هری مولیش: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۶) +املا+مرتب+تمیز (۱۰.۶ core): + رده:نویسندگان مرد اهل هلند+رده:مقاله‌نویسان مرد+[[رده:نویسندگان اهل آمس...
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۰۷: خط ۱۰۷:
[[رده:درگذشتگان ۲۰۱۰ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۲۰۱۰ (میلادی)]]
[[رده:رمان‌نویسان اهل هلند]]
[[رده:رمان‌نویسان اهل هلند]]
[[رده:رمان‌نویسان مرد]]
[[رده:زادگان ۱۹۲۷ (میلادی)]]
[[رده:زادگان ۱۹۲۷ (میلادی)]]
[[رده:شاعران اهل هلند]]
[[رده:شاعران اهل هلند]]
خط ۱۱۳: خط ۱۱۴:
[[رده:مقاله‌نویسان مرد]]
[[رده:مقاله‌نویسان مرد]]
[[رده:نمایشنامه‌نویسان اهل هلند]]
[[رده:نمایشنامه‌نویسان اهل هلند]]
[[رده:نمایشنامه‌نویسان سده ۲۰ (میلادی)]]
[[رده:نمایشنامه‌نویسان مرد]]
[[رده:نویسندگان اهل آمستردام]]
[[رده:نویسندگان اهل آمستردام]]
[[رده:نویسندگان اهل هلند]]
[[رده:نویسندگان اهل هلند]]

نسخهٔ ‏۷ مهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۷:۴۱

هری مولیش
هری مولیش
هری مولیش
نام اصلی
هری کورت ویکتور مولیش
زاده۲۹ ژوئیه ۱۹۲۷
هارلم، هلند
درگذشته۳۰ اکتبر ۲۰۱۰
آمستردام، هلند
پیشهرمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مقاله‌نویس، شاعر
ملیت هلندی
سال‌های فعالیت۲۰۰۱-۱۹۵۲
همسر(ها)Sjoerdje Woudenberg
شریک(های) زندگیKitty Saal
فرزند(ان)آنا، فریدا، منزو
جوایز

هری کورت ویکتور مولیش (به انگلیسی: Harry Kurt Victor Mulisch)، (تولد: ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۷، مرگ: ۳۰ اکتبر ۲۰۱۰)، یک نویسنده هلندی مشهور با بیش از ۸۰ رمان، نمایش نامه و مقاله بود. کارهای او اکنون به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده‌است.

«هری مولیش» نویسنده هلندی که رمان موفق «کشف آسمان» را در کارنامه‌اش دارد،

زندگینامه

مولیش در ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۷ در شهر «هارلم» در کشور هلند بدنیا آمد پدر او افسر و بانکداری بود که از مناطق غربی چکسلواکی موسوم به «سودتن لند» مهاجرت کرده بود و در هلند با نازی ها همدستی می‌کرد. و ی از سال ۱۹۵۸ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۰ در شهر آمستردام زندگی می کرد نخستین رمان خود را به نام «Archibald Strohalm» در سال ۱۹۵۲ زمانی منتشر کرد که تنها ۲۴ سال داشت. وی در سال ۱۹۶۱ به عنوان گزارشگر سیاسی جریان محاکمه «آدولف آیشمن»، از اصلی‌ترین سازماندهندگان اخراج یهودیان در زمان دیکتاتوری نازی، تحسین شد. از هری مولیش سال‌ها به‌عنوان یکی از سه نویسنده بزرگ هلند یاد می‌شد. او در سال ۱۹۶۱ به‌عنوان خبرنگار در محکمه آیشمن، معمار و مبتکر هولوکاست در زمان جنگ جهانی دوم، که در اسرائیل برگزار شد حضور داشت. او در سال ۱۹۶۲ با هانا آرنت، جامعه‌شناس یهودی آشنا شد و این آشنایی به یک دوستی پایدار انجامید. هانا آرنت هم به‌عنوان گزارشگر در محکمه آیشمن که در آن زمان خبرساز بود و یک حادثه تاریخی به‌شمار می‌آمد حضور داشت. او در سال ۱۹۸۳ با رمان «ترور» (De aanslag) منتشره به سال ۱۹۸۲ و با موضوع مقاومت دربرابر اشغالگری آلمان در هلند ،در سطح بین‌المللی به موفقیت رسید. در جریان یک نظر سنجی که سه سال پیش در میان کتابخوانان هلندی انجام شد، رمان فلسفی، علمی و اجتماعی «کشف آسمان» (De ontdekking van de hemel) این نویسنده که در سال ۱۹۹۲ منتشر شده بود، به عنوان بهترین رمان کشور هلند برای تمام دوران انتخاب شد. ترجمه آلمانی این رمان سرشار از تخیل و هیجان انگیز نیزبرای ماه های متوالی در لیست پرفروش ترین ها قرار داشت. «مولیش» به عنوان نویسنده همواره از طریق مناسبات خانوادگی به تضادهای درونی به وجود آمده می‌پرداخت. «مولیش» در سال ۲۰۰۲ برای کمک های ادبی اش در راستای آشتی میان دو کشور آلمان و هلند با صلیب شایستگی جمهوری فدرال آلمان مورد تقدیر قرار گرفت. شب گذشته ۳۰ اکتبر ۲۰۱۰ در سن ۸۳ سالگی در منزل خود در شهر آمستردام بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

در جامعه بین‌المللی بسیار موفق و مورد احترام بود و سالیان متمادی به عنوان نویسنده شایسته برای جایزه نوبل ادبی به شمار می رفت. آثار او در کشور آلمان نیز طیف وسیعی از خوانندگان را به خود اختصاص داده بود. او و «ژرارد روه» و «ویلم فردریک هرمنز» دو نویسنده فقید هلندی، به عنوان سه نویسنده بزرگ کشور هلند به شمار می رفتتند.

آثار گسترده «مولیش» مشتمل بر رمان ها، داستان ها، مقالات ، نمایشنامه ها، متن های اپرا و دیوان های شعر ،در سراسر جهان خوانندگانی را به خود اختصاص داده است. برخی از کتاب های وی به بیش از ۳۰ زبان ترجمه شده اند. آثار این نویسنده به شدت از خاطرات او از حکومت نازی‌ها و جنگ دوم جهانی تاثیر گرفته است.

تالیفات

  • archibald strohalm (۱۹۵۲)
  • Het stenen bruidsbed (۱۹۵۹)
  • Twee vrouwen (۱۹۷۵)
  • De aanslag (۱۹۸۲) «ترور»
  • De pupil (۱۹۸۷)
  • De elementen (۱۹۸۸)
  • De ontdekking van de hemel (۱۹۹۲) «کشف آسمان»
  • De procedure (۱۹۹۸ )
  • Het theater, de brief en de waarheid (۲۰۰۰)
  • Siegfried (۲۰۰۱)

منابع