زنبورخوار معمولی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
←‏تغذیه: اصلاح قسمتی از متن که به طور نا خدا گاه به خواننده القا می کرد این پرنده زنبور عسل نمی خورد. و قسمتی دیگر که اشاره به خوردن زنبور قر...
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۰: خط ۲۰:


== تغذیه ==
== تغذیه ==
همانگونه که از نام پرنده بر می‌آید زنبورخوار معمولی از [[حشرات]] بویژه [[زنبور]]، [[زنبور بی‌عسل]] و [[زنبور سرخ]] که آنها را در حین پرواز شکار می‌کند تغذیه می‌نماید. این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا ساخته و سپس آن را می‌خورد. زنبورخوار معمولی در طول روز درحدود ۲۵۰ زنبور می‌خورد و ممکن است [[مارمولک]] و [[قورباغه]] نیز شکار کند.
همانگونه که از نام پرنده بر می‌آید زنبورخوار معمولی از [[حشرات]] بویژه [[خانواده زنبورها و [[زنبور سرخ.به صورت گهگاهی]] که آنها را در حین پرواز شکار می‌کند تغذیه می‌نماید. این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا ساخته و سپس آن را می‌خورد. زنبورخوار معمولی در طول روز درحدود ۲۵۰ زنبور می‌خورد و ممکن است [[مارمولک]] و [[قورباغه]] نیز شکار کند.


== آشیان‌سازی و تولید مثل ==
== آشیان‌سازی و تولید مثل ==

نسخهٔ ‏۱۳ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۳:۴۸

زنبورخوار معمولی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: سبزقباسانان
تیره: زنبورخواران
سرده: منج‌خوارها
گونه: M. apiaster
نام دوبخشی
Merops apiaster
لینه، ۱۷۵۸
Merops apiaster

زنبورخوار اروپایی یا زنبورخوار معمولی با نام علمی Merops apiaster پرنده‌ای از خانوادهٔ زنبورخواران است که در جنوب اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا و غرب آسیا زاد و ولد می‌کند. این پرنده مهاجر بوده و زمستان‌ها به مناطق گرمسیری آفریقا، هندوستان و سری لانکا کوچ می‌کند.

مشخصات

زنبورخوار معمولی نیز همچون دیگر زنبورخواران دارای قامتی بلند و باریک با پرهایی رنگارنگ است. پرهای ناحیهٔ بالای بدن به رنگ‌های زرد و قهوه‌ای، بال‌ها سبزرنگ و دم و پرهای ناحیهٔ شکم سبز مایل به آبی است. پرهای ناحیهٔ گلو به رنگ زرد درخشان بوده و منقار دراز و خمیدهٔ پرنده سیاهرنگ است. همچنین دم پرنده دارای دو شاهپر بسیار دراز در وسط آن است که در پرندگان نابالغ دیده نمی‌شود. هر دو پرندهٔ نر و ماده از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه بوده و طول بدنشان به ۲۷ تا ۲۹ سانتی‌متر می‌رسد.

تغذیه

همانگونه که از نام پرنده بر می‌آید زنبورخوار معمولی از حشرات بویژه [[خانواده زنبورها و زنبور سرخ.به صورت گهگاهی که آنها را در حین پرواز شکار می‌کند تغذیه می‌نماید. این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا ساخته و سپس آن را می‌خورد. زنبورخوار معمولی در طول روز درحدود ۲۵۰ زنبور می‌خورد و ممکن است مارمولک و قورباغه نیز شکار کند.

آشیان‌سازی و تولید مثل

زنبورخوار معمولی پرنده‌ای اجتماعی است و لانهٔ خود را در کنار دیگر زنبورخواران در سواحل شنی بویژه در نزدیکی رودخانه‌ها و معمولاً در آغاز ماه مه می‌سازد. آنها یک تونل نسبتاً طولانی را در داخل زمین حفر کرده و تقریباً در اوایل ژوئن بین ۵ تا ۸ تخم کروی‌شکل سفیدرنگ در آن می‌گذارند. پس از آن هر دو پرندهٔ نر و ماده به مراقبت از تخم‌ها پرداخته و جوجه‌ها درحدود ۳ هفتهٔ بعد سر از تخم درمی‌آورند.

نگارخانه

منابع

  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «European Bee-eater». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱ مه ۲۰۱۱.
  • «زنبور خور معمولی». پرندگانن ایران. دریافت‌شده در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰.