جین کمپیون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
جز خنثی‌سازی ویرایش 19812625 توسط Diyarenoon (بحث)
خط ۱۹: خط ۱۹:
}}
}}
'''جین کمپیون''' {{انگلیسی|Jane Campion}} (زاده ۳۰ آوریل ۱۹۵۴) [[فیلمنامه‌نویس]]، کارگردان و تهیه‌کننده [[نیوزلند]]ی است.
'''جین کمپیون''' {{انگلیسی|Jane Campion}} (زاده ۳۰ آوریل ۱۹۵۴) [[فیلمنامه‌نویس]]، کارگردان و تهیه‌کننده [[نیوزلند]]ی است.
او نخستین فیلمساز برنده جایزه اصلی [[جشنواره فیلم کن]] است و یکی از چهار زنی است که همراه با [[سوفیا کوپولا]]، [[لینا ورتمولر]] و [[کاترین بیگلو]] نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است.
او نخستین و تنها زن فیلمساز برنده جایزه اصلی [[جشنواره فیلم کن]] است و یکی از چهار زنی است که همراه با [[سوفیا کوپولا]]، [[لینا ورتمولر]] و [[کاترین بیگلو]] نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است.


== حرفه ==
== حرفه ==

نسخهٔ ‏۲ ژوئن ۲۰۱۷، ساعت ۱۱:۴۳

جین کمپیون
جین کمپیون
زادهٔ۳۰ آوریل ۱۹۵۴ ‏(۶۹ سال)
ولینگتون، نیوزلند
ملیت نیوزیلند
همسر(ها)کالین انگلرت (۱۹۹۲–۲۰۰۱)
فرزندان۱ فرزند

جین کمپیون (به انگلیسی: Jane Campion) (زاده ۳۰ آوریل ۱۹۵۴) فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده نیوزلندی است. او نخستین و تنها زن فیلمساز برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم کن است و یکی از چهار زنی است که همراه با سوفیا کوپولا، لینا ورتمولر و کاترین بیگلو نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است.

حرفه

کمپیون سال ۱۹۹۰ نیز با فیلم «فرشته‌ای سر میز من» جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره ونیز را برد. «تصویری از یک بانو» ۱۹۹۶ و «دود مقدس» ۱۹۹۹ و از دیگر ساخته‌های اوست.

او در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۳، رئیس هیئت داوران بخش سینه فونداسیون بود.[۱]

جوایز

جین کمپیون سال ۱۹۹۳ با فیلم پیانو نخل طلای کن را برد و برای این فیلم نامزد اسکار بهترین کارگردان شد و اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را از آن خود کرد.

فیلم‌شناسی

منابع

پیوند به بیرون