کرونشتات: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۶۰°۰۰′۰۰″شمالی ۲۹°۴۶′۰۰″شرقی / ۶۰°شمالی ۲۹٫۷۶۶۷°شرقی / 60; 29.7667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
KasparBot (بحث | مشارکت‌ها)
قرار دادن {{داده‌های کتابخانه‌ای}} با اطلاعات ویکی‌داده
DbBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ابهام‌زدایی از عبارت‌های «(به زبان: …)» (مجوز)
خط ۱۴: خط ۱۴:


[[پرونده:Kronstadt Naval Cathedral.jpg|بندانگشتی|چپ|کلیسای جامع سنت نیکلاس در کرونشتات . این کلیسا به عنوان کلیسای نیروی دریایی در بین سالهای ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۳ ساخته شده است .]]
[[پرونده:Kronstadt Naval Cathedral.jpg|بندانگشتی|چپ|کلیسای جامع سنت نیکلاس در کرونشتات . این کلیسا به عنوان کلیسای نیروی دریایی در بین سالهای ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۳ ساخته شده است .]]
'''کرونشتات''' یا '''کرونستدت''' ( به [[روسی]] : ''Кронштадт'' ) شهری بندری است در روسیه واقع در جزیره کوتلین که در شرق [[خلیج فنلاند]] قرار گرفته است . این شهر تا شهر [[سن پترزبورگ]] سی کیلومتر فاصله دارد .
'''کرونشتات''' یا '''کرونستدت''' (به [[زبان روسی|روسی]]: ''Кронштадт'') شهری بندری است در روسیه واقع در جزیره کوتلین که در شرق [[خلیج فنلاند]] قرار گرفته است . این شهر تا شهر [[سن پترزبورگ]] سی کیلومتر فاصله دارد .
== شهرهای خواهر خوانده ==
== شهرهای خواهر خوانده ==
* {{flagicon|Belarus}} آسی پوویچی، [[بلاروس]]
* {{flagicon|Belarus}} آسی پوویچی، [[بلاروس]]

نسخهٔ ‏۱۸ ژانویهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۰۰:۵۴

کرونشتات

Кронштадт
نشان
نشان
نشان
کیلومتر مربع
ناحیه فدرالی شمال غربی
جمعیت ۴۲۸۰۰ نفر (سال: ۲۰۰۶)
منطقه زمانی یوتی‌سی(تابستان: یوتی‌سی+۵)
کد تلفن ‎(+۷)۸۱۲
کد پستی ۱۹۷۷۶x
کد پلاک وسایل نقلیه ۷۸, ۹۸
موقعیت جغرافیایی
مختصات: ۶۰°۰۰′۰۰″شمالی ۲۹°۴۶′۰۰″شرقی / ۶۰°شمالی ۲۹٫۷۶۶۷°شرقی / 60; 29.7667
کرونشتات در روسیه واقع شده
کرونشتات
کلیسای جامع سنت نیکلاس در کرونشتات . این کلیسا به عنوان کلیسای نیروی دریایی در بین سالهای ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۳ ساخته شده است .

کرونشتات یا کرونستدت (به روسی: Кронштадт) شهری بندری است در روسیه واقع در جزیره کوتلین که در شرق خلیج فنلاند قرار گرفته است . این شهر تا شهر سن پترزبورگ سی کیلومتر فاصله دارد .

شهرهای خواهر خوانده

کرونشتات (به روسی Кроншта́дт) از دو کلمه آلمانی Krone به معنی تاج یا شاهنشاه و Stadt به معنی شهر تشکیل شده است. این شهر تحت اداره شهر فدرالی سن پترزبورگ قرار دارد و بندر اصلی آن به شمار می‌رود. در مارس 1921 محل وقوع شورش معروف به کرونشتات بود. از نظر سنتی، بنیاد ناوگان جنگی روسیه در آنجا گذاشته شد و وظیفه ناوگان دریای بالتیک روسیه مستقر در کرونشتات مستقر نگاهبانی از راه‌های منتهی به سن پترزبورگ بود. این شهر شهری تاریخی است و استحکامات آن در فهرست آثار میراث جهانی قرار دارند. پیتر بزرگ با در آوردن جزیره کاتلین و چنگ سوئدی‌ها در 1702، کرونشتات را پایه‌گذاری کرد. اولین استحکامات آن در 18 مه 1704 ساخته شد که به دژهای کرونشتات معروف هستند و بسیار سریع ساخته شدند. در سده نوزدهم دژهای کرونشتات کاملاً بازسازی شد.

جنگ داخلی

طي دوران رخ دادن شورش‌هاي انقلاب فوريه، ملوانان پتروگراد به انقلاب پيوسته افسران ارشد خود را از پاي درآوردند و به انقلابيان متعهد پرآوازه شدند. طي جنگ دخلي، ملوانان تا سال 1921 به نفع ارتش سرخ در جنگ عليه روس‌هاي سفيد و برخي از كشورهاي غربي حامي آن‌ها شركت داشتند ولي با شكست روس‌هاي سفيد و رفع خطر خارجي، ملوانان كرونشتات عليه بلشويكها وارد جنگ شدند زيرا تسلط دولت تك حزبي را خيانت به آرمان‌هاي انقلاب 1917 مي‌دانستند.

در 1921، گروهی از ملوانان، سربازان و هواداران غیر نظامی آن‌ها علیه دولت بلشویک در کرونشتات شوروی شورش کردند. پادگان آن‌ها قبلاً مرکز حمایت اصلی از بلشویکها بود و در کل جنگ داخلی بین سال‌های 1917 تا 1921، ملوانان کرونشتات در خط مقدم حملات بلشویکها علیه شورشیان مخالف انقلاب بودند. خواست اصلی آن‌ها "آزادی بیان"، خاتمه دادن به اردوگاه‌های کار اجباری، تغییر سیاست‌های جنگی شوروی، و حذف "کنترل حزبی" بر (شوراهای کارگری) شوروی بود [۱] بعد از گفتگوهایی کوتاه، لئون تروتسکی (سپس وزیر جنگ در دولت شوروی و رهبر ارتش سرخ) به فرستادن ارتش به کرونشتات همراه با چکا (پلیس مخفی بلشویکها) به این درخواست‌ها پاسخ داد و شورش سرکوب گردید.

جنگ جهانی دوم

طی جنگ جهانی دوم، کرونشتات چندین بار توسط نیروی هوایی آلمان Luftwaffe بمباران شد.. معروف‌ترین بمباران، بمباران کشتی جنگی مارات شوروی و غرق شدن آن بود.

منابع

  1. [1]
  • ویکی‌پدیای انگلیسی

^ Федеральная служба государственной статистики (Federal State Statistics Service) (2004-05-21). "Численность населения России, субъектов 1Российской Федерации в составе федеральных округов, районов, городских поселений, сельских населённых пунктов – районных центров и сельских населённых пунктов с населением 3 тысячи и более человек (Population of Russia, its federal districts, federal subjects, districts, urban localities, rural localities—administrative centers, and rural localities with population of over 3,000)" (in Russian).