چغری بیک: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:مرتب‌سازی عنوان‌ها+مرتب+
ماني (بحث | مشارکت‌ها)
جز ماني صفحهٔ چاغری‌بیگ را به چغری‌بیگ منتقل کرد
(بدون تفاوت)

نسخهٔ ‏۲۲ آوریل ۲۰۱۶، ساعت ۰۹:۵۹

چاغری‌بیگ (ترکی استانبولی: Çağrı Bey‎) از بزرگان حکومتی در سرآغاز امپراتوری سلجوقی بود. نام کامل او ابوسلیمان داوود چاغری‌بیگ بن میکائیل بود. نام چاغری در ترکی به معنای «شاهین کوچک» است.

«چاغری‌بیگ» و «طغرل‌بیگ» فرزندان میکائیل و نوه «سلجوق» از قبیله «قِنِق» یکی از ۲۴ قبیله اغوز بودند. آنها در مدت کوتاهی بعد از فتح ایران به «آسیای صغیر» حمله‌ور شدند و بعد از فتح «ملازگرد» (۱۰۷۱ میلادی) در اندک مدتی قسمت عمده آسیای صغیر را اشغال کردند و امپراطوری سلجوقی را تشکیل دادند.

طغرل‌بیگ برادر خود «چاغری‌بیگ» را همراه با ۳۰۰۰ جنگجو برای یک «سفر اکتشافی» به سرزمین‌های ناشناسی فرستاد که می‌گفتند آباد و ثروتمند هستند یعنی آذربایجان و آناتولی. بعد از آنکه چاغری بیگ با بارهای سنگین تاراج از ری، آذربایجان و ارمنستان به آسیای مرکزی برگشت و تجارب خود را به طغرل‌بیگ تعریف نمود، احتمالاً نطفه کوچ‌های بزرگ سلجوقیان و عموماً قبایل ترک‌زبان به سوی ایران، از جمله خراسان، آذربایجان و همچنین آناتولی شکل گرفت. این در سال ۱۰۱۸ م بود. با این روند، اولین موج بزرگ مهاجرت قبایل ترک به خراسان و بقیه نقاط ایران آغاز شد.[۱]

منابع

  1. جوادی، عباس: آذربایجان و بیزانس ترک‌زبان می‌شوند. در: رادیو فردا. ۱۳۹۴/۰۶/۱۶