روشنک نوعدوست: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Taranet (بحث | مشارکت‌ها)
خنثی‌سازی ویرایش 1379570 ویژه:Contributions/Malavani (بحث کاربر:Malavani) منبع بیاورید
خط ۱: خط ۱:
'''روشنک نوعدوست''' (یا نوع دوست) ([[۱۲۷۷]]-؟) [[روزنامه‌نگار]] و از پیشگامان [[جنبش زنان در ایران]] بود. او از موسسان [[جمعیت پیک سعادت نسوان]] در رشت و صاحب امتیاز نشریه [[پیک سعادت نسوان]] بود<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.
'''روشنک نوعدوست''' (یا نوع دوست) ([[۱۲۷۷]]-؟) [[روزنامه‌نگار]] و از پیشگامان [[جنبش زنان در ایران]] بود. او از موسسان [[جمعیت پیک سعادت نسوان]] در رشت و صاحب امتیاز نشریه [[پیک سعادت نسوان]] بود<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.


روشنک در سال [[۱۲۷۷]] در [[رشت]] به دنیا آمد . پدرش پزشکی روشنفکر بود. او در کودکی ابتدا نزد پدر درس خواند و سپس زبان‌های عربی و فرانسه را آموخت<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.
روشنک در سال [[۱۲۷۷]] در [[رشت]] به دنیا آمد. پدرش پزشکی روشنفکر بود. او در کودکی ابتدا نزد پدر درس خواند و سپس زبان‌های عربی و فرانسه را آموخت<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.


روشنک نوعدوست در [[۱۲۹۷]] مدرسه‌ای با ۳ کلاس برای زنان و دختران در رشت تاسیس کرد<ref name>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶ و ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳</ref>. پس از [[جنبش مشروطه]] و بعد از تشکیل نخستین کنگره حزب کمونیست ایران در بندر انزلی ([[۱۲۹۹]]) با تعدادی از زنان رشت و انزلی [[جمعیت پیک سعادت نسوان]] را برای پی‌گیری حقوق سیاسی و اجتماعی زنان تاسیس کردند و به تاسیس مدرسه دخترانه، کلاس‌های صنایع دست‌دوزی، کتابخانه، برپایی تئاتر و سخنرانی برای زنان در [[بندر انزلی]] پرداختند. آنان نشریه [[پیک سعادت نسوان]] را در بندر انزلی تاسیس و منتشر می‌کردند که روشنک نوعدوست صاحب امتیاز آن بود<ref name=mashrouteh>ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳</ref>.
روشنک نوعدوست در [[۱۲۹۷]] مدرسه‌ای با ۳ کلاس برای زنان و دختران در رشت تاسیس کرد<ref name>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶ و ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳</ref>. پس از [[جنبش مشروطه]] و بعد از تشکیل نخستین کنگره حزب کمونیست ایران در بندر انزلی ([[۱۲۹۹]]) با تعدادی از زنان رشت [[جمعیت پیک سعادت نسوان]] را برای پی‌گیری حقوق سیاسی و اجتماعی زنان تاسیس کردند و به تاسیس مدرسه دخترانه، کلاس‌های صنایع دست‌دوزی، کتابخانه، برپایی تئاتر و سخنرانی برای زنان پرداختند. آنان نشریه [[پیک سعادت نسوان]] را نیز منتشر می‌کردند که روشنک نوعدوست صاحب امتیاز آن بود<ref name=mashrouteh>ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳</ref>.


از پایان زندگی روشنک نوع‌دوست اطلاعی در دست نیست<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.
از پایان زندگی روشنک نوع‌دوست اطلاعی در دست نیست<ref name=karnama>فرخزاد، پوران - ص۸۶۶</ref>.

نسخهٔ ‏۸ اوت ۲۰۰۸، ساعت ۰۷:۱۴

روشنک نوعدوست (یا نوع دوست) (۱۲۷۷-؟) روزنامه‌نگار و از پیشگامان جنبش زنان در ایران بود. او از موسسان جمعیت پیک سعادت نسوان در رشت و صاحب امتیاز نشریه پیک سعادت نسوان بود[۱].

روشنک در سال ۱۲۷۷ در رشت به دنیا آمد. پدرش پزشکی روشنفکر بود. او در کودکی ابتدا نزد پدر درس خواند و سپس زبان‌های عربی و فرانسه را آموخت[۱].

روشنک نوعدوست در ۱۲۹۷ مدرسه‌ای با ۳ کلاس برای زنان و دختران در رشت تاسیس کرد[۲]. پس از جنبش مشروطه و بعد از تشکیل نخستین کنگره حزب کمونیست ایران در بندر انزلی (۱۲۹۹) با تعدادی از زنان رشت جمعیت پیک سعادت نسوان را برای پی‌گیری حقوق سیاسی و اجتماعی زنان تاسیس کردند و به تاسیس مدرسه دخترانه، کلاس‌های صنایع دست‌دوزی، کتابخانه، برپایی تئاتر و سخنرانی برای زنان پرداختند. آنان نشریه پیک سعادت نسوان را نیز منتشر می‌کردند که روشنک نوعدوست صاحب امتیاز آن بود[۳].

از پایان زندگی روشنک نوع‌دوست اطلاعی در دست نیست[۱].

پانویس

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ فرخزاد، پوران - ص۸۶۶
  2. فرخزاد، پوران - ص۸۶۶ و ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳
  3. ناهید، عبدالحسین، ص.۱۱۳

منابع

  • فرخ‌زاد، پوران (۱۳۸۱کارنمای زنان کارای ایران (از دیروز تا امروز)، تهران: نشر قطره، شابک ISBN ۹۶۴۳۴۱۱۱۶۸ مقدار |شابک= را بررسی کنید: invalid character (کمک) تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک)
  • ناهید، عبدالحسین (۱۳۶۰زنان ایران در جنبش مشروطه، تبریز: نشر احیا، ص. ۱۱۵