سه‌نقطه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
اصلاح پیوند(ها) به صفحهٔ ابهام‌زدایی (انگلیسی) با استفاده از AWB
←‏top: اصلاح پیوند(ها) به صفحهٔ ابهام‌زدایی (یونانی) با استفاده از AWB
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}


'''ایجاز''' ([[یونانی]]: Έλλειψις، [[زبان انگلیسی|انگلیسی]]: Ellipsis) در [[زبان‌شناسی]]، اشاره به هر قسمتی از کلام دارد که حذف شده‌است و این حذف هم عمدی است.
'''ایجاز''' ([[زبان یونانی|یونانی]]: Έλλειψις، [[زبان انگلیسی|انگلیسی]]: Ellipsis) در [[زبان‌شناسی]]، اشاره به هر قسمتی از کلام دارد که حذف شده‌است و این حذف هم عمدی است.
در نوشتار آن را با سه نقطه (...) و گاهی سه ستاره (***) نشان می‌دهند.
در نوشتار آن را با سه نقطه (...) و گاهی سه ستاره (***) نشان می‌دهند.



نسخهٔ ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶، ساعت ۱۳:۳۹

ایجاز (یونانی: Έλλειψις، انگلیسی: Ellipsis) در زبان‌شناسی، اشاره به هر قسمتی از کلام دارد که حذف شده‌است و این حذف هم عمدی است. در نوشتار آن را با سه نقطه (...) و گاهی سه ستاره (***) نشان می‌دهند.

سه نقطه همچنین می‌تواند به مکث در جمله، و یا قسمتی ناتمام در آن اشاره داشته‌باشد. سه نقطه در اینترنت و یا چت و... هم کاربرد دارد.

سه نقطه در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی پیشنهاد می‌شود که از سه نقطه برای جمله، لغت، عبارت، خط، يا پاراگراف حذف‌شده استفاده شود. محل استفاده از سه نقطه در زبان انگلیسی معمولاً انتهای یک عبارت و یا محلی است که آن حذف شده‌است.

سه نقطه در زبان فارسی

در زبان فارسی پیشنهاد می‌شود که از سه نقطه برای جمله، لغت، عبارت، خط، يا پاراگراف حذف‌شده استفاده شود. محل استفاده از سه نقطه در زبان فارسی معمولاً انتهای یک عبارت و یا محلی است که آن حذف شده‌است.
سه نقطه در زبان فارسی معنیِ «و غیره» را می‌دهد. برای مثال، به‌جای اینکه بگوییم «کتاب و دفتر و مداد و کیف و غیره»، می‌توانیم از این عبارت استفاده کنیم: «کتاب و دفتر و مداد و کیف و...»

همین‌طور می‌توان از آن به‌جای این موارد استفاده کرد:

  • و غیره
  • عبارت مجهول و استفاده از آن در سؤالات به‌عنوان مجهول؛
  • ادامهٔ یک عبارت که ذکر آن موجب دراز شدن متن می‌شود؛
  • داستانی که خواننده می‌تواند آن را حدس بزند.

سه نقطه در ریاضیات

در ریاضیات، سه نقطه معنای «مانند آن» را می‌دهد. برای مثال، در عبارتِ ۱+۲+۳+…+۱۰۰ منظور از سه نقطه، اعداد متوالی بین ۴ تا ۹۹ است.

و همین‌طور در عبارت ۱+۳+۵+۷+… یعنی عبارات به‌طور نامتناهی با قدر نسبت ۲ با هم جمع شوند.

سه نقطه را گاهی به‌صورت سه نقطهٔ عمودی یا مایل برای عباراتی که زیر هم نوشته شده‌اند (مانند اقلام یک فهرست و یا در یک ماتریس) هم استفاده می‌کنند.