راک هادسن: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
رده‌انبوه: انتقال از رده:بازیگران مرد آمریکایی سده ۲۰ (میلادی) به [[رده:بازیگران مرد اهل ایالات متحده آمریکا در سده ۲۰ (میل...
خط ۷۶: خط ۷۶:
[[رده:بازیگران مرد اهل ایلینوی]]
[[رده:بازیگران مرد اهل ایلینوی]]
[[رده:بازیگران مرد تلویزیونی اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران مرد تلویزیونی اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران مرد تئاتر اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران تئاتر مرد اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران مرد فیلم اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران مرد فیلم اهل ایالات متحده آمریکا]]
[[رده:بازیگران همجنس‌گرای مرد]]
[[رده:بازیگران همجنس‌گرای مرد]]

نسخهٔ ‏۱۰ اوت ۲۰۱۵، ساعت ۱۰:۳۳

راک هادسن

تولد ۱۷ نوامبر ۱۹۲۵
وینکتا، ایلینوی، ایالات متحده
مرگ ۲ اکتبر ۱۹۸۵ (۵۹ سال)
بورلی هیلز، کالیفرنیا، ایالات متحده
ملیت آمریکایی
پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت ۱۹۴۸-۱۹۸۵
صفحه در وبگاه IMDb

راک هادسن (به انگلیسی: Rock Hudson) یکی از چهره‌های محبوب بازیگری در هالیوود در دههٔ پنجاه و شصت بود.

زندگینامه

متولد ایلینوی بود ولی سپس به کالیفرنیا رفت و شروع کرد به پرورش دادن خود به عنوان یک بازیگر و اسمش را از رُی فیتزجرالد به راک هادسن عوض کرد تا نه فقط آسان تر باشد بلکه مردانه تر هم به گوش بخورد. بالاخره با نقش کوتاهی در «اسکادران جنگنده» در سال ۱۹۴۸ دوره فعالیت سی ساله‌اش را آغاز کرد. در ۱۹۵۴ با بازی در «وسواس باشکوه» به اوج محبوبیت رسید و اندکی بعد در «غول» در برابر جیمز دین و الیزابت تیلور ظاهر شد و نامزد دریافت اسکار شد. هادسن در سال ۱۹۵۵ به سیاق اغلب مردان گی که چهره‌ای عمومی داشتند ازدواج کرد، ولی بعدها نزدیکانش افشا کردند که ازدواج کاملاً برای حفظ ظاهر بوده است. برخلاف نقش هایی که اغلب بازی می‌کرد، درکش از عشق چنان که خودش می‌گوید بسیار گسترده بود و برایش رابطهٔ رمانتیک معنا نداشت. همین بی ربطی زندگی راک هادسن به شخصیت صحنه‌ای اش در فیلم هایی متجلی می‌شود که او با «دوریس دی» بازی کرد، فیلم هایی که او را بدل به نمونهٔ مثالی یک «مرد جذاب برای زنان» کرد. در دههٔ هفتاد تغییر مسیر داد و به تلویزیون روی آورد و در سریال هایی همچون «مک میلان و همسرش» و «داینستی» ظاهر شد. «سفیر» در سال ۱۹۸۴ آخرین فیلم از ۷۰ فیلمی بود که او در آن در سراسر دوره سی سالهٔ حضورش در سینما بازی کرد.

مشکلات قلبی اش در اوایل دههٔ هشتاد شروع شد، اما این ایدز بود که نهایتاً این انرژی جوان و سالم را به سرعت مغلوب کرد. راک هادسن اولین چهرهٔ مشهوری بود که ابتلایش به ایدز مردم را تکان داد و البته هم زمان کمک کرد که ایدز چهره‌ای انسانی و قابل لمس بیابد و توجه‌ها را به سوی هزاران بیمار دیگر در حال مرگ جلب کند. تا اندازه‌ای توجه کسی مثل الیزابت تیلور به ایدز به دلیل مشاهدهٔ ذوب شدن تدریجی دوستش نزدیکش راک هادسن بود که تیلور از نزدیک آن را تماشا می‌کرد. حتی تا آخرین سال‌ها هادسن تمایل نداشت که زندگی اش را بر خلاف تصویری که افراد از آن داشتند آشکار کند و بنابراین تعجب انگیز نیست که زندگی هادسن، از جمله روابط جنسی اش با کسانی چون تام کلارک یا مارک کریستین موضوع توجه چندین کتاب زندگینامه و مطبوعات بوده است.

منابع