کوستا گاوراس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
{{کوستا گاوراس}}
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶۲: خط ۶۲:
* {{imdb name|شناسه= ۰۰۰۲۰۲۰}}
* {{imdb name|شناسه= ۰۰۰۲۰۲۰}}
{{مستند کردن}}
{{مستند کردن}}
{{کوستا گاوراس}}
{{Template group
{{Template group
|title = جوایز کوستا گاوراس
|title = جوایز کوستا گاوراس
|list =
|list =
{{کوستا گاوراس}}
{{اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی}}
{{اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی}}
{{اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان}}
{{اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان}}

نسخهٔ ‏۱۹ آوریل ۲۰۱۶، ساعت ۱۱:۴۲

کوستا گاوراس
کوستا گاوراس در جشنوارهٔ فیلم کن، ۲۰۱۵ میلادی
نام هنگام تولدکنستانتینوس گاوراس
زادهٔ۱۲ فوریهٔ ۱۹۳۳ ‏(۹۱ سال)
Iraia، یونان
محل تحصیلسوربن

کوستا گاوراس (کوتاه‌شدهٔ کنستانتینوس گاوراس) (به یونانی: Κώνσταντινος Γαβράς) (زاده ۱۳ فوریه ۱۹۳۳) کارگردان یونانی‌تبار فرانسوی است که در فرانسه زندگی می‌کند. وی اغلب به‌دلیل ساخت فیلم‌هایی با پس‌زمینهٔ سیاسی شناخته می‌شود، از جمله فیلم معروف او زد (فیلم) (۱۹۶۹) که برندهٔ جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در سال ۱۹۶۹ میلادی شد. با این حال، وی فیلم‌های کُمدی نیز ساخته‌است. اکثر فیلم‌های او به زبان فرانسوی ساخته شده‌اند ولی ۶ فیلم او به زبان انگلیسی هستند.

زندگی و حرفه

او فعالیت‌های سیاسی خود را از کودکی آغاز کرد و آن را از پدر به ارث برد. پدرش یک ارتشی یونانی بود؛ که در برابرهجوم ارتش نازی مقاومت کرد ولی پس از جنگ دولت یونان گاوراس را به اتهام کمونیست بودن از کشور تبعید کرد.

او در ابتدا تمایل داشت که به آمریکا برود و در آنجا سینما بخواند؛ ولی به دلیل کمونیست بودن مک کارتیسم آمریکا از پذیرش او سرباز زد. گاوراس به فرانسه رفت و در سوربن ادبیات خواند و به عنوان دستیار کارگردان با بسیاری از فیلم سازان فرانسوی همکاری نمود.

او در اولین تجربه خود با نام «قتل ماشین خواب ۱۹۶۶» از تکنیک‌های خاص کارگردانی که دوستش داشت یعنی رنوارودمی استفاده نمود که بیشتر به تعریف داستان فیلم توجه کرد تا به دغدغه فرم.

پس از حکومت نظامیان بر کشور گاوراس تمرکز خود را بر وقایع کشور مادریش قرار داد و فیلم سینمایی زد را در سال ۱۹۶۹ کارگردانی کرد. این فیلم اشاره به قتل گریگوری لمبراکیس نماینده چپ‌گرای پارلمان یونان دارد که در ۱۹۶۳ به دست نیروهای راست‌گرا در یونان صورت گرفت.

از دیگر آثار گاوراس «اعتراف» (۱۹۷۰) دربارهٔ زندان‌های پشت دیوار آهنین، حکومت نظامی (۱۹۷۳) دربارهٔ مبارزات گروه‌های ضد آمریکایی اروگوئه، گمشده (۱۹۸۲) در مورد کودتای ژنرال پینوشه در شیلی، «هاناک» (۱۹۸۳) در مورد جنایات اسرائیل، جعبه موسیقی (۱۹۸۹) بر محور حضور جنایتکاران نازی در آمریکا و «آمین» (۲۰۰۳) در مورد روابط نازی‌ها با واتیکان موجب شدند که فیلم‌های کمتر سیاسی او از قبیل «شهر دیوانه» (۱۹۹۷) چندان به چشم نیایند.

فیلم «بهشت غرب» (Eden Is West) نام تازه‌ترین اثر «کوستا گاوراس» است که بعد از ساخت فیلم «ساطور» در سال ۲۰۰۵، تاکنون فیلمی نساخته بود. محور اصلی فیلم «بهشت غرب» مسئله (مهاجرت) است. فیلمنامه این اثر را خود «گاوراس» با همکاری «ژان کلود گرومبرگ» نوشته‌است؛ و بازیگر اصلی فیلم «ریکاردو اسکامارچیو» نام دارد که یک ایتالیایی است. این فیلم ابتدا در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۰۹ (۲۳ بهمن ۱۳۸۷) در فرانسه به نمایش درخواهد آمد.

فیلم‌شناسی

کارگردان

کوستا گاوراس در آوریل ۲۰۰۸ میلادی.

بازیگر

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Costa-Gavras». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ دسامبر ۲۰۱۰.

پیوند به بیرون