شاهدخت آن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Hamid Hassani (بحث | مشارکت‌ها)
در انگلیسی، منظور از «کاپیتان» همان «سروان» است
خط ۳۳: خط ۳۳:
}}
}}


'''اَن، شاهدخت پادشاهی''' {{انگلیسی|Anne, Princess Royal}} (ان الیزابت آلیس لوئیز؛ زاده [[۱۵ اوت]] [[۱۹۵۰ (میلادی)|۱۹۵۰]]) تنها دختر ملکه [[الیزابت دوم]] و [[شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا]] می‌باشد. وی با کاپیتان [[مارک فیلیپس]] ازدواج نمود و هم اکنون پسری به نام [[پیتر فیلیپس]] و دختری به نام [[زارا فیلیپس]] دارد. اولین نوهٔ وی [[ساوانا فیلیپس|ساوانا]] نام دارد که فرزند پسرش است. او در سال ۱۹۹۲ از مارک جدا شد و با [[تیموتی لائورنس]] ازدواج کرد.
'''اَن، شاهدخت پادشاهی''' {{انگلیسی|Anne, Princess Royal}} (ان الیزابت آلیس لوئیز؛ زاده [[۱۵ اوت]] [[۱۹۵۰ (میلادی)|۱۹۵۰]]) تنها دختر ملکه [[الیزابت دوم]] و [[شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا]] می‌باشد. وی با سروان [[مارک فیلیپس]] ازدواج نمود و هم اکنون پسری به نام [[پیتر فیلیپس]] و دختری به نام [[زارا فیلیپس]] دارد. اولین نوهٔ وی [[ساوانا فیلیپس|ساوانا]] نام دارد که فرزند پسرش است. او در سال ۱۹۹۲ از مارک جدا شد و با [[تیموتی لائورنس]] ازدواج کرد.


== زادروز و کودکی ==
== زادروز و کودکی ==

نسخهٔ ‏۲ مهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۱:۰۶

ان
Anne, Princess Royal
شاهدخت پادشاهی
زاده۱۵ اوت ۱۹۵۰ ‏(۷۳ سال)
لندن،  انگلستان
همسران
فرزند(ان)پیتر فیلیپس
زارا فیلیپس
دودماندودمان ویندسور
پدرشاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا
مادرالیزابت دوم

اَن، شاهدخت پادشاهی (به انگلیسی: Anne, Princess Royal) (ان الیزابت آلیس لوئیز؛ زاده ۱۵ اوت ۱۹۵۰) تنها دختر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ، دوک ادینبرا می‌باشد. وی با سروان مارک فیلیپس ازدواج نمود و هم اکنون پسری به نام پیتر فیلیپس و دختری به نام زارا فیلیپس دارد. اولین نوهٔ وی ساوانا نام دارد که فرزند پسرش است. او در سال ۱۹۹۲ از مارک جدا شد و با تیموتی لائورنس ازدواج کرد.

زادروز و کودکی

آن در شهر وست مینستر متولد شد. وی دومین فرزند و تنها دختر ملکه الیزابت و شاهزاده فیلیپ و دومین نوهٔ جرج ششم پادشاهی متحده و ملکه الیزابت، ملکه مادر است. او دوران کودکی را با والدینش در کاخ باکینگهام سپری نمود و در مدرسهٔ سلطنتی تحصیل نمود. وی چند سال پس از اتمام دوران تحصیلی خود ازدواج کرد.

ازدواج نخست

شاهدخت پادشاهی به همراه ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۰ میلادی

در چهارشنبه ۱۴ نوامبر۱۹۷۳ پرنسس ان با مارک فیلیپس در کلیسای وست مینستر ازدواج کرد. جشن ازدواج آن‌ها نزدیک به صد میلیون نفر بیننده داشت اما این ازدواج پایان خوشی نداشت و آنها در ۲۳ آوریل ۱۹۹۲ از هم جدا شدند. آنها دو فرزند به نامهای پیتر فیلیپس و زارا فیلیپس دارند که به عنوان فرزندان یک پرنسس و نوهٔ ملکه هیچ لقبی دارند. (البته زارا دارای رتبه امپراتوری بریتانیا و عضو مجلس اعیان است و پیتر هم در بانک سلطنتی اسکاتلند کار می‌کند) پیتر در سال ۲۰۰۸ با آتم کلی ازدواج کرد و در دسامبر ۲۰۱۰ صاحب یک دختر به نام ساوانا و در مارس ۲۰۱۲ صاحب دختر دیگری به نام آیلا شد که نوه‌های پرنسس ان هستند و زارا هم در اوت ۲۰۱۱ با ورزشکار مایک تیندال ازدواج کرد.

ازدواج دوم

پرنسس ان در حال بازدید از ناوگان دریایی بریتانیا در ژوئیه ۲۰۰۲

پرنسس ان بعد از جدایی از شوهر اولش در همان سال ازدواج دوم خود را انجام داد. وی در دسامبر آن سال با تیموتی لائورنس ازدواج کرد. قبل از ازدواج این زوج تصمیم گرفته بودند که در اسکاتلند جشن خود را برگزار کنند و بدین ترتیب بعد از این ازدواج شاهدخت پادشاهی دومین زن طلاق گرفتهٔ خاندان سلطنتی بعد از ویکتوریا، دوشس بزرگ هس شد. بعد از ازدواج آنها در لندن و نزدیک کاخ باکینگهام زندگی می‌کنند. شاهدخت ان هیچ فرزندی از شوهر دومش تیموتی ندارد.

کارها

به عنوان شاهدخت پادشاهی، ان بازدیدهای مختلفی از مراکز عمومی، بیمارستانها و... به عمل می‌آورد. پرنسس ان فعالیتهای خود را از زمان اتمام تحصیلاتش آغاز نمود. وی چند بار در سال با خاندان سلطنتی یا به تنهایی سفرهای مختلفی به نقاط گوناگون پادشاهی متحده انجام می‌دهد. همچنین وی همانند دیگر افراد خانوادهٔ سلطنتی بسیاری از القاب دولتی را با سفرهای خود به دست می‌آورد.

نام‌ها، لقب‌ها و نشان‌ها

نشان اَن، شاهدخت پادشاهی
  • ۱۵ اوت ۱۹۵۰ — ۶ فوریه ۱۹۵۲: والاحضرتِ سلطنت شاهدخت ان ادینبرا
  • ۶ فوریه ۱۹۵۲ — ۱۴ نوامبر ۱۹۷۳: والاحضرتِ سلطنت شاهدخت ان
  • ۱۴ نوامبر ۱۹۷۳ — ۱۳ ژوئن ۱۹۸۷: والاحضرتِ سلطنت شاهدخت ان، خانمِ مارک فیلیپس
  • ۱۳ ژوئن ۱۹۸۷ — : والاحضرتِ سلطنت شاهدخت پادشاهی

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Anne, Princess Royal». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴/۶/۹۰.

پیوند به بیرون