رطوبت‌ساز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات:افزودن الگو ناوباکس {{اچ‌وی‌ای‌سی}}
گسترش مقاله
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
[[پرونده:Ultrasonic humidifier.jpg|بندانگشتی|رطوبت‌ساز فراصوتی ویتک.]]
[[پرونده:Augsburg_Schaezlerpalais_Mattes_2013-05-05_(23).JPG|بندانگشتی|یک رطوبت ساز در یک موزه]]
:'''رطوبت‌ساز''' وسیله‌ای است برای تنظیم میزان [[رطوبت]] محیطی که معمولاً بیشتر در فضاهای صنعتی مانند دام‌داری سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری و غیره استفاده می‌شود. به تازگی استفاده از این دستگاه در [[مراکز خرید]] پاساژها و لابی هتل‌ها نیز به خصوص در مناطق گرمسیری و دارای آب و هوای گرم خشک نیز متداول شده‌است.
:'''رطوبت‌ساز''' وسیله‌ای است برای تنظیم میزان [[رطوبت]] محیطی که معمولاً بیشتر در فضاهای صنعتی مانند دام‌داری سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری و غیره استفاده می‌شود.
:به تازگی استفاده از این دستگاه در [[مراکز خرید]] پاساژها و لابی هتل‌ها نیز به خصوص در مناطق گرمسیری و دارای آب و هوای گرم خشک نیز متداول شده‌است.

:برخی از دستگاه‌های جدید رطوبت ساز تمام‌اتوماتیک با [[حسگر]] کنترل رطوبت و رطوبت‌سنج دجیتالی هستند.
:برخی از دستگاه‌های جدید رطوبت ساز تمام‌اتوماتیک با [[حسگر]] کنترل رطوبت و رطوبت‌سنج دجیتالی هستند.

:دستگاه‌های تولید و تنظیم رطوبت کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند، کار اصلی این دستگاه‌ها، تولید رطوبت و مه با کیفیت‌های مختلف و به روش‌های متفاوت می‌باشد. مه پاش‌ها کاربردهای مخصوص به خود را در مکان‌های متفاوت دارند
:دستگاه‌های تولید و تنظیم رطوبت کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند، کار اصلی این دستگاه‌ها، تولید رطوبت و بخار با کیفیت‌های مختلف و به روش‌های متفاوت می‌باشد. رطوبت‌سازها کاربردهای مخصوص به خود را در مکان‌های متفاوت دارند،
:سالن‌های کشت و پرورش قارچ، گلخانه، سردخانه، مرغداری ، دامداری، انواع انکیباتور و آزمایشگاه و کارخانه‌های چای سازی و نساجی و البته انواع چاپخانه‌ها و هر جای که نیاز به رطوبت دقیق و تنظیم شده داشته باشد، مصرف کننده دستگاه‌های مه پاش رطوبت ساز به حساب می‌آیند.
:سالن‌های کشت و پرورش قارچ، گلخانه، سردخانه، مرغداری، دامداری، انواع انکیباتور و آزمایشگاه و کارخانه‌های چای سازی و نساجی و البته انواع چاپخانه‌ها و هر جای که نیاز به رطوبت دقیق و تنظیم شده داشته باشد، مصرف کنندهٔ دستگاه‌های رطوبت ساز به حساب می‌آیند.
:
:
:دستگاه‌های مه پاش – رطوبت ساز به سه نوع و گروه تقسیم می‌شوند؛ به عبارت بهتر سه نوع رطوبت ساز – مه پاش در دنیا تولید می‌شود.
:دستگاه‌های رطوبت ساز به سه نوع و گروه تقسیم می‌شوند؛ به عبارت بهتر سه نوع رطوبت ساز در دنیا تولید می‌شود:

:* رطوبت ساز – مه پاش پروانه‌ای (رطوبت ساز دیسکی)
:* رطوبت ساز پروانه‌ای (رطوبت ساز دیسکی)
:* مهپاش ورطوبت ساز نازلی (مه پاش شیلنگی)

:* رطوبت سازالتراسونیک یا همان مه ساز فرکانسی (دستگاه تولید بخار سرد)
:* رطوبت ساز نازِلی (شیلنگی)

:* رطوبت سازالتراسونیک
:
:
: رطوبت سازهای پروانه‌ای از پرکاربرد ترین نوع دستگاه‌ها ی تولید رطوبت و مه می‌باشند و برای مه پاشی در مرغداری‌ها، سالن قارچ، سردخانه و بسیاری از محیط‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
: رطوبت سازهای پروانه‌ای برای تولید رطوبت در مرغداری‌ها، سالن قارچ، سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


== تفاوت رطوبت سازالتراسونیک با بخورهای تبخیری ==
== در ایران ==
۱- اولتراسوندها این قابلیت را دارند که بتوانند بر خلاف بخورهای گرمایی، ایجاد ذرات بسیارریز کنند.
اولین نوع رطوبت سازها با نام مینیاتور دونالت از هلند وارد ایران گردیدند.{{مدرک}}


۲- دستگاه‌های بخور سرد کم صدا تر از نوع گرم هستند و مصرف انرژی برق در آن‌ها کمتر است و از آنجایی که بخار آنها سرد است، خطر سوختگی (به‌ویژه برای [[خردسالان]]) ایجاد نمی‌کنند.
== منابع ==


۳- در برخی از دستگاه‌های اولتراسوند، آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود و از آن جایی که در بخور سرد قطرات آب به هوا پراکنده می‌شوند، این مواد زیان آور به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند. رطوبت سازهای تبخیری از این قاعده مستثنا بوده‌اند.

۴- در رطوبت‌سازهای التراسونیک، باید مخزن را با «[[آب مقطر]]» پر کرد؛ و نمی‌بایست مواد متفرقهٔ دیگری را در داخل مخزن آب دستگاه آنها ریخت.<ref>{{یادکرد وب | عنوان=دستگاه بُخور مفید است یا نه؟ | وب‌گاه=مرکز کاردرمانی رشد | تاریخ=2012-01-01 | سال=2012 | پیوند=http://www.rcnrc.com/articleview.php?cat=86&id=57 | کد زبان=fa | تاریخ بازبینی=2015-03-07}}‏</ref>

== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
{{اچ‌وی‌ای‌سی}}
{{اچ‌وی‌ای‌سی}}

نسخهٔ ‏۷ مارس ۲۰۱۵، ساعت ۱۳:۳۲

یک رطوبت ساز در یک موزه
رطوبت‌ساز وسیله‌ای است برای تنظیم میزان رطوبت محیطی که معمولاً بیشتر در فضاهای صنعتی مانند دام‌داری سالن‌های پرورش قارچ و مرغداری و غیره استفاده می‌شود.
به تازگی استفاده از این دستگاه در مراکز خرید پاساژها و لابی هتل‌ها نیز به خصوص در مناطق گرمسیری و دارای آب و هوای گرم خشک نیز متداول شده‌است.
برخی از دستگاه‌های جدید رطوبت ساز تمام‌اتوماتیک با حسگر کنترل رطوبت و رطوبت‌سنج دجیتالی هستند.
دستگاه‌های تولید و تنظیم رطوبت کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند، کار اصلی این دستگاه‌ها، تولید رطوبت و بخار با کیفیت‌های مختلف و به روش‌های متفاوت می‌باشد. رطوبت‌سازها کاربردهای مخصوص به خود را در مکان‌های متفاوت دارند،
سالن‌های کشت و پرورش قارچ، گلخانه، سردخانه، مرغداری، دامداری، انواع انکیباتور و آزمایشگاه و کارخانه‌های چای سازی و نساجی و البته انواع چاپخانه‌ها و هر جای که نیاز به رطوبت دقیق و تنظیم شده داشته باشد، مصرف کنندهٔ دستگاه‌های رطوبت ساز به حساب می‌آیند.
دستگاه‌های رطوبت ساز به سه نوع و گروه تقسیم می‌شوند؛ به عبارت بهتر سه نوع رطوبت ساز در دنیا تولید می‌شود:
  • رطوبت ساز پروانه‌ای (رطوبت ساز دیسکی)
  • رطوبت ساز نازِلی (شیلنگی)
  • رطوبت سازالتراسونیک
رطوبت سازهای پروانه‌ای برای تولید رطوبت در مرغداری‌ها، سالن قارچ، سردخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت رطوبت سازالتراسونیک با بخورهای تبخیری

۱- اولتراسوندها این قابلیت را دارند که بتوانند بر خلاف بخورهای گرمایی، ایجاد ذرات بسیارریز کنند.

۲- دستگاه‌های بخور سرد کم صدا تر از نوع گرم هستند و مصرف انرژی برق در آن‌ها کمتر است و از آنجایی که بخار آنها سرد است، خطر سوختگی (به‌ویژه برای خردسالان) ایجاد نمی‌کنند.

۳- در برخی از دستگاه‌های اولتراسوند، آب سرد محل مناسبی برای تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود و از آن جایی که در بخور سرد قطرات آب به هوا پراکنده می‌شوند، این مواد زیان آور به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند. رطوبت سازهای تبخیری از این قاعده مستثنا بوده‌اند.

۴- در رطوبت‌سازهای التراسونیک، باید مخزن را با «آب مقطر» پر کرد؛ و نمی‌بایست مواد متفرقهٔ دیگری را در داخل مخزن آب دستگاه آنها ریخت.[۱]

منابع

  1. «دستگاه بُخور مفید است یا نه؟». ۲۰۱۲-۰۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۳-۰۷. از پارامتر ناشناخته |وب‌گاه= صرف نظر شد (|وبگاه= پیشنهاد می‌شود) (کمک)