پرتاب روباه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
MahdiBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۴) +املا (۵.۰۱): + رده:روباه
خط ۱۸: خط ۱۸:


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
{{درگاه|حقوق جانوران}}
* [[حیوان‌آزاری]]

== منابع ==
== منابع ==



نسخهٔ ‏۸ فوریهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۲:۴۶

بازی پرتاب روباه و نوع قرار گرفتن بازیکنان

پرتاب روباه (به آلمانی:Fuchsprellen - به فرانسوی: Lancer de renard) یک بازی پرطرفدار قرنهای هفده و هجده در قسمتهایی از اروپا بوده که در آن بازیکنان حیوانات (مخصوصا روباه) را به هوا پرتاب می‌کردند.

روش بازی

پرتاب روباه درهوای آزاد انجام می‌شد و دورتا دور جای بازی با دیواره‌های توری پوشیده می‌شد. بیشتر این بازی در حیات دژها یا کاخ‌ها انجام می‌شد و بازیکنان دو به دو سرو ته طنابی به درازای هفت متر را بدست می‌گرفتند، چنان که طناب بر روی زمین قرار می‌گرفت و روباه‌هایی که از قفس آزاد شده بودند بسمت بازیکنانی راهنمایی می‌شدند که به موازات هم ایستاده بودند و زمانیکه این حیوانات از روی طناب‌ها می‌گذشتند بازیکنان به ناگهان طناب را می‌کشیدند و اینکار سبب پرتاب شدن حیوان به هوا می‌شد. بالاترین پرتاب به هفت و نیم متر می‌رسید و پرتاب به این بلندی برای حیوانات کشنده بود.

مسابقات درسدن

پرتاب روباه - قرن هیجدهم میلادی
پرتاب روباه - قصر الکتور سال 1678

در چنین مسابقه‌ای که بوسیله آگوست دوم لهستان در درسدن (پرتاب روباه بازی شناخته شده‌ای در منطقه درسدن بود) برگزار شد که در آن ۶۴۷ روباه – ۵۳۳ خرگوش – ۳۴ گورکن – ۲۱ گربه وحشی – ۳۴ گراز و ۳ گرگ کشته شدند. کسان دیگری هم از خانواده‌های سلطنتی در این بازیها شرکت داشتند.

اسایاس پوفندورف (Esaias Pufendorf) فرستاده سوئدی نیز در چنین بازیهایی به سال ۱۶۷۲ در وین شرکت کرده و در یادداشت‌های روزانه اش نوشته:

"لئوپولد یکم، امپراتور مقدس روم به گروه پسربچه‌هایی پیوست که درحال زدن و کشتن حیوانات زخمی بودند و از دیدن چنین کاری بسیار شگفت زده شده بود"

چنین بازیهایی بدون خطر نیز نبوده و بر پایه نوشته‌های بجا مانده حیواناتی (مخصوصا گربه‌های وحشی) بودند که بسمت بازیکنان حمله می‌کردند و گاه دیده میشده که به طناب‌ها چسبیده یا آنرا گاز می‌گرفتند و این امکان ادامه بازی و لذت بازی را از بازیکنان می‌گرفت

جستارهای وابسته

منابع

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Lancer de renard». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای فرانسوی.