کمان زنبورکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۲۷: خط ۲۷:
[[رده:جنگ‌افزارها]]
[[رده:جنگ‌افزارها]]
[[رده:جنگ‌افزارهای پرتابه‌ای]]
[[رده:جنگ‌افزارهای پرتابه‌ای]]
[[رده:نشان‌های نجابت خانوادگی]]

نسخهٔ ‏۲۴ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۲۱:۱۵

سربازی در حال کوک مکانیکی کمان
یکی از پادشاهان فرانسه با این کمان مورد سوءقصد قرار گرفته و کشته شد همین امر باعث شد تا پاپ آنرا سلاح شیطان نام نهد.
یکی از ساده‌ترین کمان‌های زنبورکی امروزی

کمان زنبورکی یا کمان پولادی یا کمان صلیبی (به انگلیسی: Crossbow) کمانی است که در حدود قرون وسطی در اروپا و سپس در عثمانی و ارتش‎های اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین نمونه پیشرفته و خشاب‌دار این سلاح توسط چینی‌ها تحت عنوان چو-کو-نو (連弩) به‌کار می‌رفت.

طرز کارکرد این سلاح به طوریست که از پیر و جوان هرکسی می‌تواند با آن نبرد کند و آموزش‌های طولانی نبرد با کمان را نیاز ندارد. همچنین به سبب کوک‌شدن مکانیکی کمان فرد کماندار می‌تواند قدرتی ورای قدرت کمان را دارا باشد. قدرت این کمان سبب اختراع تیرهایی با قدرت برای سوراخ کردن زره‌های شوالیه‌ها و پایان تسلط شوالیه‌ها بر جنگ‌ها شد.

این سلاح تا اختراع تپانچه همچنان علاوه بر قدرتمندترین سلاح فردی سلاح سوءِ قصد نیز بوده است. پس از فراگیرشدن سلاح‌های آتشین این سلاح برای شکار و تیراندازی به‌کار رفت. نمونه محدود مصرف نظامی آن را می‌توان در جنگ‌های پس از کشف قاره آمریکا (به علت محدودیت باروت) و جنگ جهانی اول (به عنوان سلاح بی‌صدا و به صورت بسیار محدودتر) دید. امروزه کمان‌های زنبورکی نوین، در شکار و تیراندازی مورد مصرف قرار می‌گیرند. به‌ویژه که چند کارخانه آمریکایی و روسی کمان‌های زنبورکی را با کیفیت‌های بسیار بالا تولید می‌کنند.

نگارخانه