تغییرات

پرش به ناوبری پرش به جستجو
جز
←‏جایگزینی با [[وپ:اشتباه|اشتباه‌یاب]]: الجزيرة⟸الجزیره، العربية⟸العربیه، ، مصطفى⟸مصطفی، ، وتعيين⟸و تعیین، ، ياسر⟸یاسر، ، باچشمان⟸با...
|owner= [[شبکه رسانه‌ای الجزیره]]
|key_people=Sheikh [[Hamad bin Thamer Al Thani]], Chairman<br/>Yasser Abu Hilala, Director General<ref>{{cite web|url=http://www.raialyoum.com/?p=126764|title=
July 24, 2014 تغييرات في قناة "الجزيرةالجزیره" العربيةالعربیه تطيح بالجزائري مصطفىمصطفی سواق وتعيينو تعیین الاردن ياسریاسر ابو هلالة مكانه مديرا عاما}}</ref>
}}
{{Infobox TV channel|
الجزیره مدعی است که تنها [[ایستگاه تلویزیونی]] غیروابسته از لحاظ سیاسی، در خاورمیانه می‌باشد. آن هم اکنون با داشتن مخاطبانی در حدود ۵۰ میلیون بیننده در سراسر جهان با شبکه [[بی بی سی]] رقابت می‌کند. الجزیره کار خود را با دریافت سرمایه‌ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار [[ایالات متحده|آمریکا]] از [[امرای قطر|امیر قطر]] آغاز نمود. هدفش آن بود که از طریق پخش آگهی تا سال ۲۰۰۱ به خودکفایی برسد، اما زمانی که در رسیدن به آن ناکام گردید، [[امیر قطر]] با ادامه اعطای یارانه بر مبنای سالانه ۳۰ میلیون [[دلار آمریکا]]، در سال ۲۰۰۴ موافقت نمود.<ref>[http://www.washtimes.com/commentary/20040506-085117-7996r.htm Washington Times - Tutwiler's mission impossible<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> بر طبق گزارش آرنود دو برچگریو.
دیگر منابع اصلی تامین درآمد عبارتند از پخش آگهی، هزینه‌های اشتراک شبکه، پخش معاملات بین شرکتهای دیگر و فروش تولیدات پخش . بر طبق گزارش "پراودا "
''<ref>[http://english.pravda.ru/main/2001/12/11/23390.html Dmitry Litvinovich: <font color=#e۰۰۰۰۰>Al-Jazeera VS. CNN</font> - Pravda.Ru<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref> " الجزیره ۲۰٬۰۰۰دلار به ازای هر دقیقه سخنرانی بن لادن دریافت می‌نمود. در سال ، ۲۰۰۰، ٪۴۰ کل درآمدهای این ایستگاه تلویزونیتلویزیونی را پخش آگهی‌ها تشکیل داده‌است.<ref>[http://cms.mit.edu/mit3/papers/byrd.pdf Theresse Kaori Kawarabayashi<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
این کانال پخش برنامه خود را از اواخر سال ۱۹۹۶ آغاز نمود. در آوریل همان سال، شبکه تلویزیونی سرویس جهانی بی بی سی به [[زبان عربی]] با تقاضاهی [[سانسور]] از سوی دولت [[عربستان سعودی|عربستان]] مواجه شد، و پس از دو سال فعالیت، آن شبکه تعطیل شد. تعدادی از گروه سابق کارمندان سرویس جهانی بی بی سی به الجزیره پیوستند.
در آغاز، الجزیره کوشید تا به وسیله عرضه دیدگاه‌های متضاد در ارتباط با برخی از دولتهای کشورهای حوزه [[خلیج فارس]] از جمله [[عربستان سعودی]]، [[بحرین]] و [[قطر]]؛ و نیز رابطه [[سوریه]] با [[لبنان]]؛ و [[قوه قضائیه]] [[مصر]] موجب جذب بیشتر بینندگان خود شود. برنامه مستند نمایش لحظه به لحظه [[جنگ داخلی لبنان]] در سالهای ۲۰۰۱-۲۰۰۰ موجب جهش نرخ بینندگان این شبکه گردید. اما، این مسئله واقع نگردید تا این که در اواخر سال ۲۰۰۱ الجزیره زمانی که سخنرانی ویدئویی رهبران [[القاعده]] را پخش نمود، به شهرت جهانی دست یافت.
== الجزیره خارج از خاور میانه ==
در ۴ ژولای، ۲۰۰۵، الجزیره بطور رسمی برنامه‌های خود را برای تأسیس یک سرویس ماهواره‌ای جدید به زمان انگلیسی تحت عنوان الجزیره بین‌المللی، اعلام نمود.<ref>[http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/07/04/aljazeera.spread.ap/]</ref>{{پیوند مرده}}
الجزیره درتلاشی جهت اقدامی بلند مدت در نظر دارد اخباری را درباره جهان عرب، به خصوص [[اسرائیل]]، از چشم‌انداز خاورمیانه‌ای آن تهیه نماید. این [[کانال جدید]] در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶، تحت عنوان [[الجزیره انگلیسی]] آغاز به کار نمود و مراکز پخشی در دوحه (مقرها و مرکز پخش فعلی الجزیره)، [[آتن]]، [[بوینس آیرس]]، [[لندن]]، [[کوآلالامپورکوالالامپور]] و [[واشینگتون]] [[دی سی]] دارد. این کانال ۲۴ ساعته، در ۷ روز هفته اخبار را طی ۱۲ ساعت از دوحه و چهار ساعت از هریک از مراکز لندن، کوآلالامپور،کوالالامپور، و واشینگتون دی سی پخش کرده‌است.
در سپتامبر ۲۰۰۵، جاش روشینگ به کانال بین‌المللی الجزیره ملحق گردید. او یک مامور مطبوعاتی برای ستاد مرکزی آمریکا طی حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، و در برنامه مستند " اتاق کنترل"نقش آفرینی نموده‌است. روشینگ در دفتر واشینگتون دی سی کار خواهد کرد. او اظهار می‌کند که " در زمانی که رسانه‌های آمریکا این چنین ملی شده‌اند، من خیلی مشتاق هستم که به سازمانی ملحق شوم که واقعاً" می‌خواهد یک منبع اطلاعاتی جهانی باشد...'' <ref>[http://www.ameinfo.com/68321.html Josh Rushing, former U.S. marine, joins Al Jazeera International | Appointments<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
ورونیکا پدروسا، مجری خبری کانالهای سی ان ان و بی بی سی و [[روزنامه نگار]] برنده جایزه (روزنامه نگاری) و [[دیوید فراست (مجری )|دیوید فراست]]، مجری کهنه کار بریتانیایی نیز به این گروه پیوسته‌اند و درکنار آنها [[رضوان خان]]، مجری خبری سابق سی ان ان که اخیراً" میزبان برنامه نمایش گفتمان سی ان ان در [[(تلویزیون) Q&A|Q&A]] بوده، تولید کننده برنامه سی ان ان جیمز رایت، کییران بیکر، سردبیر و تولید کننده سابق سی ان ان که اخیراً" مدیر کل، شرکت ارتباطات و عمومی برای ICANN بوده، از جمله این افراد می‌باشند.
 
== کارکنان ==
رئیس‌الجزیره،رئیس‌ الجزیره، [[حمد بن ثامر آل ثانی]]، یکی از عموزادگان دور امیر قطر [[حمد بن خلیفه آل ثانی]] است.
اخیراً" الجزیره عملیات نوسازی را بر روی این شبکه انجام داده و شبکه‌ای را ایجاد نموده که شامل همه کانالهای مختلف دیگر می‌باشد. وداح خانفر، مدیر عامل شبکه عربی به عنوان مدیر کل شبکه الجزیره منصوب گردید. او همچنان مدیر عامل شبکه عربی نیز هست. او توسط احمد شیخ، سردبیر، و امین جبله حمایت می‌شود.
[[مدیر عامل]] الجزیره انگلیسی نیجل پارسونز می‌باشد.
 
== از بحرین ==
نبیل یعقوب الحامر [[وزیر اطلاعات]] بحرین، در تاریخ ۱۰ می۲۰۰۲، دستور ممنوعیت تهیه گزارش از(مسائل) داخلی کشور را برای گزارشگران الجزیره صادر نمود، با بیان این مطلب که این شبکه به اسرائیل تمایل داشته وعلیهو علیه بحرین است.<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/world/middle_east/1980191.stm BBC News | MIDDLE EAST | Bahrain bans Al Jazeera TV<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
پس از بهبود مناسبات بین بحرین و قطر در سال ۲۰۰۴، گزارشگران الجزیره به بحرین بازگشتند.
 
تیسیر علونی گزارشگری بود که در ۵ سپتامبر، ۲۰۰۳ به اتهام پشتیبانی از اعضای القاعده در اسپانیا دستگیر شد. بالتازار گارزون قاضی بود که حکم دستگیری وی را صادر کرده بود و علونی را بدون قید ضمانت به مدت نامعلومی حبس محکوم نمود. با این وجود وی به دلیل مشکلات سلامتی اش چند هفته بعد آزاد شد، اما از آن کشور ممنوع‌الخروج گردید.
در ۱۹ سپتامبر، پیش از صدور حکم مورد انتظار، یک دادگاه اسپانیایی حکم جلب علونی را صادر نمود. علونی از دادگاه اجازه خواست تا برای حضور در مراسم تشییع مادرش و دیدار با خانواده اش به سوریه برود، اما، مقامات (قضائی) درخواست وی را رد کرده و دستور دادند به زندان برگردد.
اما او از خود دفاع نمود که وی در برابر کلیه اتهاماتی که به وی نسبت داده‌اند، مقصر نیست. علونی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۰۵ به اتهام [[واسطه گری]] مالی برای القاعده به ۷ سال زندان محکوم شد. علونی تصریح نمود که او پس از حمله ۱۱ سپتامبردرایالاتسپتامبر در ایالات متحده، فقط با [[اسامه بن لادن]] مصاحبه کرده‌است.<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/127CA659-BC10-4E1C-9EB2-51744C2197D7.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
تعدادی از سازمانهای خصوصی و بین‌المللی این دستگیری را محکوم نموده و درخواست کردند که دادگاه اسپانیایی، تیسیر علونی را آزاد کند. وبسایتهایی همچون : آزادی تیسیر علونی [http://www.freetayseer.com/ Free Taysir Allouni] و هم آوا با علونی
[http://www.alonysolidarity.net Alony Solidarity] در حمایت از علونی ایجاد گردیدند.
در سال ۱۹۹۹، توماس ال فریدمن، گزارشگر [[نیویورک تایمز]]، الجزیره را " آزاد ترین، و فراگیرترین شبکه تلویزیونی قابل مشاهده در [[جهان عرب]] " دانست.<ref name="ref۲">{{
مجله|نویسنده =Friedman, Thomas L.|عنوان= ژورنال پدران و پسران |مجله=[[نیویورک تایمز]]|تاریخ=۱۲ February ۱۹۹۹|مجلد=|شماره=|صفحات=A۲۷|url=}}</ref>
این شبکه اولین توجهات فراگیررافراگیر را در غرب در پی حملات ۱۱ سپتامبر، ۲۰۰۱ به خود جلب نمود، زمانی که تصاویری ویدئویی را پخش نمودند که در آنها اسامه بن لادن و سلیمان ابوغیث از این حملات دفاع نموده و از آن پشتیبانی نمودند. این سبب شد که دولت ایالات متحده از الجزیره به خاطر آن که در تبلیغات خود طرف تروریستها را گرفته، انتقاد نماید. الجزیره در پاسخ اظهار نمود که آن عمل صرفاً" ارائه اطلاعات موجود بدون هیچگونه اظهار نظر بوده، و در واقع کانالهای تلویزیونی متعددی بعدها از این رویه با پخش بخشهایی از این نوارهای ویدئویی پیروی کردند.
 
در ۲۵ مارس ۲۰۰۳، دو نفر از گزارشگرانی که [[بازار سهام]] آمریکا پوشش خبری می‌دادند، اعتبارنامه‌هایشان لغو گردید. رای پلچیا رئیس بازار سهام نیویورک NYSE ادعا نمود که به " دلایل امنیتی " و آن که بازار مزبور تصمیم گرفته بود تنها به شبکه‌هایی امکان دسترسی به بازار را بدهد که بر روی " پوشش مسئولانه حرفه‌ای " تمرکز دارند، چنین اقدامی صورت گرفته‌است. او هرگونه ارتباط لغو این اعتبارنامه‌ها را با موضوع پوشش خبری [[جنگ عراق]] در شبکه مزبور، انکار نمود. .<ref>http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\12018.htm</ref>
== الجزیره و عراق ==
در ۴ مارس ۲۰۰۳، طی زمانی درست پیش از حمله به عراق، بازار سهام نیویورک، الجزیره را (و نیز تعدادی از سازمانهای خبری دیگر که نامشان فاش نشده‌است) بطور نامحدودی ازحق مصاحبه تجاری اش با بیان " دغدغه‌های امنیتی" به عنوان دلیل رسمی آن، محروم نمود. این اقدام به سرعت توسط مسئولین بازار سهام نسداق مقابله به مثل شد.
طی جنگ عراق، الجزیره با همان محدودیتهای مربوط به تهیه گزارش و حرکتی که دیگر سازمانهای خبری همکار داشتند، مواجه گردید. علاوه بر این، تیسیر علونی، یکی از گزارشگران آن، از سوی [[وزارت اطلاعات]] عراق، از ورود به کشور منع شد، در حالی که دیار العمری، نیز از تهیه گزارش در عراق محروم شده بود (هردو تصمیم بعدها لغو گردید). در ۳۰ آوریل ۲۰۰۳، الجزیره [[روزنامه نگاران]] خود را با بیان این که دخالتهای غیرمنطقی از سوی ممقاماتمقامات عراقی صورت گرفته، از آن کشور خارج نمود.
همچنین در آستانه جنگ، پنتاگون در آمریکا گروه رندون را برای هدف قرار دادن و احتمالاً" تنبیه گزارشگران الجزیره به خدمت گرفت که در آنجا باقی نمانده بودند.
.<ref>[http://www.rollingstone.com/politics/story/_/id/8798997 The Man Who Sold the War : Rolling Stone<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در۲۳ سپتامبر۲۰۰۳، عراق الجزیره (و العربیه) را به مدت دو هفته از تهیه گزارش از فعالیتهای رسمی دولت معلق نمود زیرا که آن مجمع به عنوان پشتیبان حملات اخیر به اعضای خود و نیروهای ائتلافی اشغالگر معرفی شده بود. این اقدام پس از بیان اظهاراتی از سوی عراقیهایی انجام گرفت که اعلام نموده بودند این کانال موجب تحریک خشونت ضد اشغالگری ( با مبالغه کردن اظهارات رهبران مقاومت عراق)، افزایش تنشهای نژادی و قومی، و پشتیبانی از مقاومت شده‌است.
 
طی سال۲۰۰۴، الجزیره نوارهای متعدد ویدئویی را از قربانیان ربوده شده‌ای پخش کرد که به (دفتر) شبکه ارسال شده بود. این نوارهای ویدئویی پس از ربودن گروگان، توسط آن گروه‌ها [[فیلم برداری]] شده بود. این گروگانها در حالی که خوهان آزادی خود بودند، اغلب باچشمانبا چشمان بسته نشان داده می‌شدند. آنها معمولاً" مجبور بودند که متنهایی را که قبلاً" توسط ربایندگان تهیه شده بود، بخوانند. الجزیره در تلاش برای آزادی قربانیان ربوده شده، از مقامات کشورهای موطن این قربانیان کمک تقاضا می‌نمود. این مسئله شامل پخش درخواستهای اعضای خانواده و مسئولین دولتی نیز می‌شد. برخلاف برخی از ادعاها، از جمله اظهارات مکرر گزارش شده [[دونالد رامسفلد]] در ۴ ژوئن ۲۰۰۵، الجزیره هرگز تاکنون منظره‌های [[قطع سر|سربریدن]] (آنها) را که اغلب در وبسایتهای اینترنتی نمایش داده شده، پخش نکرده‌است. .<ref>[http://english.aljazeera.net/NR/exeres/EA0C6319-1BAA-42ED-94D0-AEF9B7B91725.htm AJE - Al Jazeera English<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
در۷ اوت ۲۰۰۴، دولت عراقی [[ایاد علاوی]]، دفتر الجزیره را در عراق با بیان این ادعا تعطیل نمود که این شبکه مسئول ارائه تصویری منفی از عراق بوده و این شبکه را به دامن زدن به خشونتهای ضد ائتلاف محکوم نمود. الجزیره اعلام کرد که به تهیه گزارش خود از داخل عراق ادامه می‌دهد. عکسهای خبری نشان می‌داد [[نیروهای نظامی]] آمریکا و عراق در نزدیک این دفتر با یکدیگر همکاری می‌کنند. .<ref>[http://abcnews.go.com/wire/World/ap20040807_595.html]</ref>{{پیوند مرده}}
در ابتدا این دفتر به مدت یک ماه بسته شد، و سپس بطور نامحدودی در سپتامبر ۲۰۰۴ تمدید شد، و دفاتر آن پلمب گردید.
== در اینترنت ==
== زبان عربی ==
نسخه عربی سایت در ۵ سپتامبر ۲۰۰۱، به مدت ۱۰ساعت در اثر حمله [[پلیس فدرال آمریکا]] به سرویس دهنده اینترنتی (ISP) آن، شرکت اینفوکام، به حالت آفلاین درآمد. بعدها شرکت اینفوکام به مسئله صادرنمودنصادر نمودن خدمات به لیبی و سوریه و نیز [[سرمایه گذاری]] متعمدانه در آن توسط یک عضو حماس (که هردو در آمریکا غیرقانونی محسوب می‌شوند)، و نیزکسرنیز کسر عوارض گمرکی محکوم گردید. .<ref>[http://www.usdoj.gov/usao/txn/PressRel04/elashi_conv.pdf]</ref>{{پیوند مرده}}
 
== زبان انگلیسی ==
 
== حملات هکرها ==
بلافاصله پس از تاسیس این کانال، سایت مورد حمله [[نقض کننده امنیتی|هکرهایی]] قرار گرفت که حملات جلوگیری از ارائه سرویس را آغاز نموده و توجه ناظران این شبکه را با نمایش دادن [[پرچم ایالات متحده|پرچم آمریکا]] منحرف می‌کردند. در نوامبر۲۰۰۳، ژان ویلیام ریسین دوم، که به عنوان ژان بوفو نیز شناخته شده شده، به انجام ۱۰۰۰ ساعت خدمت به جامعه و ۲۰۰۰ دلار جریمه به خاطر ایجاد اختلالات در (شبکه) آنلاین محکوم گردید. اسناد دادگاه بیان می‌کرد که ریسین به عنوان یک کارمند الجزیره با دریافت کلمه عبورواردعبور وارد سایت شبکه شد، سپس بینندگان را متوجه صفحه‌ای کرد که خود ایجاد کرده بود که در آن [[پرچم آمریکا]] همچون نقشه آمریکا به همراه یک شعار وطن دوستی، نمایش داده می‌شد. در ژوئن۲۰۰۳، ریسین به دلیل تقلب مخابراتی و مداخله غیرقانونی در مخبرات الکترونیک مقصر شناخته شد.
 
== پشتیبان شبکه ==
== جوایز ==
در نوامبر۲۰۰۵، به دلیل " شهامت در غلبه بر سانسور کردن و کمک به تبادل آزاد اطلاعات در جهان عرب " از سوی (گروه) فهرست سانسور به دریافت جایزه نائل شد.<ref>[http://www.indexonline.org/en/news/articles/2003/1/free-speaking-voices-in-the-wilderness.shtml Indexonline.org - Indexonline and Periodicals Index<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>{{پیوند مرده}}
* در آوریل ۲۰۰۴، وبی اواردز، الجزیره را به عنوان یکی از پنج وبسایت بهتر جهان در کنار [[بی بی سی نیوز]]، ژئوگرافیکجیوگرافیک نشنال، راکت نیوز، و اسموکینگ گان معرفی نمود. بر طبق نظر تیفانی شالین، بنیانگذار وبی اواردز، این موجب تقابلی [با دیگر سازمانهای رسانه‌ای] می‌شود که " آن را به عنوان یک سایت ریسک پذیر احساس می‌کردند.".<ref>[http://www.webbyawards.com/press/article.php?id=2 Webby Awards<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در دسامبر ۱۹۹۹، صندوق [[ابن رشد]] (Averoes) برای [[آزادی اندیشه]] در برلین " جایزه ابن رشد " را در مورد رسانه‌ها و [[روزنامه نگاری]] در این سال به الجزیره اعطاء نمود.<ref>[http://www.ibn-rushd.org/prize99/pr99engl.htm Ibn Rushd Prize ۱۹۹۹<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>
* در سال ۲۰۰۴، الجزیره از سوی خوانندگان خود به عنوان پنجمین [[نشان تجاری]] نافذ پس از اپل کامپیوتر، گوگل، ایکیا و استارباکس در [http://www.brandchannel.com براندچانل.کام]، مورد رای گیری قرار گرفت.<ref>[http://www.brandchannel.com/features_effect.asp?pf_id=248 brandchannel.com | Brand Rankings by Impact ۲۰۰۴ | Readers Choice Awards ۲۰۰۴ | Global Brands| brands | brand | branding news<!-- عنوان تصحیح شده توسط ربات -->]</ref>

منوی ناوبری