نبرد تیسفون (۲۶۳): تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Sahand Ace (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح ارقام
Sahand Ace (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۰: خط ۲۰:
|casualties2=نامعلوم
|casualties2=نامعلوم
}}
}}
'''نبرد تیسپون''' در سال ۲۶۳ بین شاهنشاهی ساسانی و ارتش [[پالمیرا]]یی تحت فرماندهی [[اذینه]] (پالمیرا در آن هنگام متحد روم و به طور رسمی بخشی از آن بود) درگرفت. به دنبال شکست ساسانیان و از دست دادن [[سوریه]] و [[کاپادوکیه]] به [[امپراتوری روم]] بدست اذینه و [[Balista]]، شاه پالمیرا به میان‌رودان حمله کرد و در کنار دیوراهای تیسپون ایستاد و نواحی دور آن را ویران کرد، با این حال، نتوانست آن را تسخیر کند. مشکلات لجستیکی در نبرد در قلمرو دشمن پالمیرایی‌ها را مجبور کرد تا دست از محاصره بکشند و با خودشان زندانیان و غنایم فراوان ببرند. زندانی‌ها به روم برای [[گالینوس]] فرستاده شدند و او جشنی برای این پیروزی برپا کرد.
'''نبرد تیسپون''' در سال ۲۶۳ بین شاهنشاهی ساسانی و ارتش [[پالمیرا]]یی تحت فرماندهی [[اذینه]] (پالمیرا در آن هنگام متحد روم و به طور رسمی بخشی از آن بود) درگرفت. به دنبال شکست ساسانیان و از دست دادن [[سوریه]] و [[کاپادوکیه]] به [[امپراتوری روم]] بدست اذینه و Balista، شاه پالمیرا به میان‌رودان حمله کرد و در کنار دیوراهای تیسپون ایستاد و نواحی دور آن را ویران کرد، با این حال، نتوانست آن را تسخیر کند. مشکلات لجستیکی در نبرد در قلمرو دشمن پالمیرایی‌ها را مجبور کرد تا دست از محاصره بکشند و با خودشان زندانیان و غنایم فراوان ببرند. زندانی‌ها به روم برای [[گالینوس]] فرستاده شدند و او جشنی برای این پیروزی برپا کرد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۱۴:۰۲

محاصره تیسپون (۲۶۳)
بخشی از جنگ‌های ایران و روم
تاریخ۲۶۳
موقعیت
تیسفون, (عراق امروزی)
نتایج پیروزی ساسانیان[۱][۲][۳]
طرف‌های درگیر
ساسانیان پالمیرا
امپراتوری روم
فرماندهان و رهبران
شاپور یکم اذینه
قوا
نامعلوم نامعلوم
تلفات و خسارات
نامعلوم نامعلوم

نبرد تیسپون در سال ۲۶۳ بین شاهنشاهی ساسانی و ارتش پالمیرایی تحت فرماندهی اذینه (پالمیرا در آن هنگام متحد روم و به طور رسمی بخشی از آن بود) درگرفت. به دنبال شکست ساسانیان و از دست دادن سوریه و کاپادوکیه به امپراتوری روم بدست اذینه و Balista، شاه پالمیرا به میان‌رودان حمله کرد و در کنار دیوراهای تیسپون ایستاد و نواحی دور آن را ویران کرد، با این حال، نتوانست آن را تسخیر کند. مشکلات لجستیکی در نبرد در قلمرو دشمن پالمیرایی‌ها را مجبور کرد تا دست از محاصره بکشند و با خودشان زندانیان و غنایم فراوان ببرند. زندانی‌ها به روم برای گالینوس فرستاده شدند و او جشنی برای این پیروزی برپا کرد.

منابع

  1. Who's Who in the Roman World by John Hazel
  2. Babylonia Judaica in the Talmudic Period by A'haron Oppenheimer, Benjamin H. Isaac, Michael Lecker
  3. The New Encyclopaedia Britannica

Battle of Ctesiphon (263). (2015, November 20). In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved 20:30, November 28, 2015, from https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Battle_of_Ctesiphon_(263)&oldid=691596922