فرمانداری ایروان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای تازه حاوی «{{در دست ویرایش ۲|ماه=نوامبر|روز=۳۰|سال=۲۰۱۶|چند = ۲}} پرونده:Gubernias del Caucaso - Gubernia...» ایجاد کرد
برچسب: عدم استفاده از یادکرد و پانویس
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۷: خط ۱۷:
{{پانویس}}
{{پانویس}}


[[رده:فرمانداریهای قفقاز]]
[[رده:فرمانداری‌های قفقاز]]
[[رده:تاریخ ارمنستان]]
[[رده:تاریخ ارمنستان]]
[[رده:امپراتوری روسیه]]
[[رده:امپراتوری روسیه]]

نسخهٔ ‏۴ نوامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۳۷

پرونده:Gubernias del Caucaso - Gubernia de Erevan - Imperio Ruso.png
نقشه محدوده فرمانداری ایروان

فرمانداری ایروان (به انگلیسی Armenian Oblast)، یک واحد اداری بود که بین سالهای ۱۸۴۹ تا ۱۹۱۸ میلادی ایجاد شد. در سال ۱۸۴۰ میلادی به فرمان نیکلای یکم بر اساس اصلاحات امپریالیستی، ابلاست ارمنستان به مرکزیت تفلیس به عنوان یک واحد اداری جدید به نام فرمانداری ایمرتی-گرجستان تشکیل شد. واحد اداری فرمانداری ایمرتی-گرجستان در سال ۱۸۴۶ میلادی برچیده می‌شود و از ۱۸۴۹ میلادی یک واحد اداری جدیدی به نام فرمانداری ایروان تشکیل می‌شود.

تاریخ

فرمانداری ایروان ۲۸۰۰۰ کیلومتر مربع با استانهای (دشت آرارات، آرارات، آراگاتسوتن، کوتایک، شیراک، آرماویر، وایوتس‌جور، گغارکونیک و نخجوان) تشکیل می‌شود.

به فرمان نیکلای یکم در سال ۱۸۴۰ میلادی قفقاز جنوبی به دو ناحیه اداری تقسیم می‌شود؛ واحد اداری ابلاست خزر به مرکزیت شماخی و فرمانداری ایمرتی-گرجستان. بدون در نظر گرفتن هویت دینی، ملی مردم قفقاز این واحدهای اداری تشکیل شد و همین باعث ایجاد خشم و شورش‌های مردمی می‌شود تا اینکه در سال ۱۸۴۶ میلادی این واحدهای اداری برچیده می‌شود و به جای آن فرمانداری تفلیس و فرمانداری کوتایسی ایجاد می‌شود و از ۱۸۴۹ میلادی یک واحد اداری جدیدی به نام فرمانداری ایروان تشکیل می‌شود.

جستارهای وابسته

منابع