایی به طور مستقیم و غیر مستقیم در آزمایشگاه‌ها و همچنین طبیعت مشاهده شده است. اشکال گوناگونی از آن به عنوان مثال‌هایی از روال‌های گونه‌زایی تک زیوی (به انگلیسی: individual) توصیف و مستند شده‌اند. به علاوه، شواهد تبار مشترک، از آزمایش‌های آزمایشگاهی با زادگیری گزینشی ارگانیسم ها—هم از لحاظ تاریخی و هم در حال حاضر—و دیگر آزمایش‌های کنترل شده در مورد بسیاری از موضوعات این مقاله به دست می‌آیند. این مقاله رشته‌ها و زمینه‌های مختلفی که شواهد فرگشت و نیای مشترک تمامی حیات بر روی زمین را ارائه می‌کنند را، همراه با مثال‌های متعدد و تخصصی، که حاکی از هماهنگی و توافق مدارک هستند، خلاصه می‌کند.

مدارکی از زیست‌شیمی و فیزیولوژی تطبیقی

جستارهای وابسته: نسب مشترک، جهان‌نیای پایانی، نزدیک‌ترین نیای مشترک، سیر زمانی فرگشت انسان، رمز ژنتیکی

ژنتیک

یکی از مکم‌ترین مدارک برای تبار مشترک از مطالعه رشته‌های ژنتیکی می‌آید. تحلیل تطبیقی توالی، رابطه بین توالی‌های دی‌ان‌ای گونه‌های متفاوت را بررسی می‌کند،[۱] که چندین ردیف مدرک در تأیید فرضیه اصلی تبار مشترک داروین تولید می‌کند. اگر آن فرضیه داروین درست باشد، آن گاه گونه‌هایی که با هم نیای مشترکی دارند، توالی دی‌ان‌ای آن نیایشان را، و همچنین جهش‌های منحصر به فرد او را به ارث برده‌اند. گونه‌هایی که به هم بیش تر نزدیک تر و مرتبط ترند، بخش بزرگ‌تری از توالیشان و جایگزینی‌های مشترکشان عیناً مثل هم است، در مقایسه با گونه‌های به نسبت دور تر.

ساده‌ترین و قدرت مندترین مدرک توسط بازساخت فیلوژنتیک ارائه شده است.

نتیجه‌گیری پژوهشی

در این مورد شواهد تبار مشترک اشاره به یک نتیجه‌گیری پژوهشی در این مورد است. در سال ۲۰۰۵ بیش از صد نفر از دانشمندان در ده مؤسسه پژوهشی بزرگ (۹ آمریکایی یک آلمانی) مطالعهٔ ۲۳۷ میلیون جفت از اجزای تشکیل‌دهندهٔ کروموزوم شماره ۲ انسان، نشان می‌دهد که این کروموزوم می‌تواند از جوش خوردن دو کروموزوم شامپانزه ایجاد شده‌باشد. نتایج پژوهش‌های آنان در مقاله‌ای[۲] در شماره ۴۳۴ مجله معتبر علمی نیچر (Nature) چاپ شده است(مشاهده مقاله). نتایج این مقاله نشان می‌دهد انسان و شامپانزه نیاکان مشترک داشته‌اند.[نیازمند منبع]

پژوهش‌گران نیجه‌گیری می‌کنند: تجزیه‌وتحلیل‌های گسترده وجود ساختار زیر بنایی توالی را تأیید می‌کند، و گسترش درک ما را از ساختار و تکامل کروموزوم‌های پستانداران، گسترش می‌دهد، این گسترش شامل ژن‌های بی‌رمز (gene deserts) (فاقد پروتئین)، سگمنتال‌های تکراری (segmental duplications) و قسمت‌های بسیار متنوع (highly variant regions) است.

پیوند به بیرون

(خلاصه ای تصویری از نتایج این مقاله) در یوتیوب

پانویس

  1. Mount, D.M. (2004). Bioinformatics: Sequence and Genome Analysis (2nd ed.). Cold Spring Harbor Laboratory Press: Cold Spring Harbor, NY. ISBN 0-87969-608-7.
  2. L.W. Hillier et al. (2005),"Generation and annotation of the DNA sequences of human chromosomes 2 and 4", Nature, 434, 724-731

منابع

مشارکت کنندگان ویکی‌پدیای انگلیسی