موکش امبانی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جز ابرابزار
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۶: خط ۶۶:
| اندازه امضا =
| اندازه امضا =
| signature_alt =
| signature_alt =
| وبگاه = {{URL|http://www.ril.com/html/aboutus/mukesh_ambani.html|Mukesh Ambani}}
| وبگاه = {{پیوند وب|www.ril.com}}
| imdb_id =
| imdb_id =
| Soure_id =
| Soure_id =

نسخهٔ ‏۳۱ مارس ۲۰۱۷، ساعت ۰۷:۲۶

موکش آمبانی
زادهٔ۱۹ آوریل ۱۹۵۷ ‏(۶۷ سال)
عدن، یمن[۱]
محل زندگیبمبئی، هند
ملیتهند هندی
پیشهتاجر نفت
کارهای برجستهرییس هیئت مدیره ریلاینس
مدیر اجرایی بنک آو امریکا[۲]
شهر زادگاهبمبئی، هند
دارایی خالصافزایش ۲۱٫۵ $ میلیارد دلار (۲۰۱۲)[۳]
شریک(های)
زندگی
نیتا آمبانی
فرزندانآکاش

آنانت

ایشا [۴]
والدیندیروبهائی آمبانی
کوکیلابن آمبانی
خویشاوندانآنیل آمبانی (برادر)
وبگاه

موکش آمبانی، (به انگلیسی: Mukesh Ambani) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۵۷) کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار و مدیر ارشد اجرایی هندی است، که در حال حاضر با دارایی ۲۱٫۵ میلیارد دلار، در رتبه ۲۲ از ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد[۵]، وی همچنین دومین فرد ثروتمند آسیا می‌باشد.[۶]

موکش آمبانی، مدیرعامل و مالک بیشترین میزان سهام در شرکت ریلاینس (بزرگ‌ترین شرکت خصوصی هند)[۷] با ۴۸٪ درصد سهام می‌باشد.[۸]

در حال حاضر شرکت ریلاینس، در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۹۹ از بزرگترین شرکت‌های جهان، قرار دارد.[۹][۱۰] موکش و برادر کوچکترش آنیل، پسران بنیانگذار شرکت ریلاینس، دیروبهائی آمبانی هستند. موکش آمبانی، مالک و بنیانگذار پالایشگاه جام‌نگر؛ (بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت جهان) می‌باشد، که در شهر جام‌نگر، هند مستقر بوده و دارای ظرفیت پالایشی معادل ۶۶۰ هزار بشکه در روز است.

موکش به همراه خانواده اش در یک خانهٔ ۲۷ طبقه‌ای در بمبئی با نام آنتیلیا زندگی می‌کنند. این ساختمان حدود ۱ میلیون دلار قیمت گزاری شده و یکی از گران‌قیمت‌ترین ساختمان‌هایی است که تا به حال ساخته شده است.[۱۱][۱۲]

دوران تحصیل

موکش آمبانی در مدرسه موریچکا در مومبای تحصیل می‌کرد و بسیار هم موفق بود. خانواده آمبانی تا دهه ۱۹۷۰ در یک آپارتمان دوخوابه، در شهر بمبئی روزگار می‌گذراندند...[۱۳]

محیطی که موکش در آن پرورش یافته بود، به دلیل شغل پدرش، هیچ‌گاه از کسب‌وکار جدا نبوده است. پس از اتمام مدرسه موکش، در دانشگاه مومبای به تحصیل در رشته مهندسی شیمی پرداخت، سپس برای تحصیل در رشته ام‌بی‌ای، وارد دانشگاه استنفورد شد، اما پس از یک سال دانشگاه را رها کرد.[۱۴]

آغاز فعالیت

در سال ۱۹۸۱ موکش ۲۴ ساله، در شرکت پدرش؛ یعنی صنایع ریلاینس، مشغول به کار شد و چندین کار ابتکاری برای شرکت، از جمله ادغام با شرکت‌های مختلفی از جمله نساجی، پلی‌استر و صنایع پتروشیمی، انجام داد.

توسعه کسب‌وکار

آرزوی دروبای آمبانی، برای گسترش شرکت در سطح جهانی چند سال بعد به حقیقت پیوست، یعنی زمانی که موکش ۶۰ برند جدید (تسهیلات ساخت‌وساز در سطح جهانی که همه دارای تکنولوژی‌های بسیار متنوعی بودند) ایجاد نمود.

این کار منجر به افزایش سودآوری شرکت و سپس افزایش تولید آن شد، به طوری که ظرفیت تولید شرکت ریلاینس از چند هزار تن، به بالای ۱۲ میلیون تن، در سال رسید.[۱۵] پس از آن آمبانی، بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت خام جهان را در هند تاسیس کرد، که ظرفیتی خارق‌العاده داشت.

آمبانی سپس تصمیم گرفت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مخابراتی تاریخ هند را تاسیس کند (شرکت ارتباطات ریلاینس). موکش این شرکت را به همراه برادرش آنیل بنا کرد، اما بعداً این دو برادر دو راه جداگانه را، با سهم یکسان از درآمد، دنبال کردند.[۱۶]

اگر این دو از هم جدا نمی‌شدند، احتمالاً ثروت خالص آمبانی به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسید. به علاوه اخیراً تحت رهبری او شرکت خرده‌فروشی ریلاینس، زنجیره فروشگاه‌های جدیدی را راه‌اندازی کرده است. موکش آمبانی در سال ۲۰۰۷، ۱۵۰ میلیون دلار از دارایی‌اش را به همسرش بخشید.

دستاوردها

آمبانی اخیراً خانه‌ای به ارزش ۲ میلیارد دلار، در بمبئی ساخته است، که هم‌اکنون، گران‌ترین خانه جهان می‌باشد. موکش آمبانی دستاوردها و افتخارات زیادی را در سطوح ملی و جهانی به دست آورده است. از جمله این دستاوردها می‌توان به عنوان چهل‌وپنجمین رهبر مورد احترام جهان از میان ۴ مدیر اجرایی ارشد هندی در سال ۲۰۰۴ از سوی فایننشیال تایمز، جایزه جهانی ارتباطات در سال ۲۰۰۴ را با عنوان تاثیرگذارترین فرد در زمینه مخابرات در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد.

شرکت ریلاینس

ریلاینس مجموعه گسترده‌ای از محصولات شامل: نفت خام، گاز طبیعی، پتروشیمی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، پلیمر، پلی‌استر، مواد شیمیایی و محصولات نساجی را ارائه می‌کند.[۱۷]

این شرکت در سال ۱۹۶۶ توسط دیروبای آمبانی که یک کارخانه‌دار نساجی بود، تاسیس شد[۱۸]. گرچه فعالیت‌های نفتی شرکت هسته اصلی کسب و کارش را شکل داده است، فعالیت‌هایش را در سال‌های اخیر بسیار متنوع شده است.

بعد از جدایی بین دو پسر مؤسس شرکت، موکش و آنیل، این گروه در سال ۲۰۰۶ بین آن دو تقسیم شد. در سپتامبر سال ۲۰۰۸ شرکت ریلاینس تنها بنگاه هندی‌ای بود که در لیست «۱۰۰ شرکت با بیشترین احترام در جهان» در فهرست منتشر شده توسط مجله فوربز قرار گرفت.[۱۹]

پالایشگاه جام‌نگر

پالایشگاه جام‌نگر، بزرگترین پالایشگاه نفت در جهان است[۲۰]، که در شهر جام‌نگر، گجرات، هند قرار دارد.

پالایشگاه جام‌نگر که در ۱۴ ژوئیه ۱۹۹۹ فعالیت خود را آغاز نموده، متعلق به شرکت نفتی ریلاینس است و هم‌اکنون ظرفیت تولید نفت خامی معادل ۶۶۸٫۰۰۰ بشکه در روز را، دارا می‌باشد. ظرفیت پالایش ترکیبی (مجموع دالایش) این پالایشگاه برابر ۱٫۲۴ میلیون بشکه (معادل ۱۹۷٫۰۰۰ مترمکعب) در روز برآورد شده‌است.

جستارهای وابسته

پانویس

  1. «The Rediff Business Interview/ Mukesh Ambani». Rediff. ۱۷ ژوئن ۱۹۹۸. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۰.
  2. «Mukesh Ambani – Executive Profile & Biography». Mukesh Ambani – Executive Profile & Biography – Bloomberg Businessweek. Bloomberg.
  3. Mukesh Ambani topic page. Forbes.com. Retrieved March 2013.
  4. «NY Times pics on Mukesh Ambani». The New York Times. India. ۱۵ ژوئن ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۱۰.
  5. Mukesh Ambani richest Indian with wealth of $21 billion: Forbes
  6. «Forbes topic page on Mukesh Ambani». Forbes. دریافت‌شده در ۵ آوریل ۲۰۱۰.
  7. Chu، Patrick؛ Ismail، Netty (مارس ۵, ۲۰۱۲). «Mukesh Ambani Backed by India Power Holdings Proves Asia's Top Billionaire». Bloomberg. دریافت‌شده در ۹ مارس ۲۰۰۷. Year 2012.
  8. «Mukesh Ambani :: RIL :: Reliance Group of Industries». RIL. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۱۰.
  9. «FORTUNE Global 500 2011: Countries». CNN. ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۱۰.
  10. «Market Capitalization». Indian stock markets:Companies by Market Capitalization. Rediff.com India Limited.
  11. Magnier, Mark (24 October 2010). "Mumbai billionaire's home boasts 27 floors, ocean and slum views". Los Angeles Times.
  12. Kwek, Glenda (15 October 2010). "India's richest man builds first $2-billion home, Antilia,". The Age. Melbourne. Retrieved 28 October 2010.
  13. «Reliance didn't grow on permit raj: Anil Ambani». rediff.com. ۱۱ مه ۲۰۰۲. دریافت‌شده در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰.
  14. «'Always invest in businesses of the future and in talent'». Rediff Business – Interview with Mukesh Ambani, 2007. Rediff.com. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  15. «Mukesh Ambani :: Reliance Group :: Reliance Petroleum Limited :: Reliance Industries». RIL. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۰.
  16. «Reliance Infocomm Ushers a Digital Revolution In India». Press Release by Reliance Infocomm. Reliance Communications. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  17. «Remarks by Mukesh D. Ambani Chairman and Managing Director, Reliance Industries Ltd., India». Global Business and Global Poverty Conference Stanford Graduate School of Business. Stanford Graduate School of Business. دریافت‌شده در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  18. «Mukesh Ambani :: RIL :: Reliance Group of Industries». RIL. دریافت‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۱۰.
  19. «Sonia Gandhi, Tata in Forbes' most powerful people list». The Hindu. Chennai, India. ۴ نوامبر ۲۰۱۰.
  20. "Reliance commissions world’s biggest refinery", The Indian Express, December 26, 2008

منابع