ژنوتیپ: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Mohamadfalihi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: نیازمند بازبینی
خط ۲: خط ۲:


== تعریف ==
== تعریف ==
ژنوتیپ اطلاعاتی است که در [[ژنوم]] هر یک از سلول‌های موجودات زنده به صورت [[دئوکسی‌ریبونوکلئیک اسید]] (دی‌ان‌ای) وجود دارد. این اطلاعات بر روی [[کروموزوم|کروموزوم‌های]] داخل [[هسته]] (در [[یوکاریوت|یوکاریوت‌ها]]) یا داخل [[سیتوپلاسم]] (در [[پروکاریوت|پروکاریوت‌ها]]) قرار گرفته اند.
ژنوتیپ اطلاعاتی است که در [[ژنوم]] هر یک از سلول‌های موجودات زنده به صورت [[دئوکسی‌ریبونوکلئیک اسید]] (DNA) وجود دارد. این اطلاعات بر روی [[کروموزوم|کروموزوم‌های]] داخل [[هسته]] (در [[یوکاریوت|یوکاریوت‌ها]]) یا داخل [[سیتوپلاسم]] (در [[پروکاریوت|پروکاریوت‌ها]]) قرار گرفته اند.
'''به طور کلی به چینش همه ژنهای یک فرد بر روی همه کرومزومهای
'''به طور کلی به چینش همه ژنهای یک فرد بر روی همه کرومزومهای
آن فرد را ژنوتیپ میگویند '''
آن فرد را ژنوتیپ میگویند '''

نسخهٔ ‏۱۷ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۰۶:۴۲

به کل یا قسمتی از اطلاعات ژنتیکی یک فرد ژن‌نمود[۱] یا ژنوتیپ یا ژن‌مانه گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، ژنوتیپ ساختار آللی ژن‌های فرد است.در کلی‌ترین سطح خود، ژنوتیپ شامل کل ترکیب ژنتیکی شخص است و به‌صورت محدود تر، در مورد مجموعه آلل‌هایی به‌کار برده می‌شود که در یک یا چند مکان ژنی خاص حضور دارند.

تعریف

ژنوتیپ اطلاعاتی است که در ژنوم هر یک از سلول‌های موجودات زنده به صورت دئوکسی‌ریبونوکلئیک اسید (DNA) وجود دارد. این اطلاعات بر روی کروموزوم‌های داخل هسته (در یوکاریوت‌ها) یا داخل سیتوپلاسم (در پروکاریوت‌ها) قرار گرفته اند.

به طور کلی به چینش همه ژنهای یک فرد بر روی همه کرومزومهای
آن فرد را ژنوتیپ میگویند 

هر انسان حدود ۲۵٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ ژن دارد. معمولاً، هر کدام از این ژن‌ها چندین آلل در میان افراد مختلف دارند. همین موجب متفاوت بودن ژنوتیپ آن‌ها، و در نهایت گوناگونی می‌شود، چرا که احتمال این که دو فرد برای همهٔ ژن‌های خود یک آلل را به ارث برده باشند تقریباً صفر است! مگر دوقلو‌های همسان که حاصل تقسیم میوز سلول تخم می‌باشند، و بنابراین اطلاعات ژنتیکی آن‌ها کاملاً مشابه است.

جستارهای وابسته

پی‌نوشت

  1. «ژن‌نمود» [زیست‌شناسی] هم‌ارزِ «ژنوتیپ» (انگلیسی)؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. (۱۳۷۶-۱۳۸۵). فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۵۳۱-۷۷-۱ (ذیل سرواژهٔ genotype)

منابع