آلدولاز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
محمدرضا جلالی (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
محمدرضا جلالی (بحث | مشارکت‌ها)
ابرابزار
خط ۱: خط ۱:
{{بهبود منبع}}
{{بهبود منبع}}


'''آلدولاز''' {{به انگلیسی|Aldolase}} [[آنزیم|آنزیمی]] است از گروه لیازها که یک [[واکنش آلدول]] (ایجاد یک [[آلدول]]) یا عکس آن (جداسازی یک آلدول)را به انجام می‌رساند.این کلمه معمولاٌ به هر نوعی از [[فروکتوز-بیس فسفات آلدولاز]] اشاره می‌کند، اما هم چنین می‌تواند به آنزیم‌های دیگر،مانند آنی که [[سیالیک اسید]] را ایجاد می‌کند اشاره کند.
'''آلدولاز''' {{به انگلیسی|Aldolase}} [[آنزیم|آنزیمی]] است از گروه لیازها که یک [[واکنش آلدول]] (ایجاد یک [[آلدول]]) یا عکس آن (جداسازی یک آلدول) را به انجام می‌رساند. این کلمه معمولاٌ به هر نوعی از [[فروکتوز-بیس فسفات آلدولاز]] اشاره می‌کند، اما هم چنین می‌تواند به آنزیم‌های دیگر، مانند آنی که [[سیالیک اسید]] را ایجاد می‌کند اشاره کند.


در [[مسیر امبدن – میرهوف]] آنزیم آلدولاز، پیوند میان کربن‌های ۳ و ۴ در فروکتوز ۱٬۶-بیس‌فسفات را شکسته و این آن را به دو تریوز متفاوت تجزیه می‌کند.

{{زیست‌شیمی-خرد}}


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
[[لیاز]]
[[لیاز]]

== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}{{پانویس}}
{{پانویس|چپ‌چین=بله}}{{پانویس}}
{{زیست‌شیمی-خرد}}


== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
{{چپ‌چین}}
{{چپ‌چین}}
*[http://www.bu.edu/aldolase/lab/research.html Tolan Laboratory at Boston University]
* [http://www.bu.edu/aldolase/lab/research.html Tolan Laboratory at Boston University]
{{پایان}}
{{پایان}}



نسخهٔ ‏۲۱ فوریهٔ ۲۰۱۵، ساعت ۰۹:۲۷

آلدولاز (به انگلیسی: Aldolase) آنزیمی است از گروه لیازها که یک واکنش آلدول (ایجاد یک آلدول) یا عکس آن (جداسازی یک آلدول) را به انجام می‌رساند. این کلمه معمولاٌ به هر نوعی از فروکتوز-بیس فسفات آلدولاز اشاره می‌کند، اما هم چنین می‌تواند به آنزیم‌های دیگر، مانند آنی که سیالیک اسید را ایجاد می‌کند اشاره کند.

در مسیر امبدن – میرهوف آنزیم آلدولاز، پیوند میان کربن‌های ۳ و ۴ در فروکتوز ۱٬۶-بیس‌فسفات را شکسته و این آن را به دو تریوز متفاوت تجزیه می‌کند.

جستارهای وابسته

لیاز

منابع

پیوند به بیرون