رودخانه مرموز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۶۱: خط ۶۱:
[[رده:فیلم‌های درباره انتقام]]
[[رده:فیلم‌های درباره انتقام]]
[[رده:فیلم‌های درباره بچه‌خواهی]]
[[رده:فیلم‌های درباره بچه‌خواهی]]
[[رده:فیلم‌های درباره خانواده‌ها]]
[[رده:فیلم‌های درباره مرگ]]
[[رده:فیلم‌های دلهره‌آور روانشناسی دهه ۲۰۰۰ (میلادی)]]
[[رده:فیلم‌های دلهره‌آور روانشناسی دهه ۲۰۰۰ (میلادی)]]
[[رده:فیلم‌های فیلم‌برداری شده در ماساچوست]]
[[رده:فیلم‌های فیلم‌برداری شده در ماساچوست]]

نسخهٔ ‏۷ نوامبر ۲۰۱۶، ساعت ۲۲:۳۸

رودخانه میستیک
We bury our sins, we wash them clean
کارگردانکلینت ایستوود
تهیه‌کنندهرابرت لورنتس
جودی جی. هویت
کلینت ایستوود
نویسندهبرایان هالگلند
بر پایهرمان رودخانه میستیک
اثر دنیس لهان
بازیگرانشان پن
تیم رابینز
کوین بیکن
لارنس فیشبرن
مارسیا گی هاردن
لورا لینی
آری گرینر
موسیقیکلینت ایستوود
فیلم‌بردارتام استرن
تدوین‌گرجوئل کاکس
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۵ اکتبر ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-۱۰-۱۵) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۳۷ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۲۵ میلیون دلار
فروش گیشه۱۵۶٬۸ میلیون دلار

رودخانه میستیک (به انگلیسی: Mystic River) یک فیلم معمایی درام از کلینت ایستوود، کارگردان آمریکایی است که بر اساس فیلمنامه‌ای از برایان هالگلند و بر اساس داستانی به همین نام از دنیس لهان به مدت ۱۳۷ دقیقه به فیلم تبدیل شده و در کشور آمریکا به زبان انگلیسی اکران شده است. فیلم ساختهٔ سال ۲۰۰۴ است و بازیگرانی چون شان پن به نقش جیمی مارکو، کوین بیکن به نقش شون دوین، تیم رابینز به نقش دیو بویل در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند که شون پن و تیم رابینز به‌ترتیب جایزهٔ بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر مکمل مرد را در هفتادوششمین دورهٔ اسکار سال ۲۰۰۴ از آن خود کردند.

داستان

فیلم از سکانس سه پسربچه که در یکی از خیابان‌های آمریکا مشغول بازی در خیابان و حک کردن نامشان روی یک بلوک بتونی خیس هستند آغاز می‌شود که ناگهان دیو بویل به دست کودک‌دزدانی ربوده می‌شود، ۳ روز متوالی مورد تجاوز جنسی این دو مرد قرار می‌گیرد و بعد سه روز فرار می‌کند. داستان به ۲۵ سال بعد سفر می‌کند که دیو (تیم رابینز)، شخصی منزوی و جیمی مارکوم (شان پن) انسانی شرور و شون دوین (کوین بیکن) پلیس شده‌اند.
در یک اتفاق ناگهانی، دختر جیمی به‌شکل تصادفی و نامفهومی کشته می‌شود و شون، که در اینجا یک پلیس است، سعی در به دام انداختن قاتل می‌کند. پس از پیگیری اشتباه پلیس که ناشی از بی‌رحمی و ظلم‌های جامعه بر فردی مظلوم و منفعل (که همان دیو باشد) و به‌خصوص سوءظن ناآگاهانه و اشتباه همسر دیو به او و معرفی او به‌عنوان قاتل به جیمی مارکوم و ناتوانی دیو در تبرئهٔ خود، دیو به‌عنوان قاتل معرفی می‌شود و جیمی او را به قتل می‌رسانَد و او را در «رودخانه میستیک» رها می‌کند. فردای آن روز پلیس و جیمی متوجه می‌شوند که دیو قاتل نبوده‌است.

این فیلم از مظلومیت و خرد شدن یک فرد ناتوان و منفعل که ناشی از گذشتهٔ ناخوشایند آن فرد است در مقابل جامعه ظالم،خودبین و ستمگر سخن می‌گوید.بی قانونی‌های یک اجتماع، هرج و مرج و اینکه چطور یک نفر از اقشار مختلف جامعه ضربه می‌خورد و در نهایت نابود می‌شود وهمچنان معمای این انسان مظلوم سر پوشیده می‌ماند با توجه به اینکه در بسیاری از صحنه ها انجام گناه و یا گرفتن اعتراف بیان شده بود موسیقی کلیسائی برای درک بهتر مطلب استفاده شده‌است. دراین فیلم چندین صحنه کوتاه پرهیجان مشاهده می‌شد که بر خلاف بسیاری از فیلم‌های آمریکایی این صحنه‌ها کاملاً هدفمند بوده‌است و در صحنه‌های زد وخورد اصلاً از موسیقی استفاده نشده بود.

جوایز

منابع

پیوند به بیرون