حقوق مالی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
{{شرکت‌کنندگان در بازار مالی}}
{{شرکت‌کنندگان در بازار مالی}}


حقوقی است که اجرای آن مستقیماً برای دارندهٔ آن ایجاد منفعتی نماید که به پول تقویم می‌گردد،. حقوق مالی اعم است از [[حقوق عینی]] و [[حقوق دینی]]. حق عینی حقی است برای اشخاص بر اعیان اموال. حق عینی ممکن است تام باشد مثل حق [[مالکیت]] یا برای شخص حقوق جزئی در مال ایجاد کند، مثل [[حق ارتفاق]]، [[حق شفعه]]، [[حق انتفاع]]. حق دینی حقی است که بر ذمه افراد مستقر می‌شود، ممکن است تعهد به انجام یا عدم انجام امری، یا تحویل مالی باشد. در کنار این [[طبقه بندی]] حقوق مالی دیگری مثل حق تالیف، [[حق اختراع]] و... وجود دارد.
حقوقی است که اجرای آن مستقیماً برای دارندهٔ آن ایجاد منفعتی نماید که به پول تقویم می‌گردد،. حقوق مالی اعم است از [[حقوق عینی]] و [[حقوق دینی]]. [[حق عینی]] حقی است برای اشخاص بر اعیان اموال. حق عینی ممکن است تام باشد مثل حق [[مالکیت]] یا برای شخص حقوق جزئی در مال ایجاد کند، مثل [[حق ارتفاق]]، [[حق شفعه]]، [[حق انتفاع]]. [[حق دینی]] حقی است که بر ذمه افراد مستقر می‌شود، ممکن است تعهد به انجام یا عدم انجام امری، یا تحویل مالی باشد. در کنار این [[طبقه بندی]] حقوق مالی دیگری مثل حق تالیف، [[حق اختراع]] و... وجود دارد.


{{علم مالی}}
{{علم مالی}}

نسخهٔ ‏۵ نوامبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۸:۵۹

حقوقی است که اجرای آن مستقیماً برای دارندهٔ آن ایجاد منفعتی نماید که به پول تقویم می‌گردد،. حقوق مالی اعم است از حقوق عینی و حقوق دینی. حق عینی حقی است برای اشخاص بر اعیان اموال. حق عینی ممکن است تام باشد مثل حق مالکیت یا برای شخص حقوق جزئی در مال ایجاد کند، مثل حق ارتفاق، حق شفعه، حق انتفاع. حق دینی حقی است که بر ذمه افراد مستقر می‌شود، ممکن است تعهد به انجام یا عدم انجام امری، یا تحویل مالی باشد. در کنار این طبقه بندی حقوق مالی دیگری مثل حق تالیف، حق اختراع و... وجود دارد.