الفورد وسکس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۶) +مرتب (۸.۸): + رده:خانه وسکس
خط ۴۸: خط ۴۸:


[[رده:حکم‌رانان انگلیسی در سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:حکم‌رانان انگلیسی در سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:خانه وسکس]]
[[رده:خاندان وسکس]]
[[رده:درگذشتگان ۹۲۴ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۹۲۴ (میلادی)]]
[[رده:زادگان ۹۰۴ (میلادی)]]
[[رده:زادگان ۹۰۴ (میلادی)]]

نسخهٔ ‏۱۳ فوریهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۱:۳۵

الفورد
شاه وسکس (احتمالاً)
سلطنت(شاید) ۱۷ ژوئیه ۹۲۴ - ۲ اوت ۹۲۴
پیشینادوارد پدر
جانشیناتلستن
زاده۹۰۴
وسکس، انگلستان
درگذشته۲ اوت ۹۲۴
آکسفورد، انگلستان
آرامگاه
کلیسای جامع وینچستر
پدرادوارد
مادرالفلد

الفورد (به انگلیسی باستان: Ælfweard) (زادهٔ ۹۰۴ — درگذشتهٔ ۲ اوت ۹۲۴) دومین پسر ادوارد، شاه انگلستان و بزرگترین فرزند او از همسر دومش الفلد و احتمالاً شاه وسکس بود.

پادشاهی و مرگ

در مورد فرمانروایی الفورد اختلاف نظر وجود دارد. در وقایع‌نگاری آنگلوساکسونی آمده است که او ۱۶ روز پس از مرگ پدرش (۱۷ ژوئیه ۹۲۴) درگذشت و همراه با او در کلیسای جامع وینچستر به‌خاک سپرده شد. در این سالنامه هیچ اشاره‌ای به فرمانروایی او نشده اما در فهرست پادشاهان آنگلوساکسونی که در سدهٔ دواردهم به‌چاپ رسید از او با عنوان جانشین ادوارد پدر با دوران حکومتی ۴ هفته‌ای یاد شده است. همچنین منبعی سدهٔ یازدهمی به نام New Minster Liber Vitae که خود مبتنی بر منابعی قدیمی‌تر است از او با عنوان پادشاه یاد می‌کند. از سوی دیگر ویلیام مالمزبری بر اساس شعری، چنین عنوان داشت که پس از مرگ ادوارد و با توجه به وصیتنامهٔ شاه آلفرد، اتلستن، بزرگترین پسر ادوارد از همسر اولش اکگوئین بر تخت نشست.

این اختلاف دیدگاه‌ها در این باره سبب شده تا تاریخ‌نگاران شق‌های گوناگونی را عنوان نمایند. برخی معتقند که الفورد پیش از برادر ناتنیش اتلستن جانشین پدر شده و گروهی دیگر معتقدند که اتلستن تنها جانشین ادوارد بوده است. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که حکومت بین آن دو تقسیم شده باشد زیرا در آن بخش از وقایع‌نگاری آنگلوساکسونی که به قلم مرسیایی‌ها به ثبت رسیده است چنین گزارش شده که اتلستن به پادشاهی مرسیا رسید و ویلیام مامزبری نیز می‌گوید که اتلستن در دربار مرسیا و زیر نظر عمه‌اش اتلفلد آموزش دید. با در نظر گرفتن این نظریه می‌توان چنین استنباط نمود که پس از مرگ ادوارد در ۹۲۴، الفورد در وسکس و اتلستن در مرسیا به پادشاهی رسیدند و فرمانروایی وسکس نیز پس از مرگ زودهنگام الفورد به اتلستن رسید.

الفورد احتمالاً هیچ‌گاه تاجگذاری نکرد و در ۲ اوت ۹۲۴ در آکسفورد درگذشت.

منابع