فهرست سفیران ایران در روسیه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۲: خط ۱۲:
* [[حاج اسکندر]]
* [[حاج اسکندر]]
* [[امامقلی بیگ پاکیزه]]
* [[امامقلی بیگ پاکیزه]]
* [[اسماعیل بیگ اعتمادالدوله]] (شاه تهماسب دوم)
* [[اسماعیل بیگ اعتمادالدوله]] ([[شاه تهماسب دوم]])
* [[احمد خان تفنگچی‌باشی]] (شاه عباس سوم)<ref group="پانویس">در اصل این سفیر از سوی نادر شاه که در آن زمان وکیل‌الدوله (نایب‌السلطنه) بود فرستاده شد و شاه عباس سوم کودکی بیش نبود.</ref>
* [[احمد خان تفنگچی‌باشی]] ([[شاه عباس سوم]])<ref group="پانویس">در اصل این سفیر از سوی نادر شاه که در آن زمان وکیل‌الدوله (نایب‌السلطنه) بود فرستاده شد و شاه عباس سوم کودکی بیش نبود.</ref>

== افشار ==
* [[قرچقای خان قلماق]] ([[نادر شاه افشار]])


== زند ==
== زند ==

نسخهٔ ‏۹ ژوئن ۲۰۱۵، ساعت ۲۱:۳۶

غلامرضا شافعی
سید محمودرضا سجادی
مهدی سنایی

فهرست سفیران ایران در روسیه شامل دورهٔ اتحاد جماهیر شوروی نیز می‌شود.

صفوی

افشار

زند

قاجار

تشکیل نمایندگی دائم ایران در روسیه در زمان صدارت امیرکبیر

؟

پهلوی

جمهوری اسلامی

پانویس

  1. در اصل این سفیر از سوی نادر شاه که در آن زمان وکیل‌الدوله (نایب‌السلطنه) بود فرستاده شد و شاه عباس سوم کودکی بیش نبود.
  2. از ۱۸ ذیقعدهٔ ۱۲۷۱ تا ۲۴ محرم ۱۲۷۳ ه‍.ق. عباسقلی نوری (سیف‌الملک، سرتیپ نوری یا میرپنجهٔ نوری) جهت تبریک تاج‌گذاری الکساندر دوم به روسیه سفر کرد. او پسرعموی میرزا آقا خان نوری بود. در پی بازگشت او محمدقاسم خان والی به عنوان وزیر مقیم در سن‌پترزبورگ ماند.
  3. او در ۱۲۸۶ ه‍.ق. ملقب به ساعدالملک و در ۱۳۰۹ ه‍.ق. ملقب به قائم‌مقام شد. همچنین در ۱۲۹۰ ه‍.ق. عبدالصمد میرزا عزالدوله (عبدالصمد سالور) برادر ناصرالدین شاه جهت تبریک تاج‌گذاری الکساندر سوم به روسیه رفت.
  4. لقب دیگر او شعاع‌الدوله است.
  5. عباس میرزا ملک‌آرا و وجیه‌الله میرزا امیرخان سردار (بعدها سپهسالار) در ۱۳۱۳ ه‍.ق. جهت تبریک تاج‌گذاری نیکلای دوم به روسیه رفتند.
  6. او در ۱۲۹۹ ه‍.خ. در زمان نخست‌وزیری حسن پیرنیا در حالی که سفیر ایران در عثمانی بود برای مذاکره با دولت نوبنیاد شوروی از استانبول راهی این کشور شد و ظاهراً در ۱۳۰۱ رسماً وزیر مختار ایران در شوروی گشت.

منابع

  • خلیلی، نسیم (۱۱ مهر ۱۳۹۲). «چشم‌اندازی از روابط ایران و روسیه در عصر صفوی». وبگاه راسخون. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ مرداد ۱۳۹۳.
  • هوشنگ مهدوی، عبدالرضا (۱۳۸۶). «تجاوزهای پیاپی روسیه به ایران پیش از جنگهای ایران و روس». اطلاعات سیاسی - اقتصادی (۲۳۵): ۶۲–۷۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۸-۲۲.
  • صالحی، نصرالله (۱۳۸۱). «کتاب‌شناسی توصیفی منابع و مآخذ تاریخ ایران (منتشر شده در سال ۱۳۸۰)». کتاب ماه تاریخ و جغرافیا (۶۳): ۳۱–۵۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۳-۱۲-۳۱.
  • معیرالممالک، دوست علی (۱۳۳۶). «رجال عصر ناصری». یغما (۱۰۷): ۱۲۵–۱۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۳-۱۲-۳۱.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Liste der iranischen Botschafter in Russland». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای آلمانی ، بازبینی‌شده در ۱ ژانویهٔ ۲۰۱۴.
  • «هفدهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران». خبرگزاری جمهوری اسلامی. ۱۷ دی ۱۳۹۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ فروردین ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۵ فروردین ۱۳۹۳.
  • کریمیان، علی (۱۳۷۶). «نمونه امضای اعضای هیات دولت از ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ ش(۶)». گنجینه اسناد (۲۵): ۶۵–۷۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۵-۱۵.
  • کریمیان، علی (۱۳۷۸). «نمونه امضای اعضای هیأت دولت از سال ۱۳۲۰ تا۱۳۳۲ش) (۹)». گنجینه اسناد (۳۳): ۷۴–۹۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۰۵-۱۵.
  • نوواسیلتسف، ا.پ (پاییز ۱۳۸۳). ترجمهٔ محمدتقی مختاری. «روابط سیاسی ایران و روسیه در نیمهٔ دوم سدهٔ شانزدهم». تاریخ روابط خارجی (۲۰): ۱۵–۳۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۴-۱۰-۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)