اکراس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatemibot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات ردهٔ همسنگ (۲۶) +نشانی (۸.۸): + رده:اکراس‌ها
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۰: خط ۴۰:


== منابع ==
== منابع ==
[http://iran-mashin.com/دستگاه-ماشین_جوجه_کشی.html مقالات پرندگان و دستگاه و ماشین جوجه کشی پرندگان]


{{پانویس}}
{{پانویس}}

نسخهٔ ‏۱۶ ژوئن ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۳۶

اکراس
Straw-necked Ibis
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: پلیکان‌سانان
تیره: اکراسان
زیرخانواده: Threskiornithinae
Poche, 1904

اکراس(به انگلیسی: Glossy ibis)[۱] پرنده‌ای است با منقار خمیده و پاهای بلند که از دور تقریباً سیاه یکدست بنظر می آید ، ولی از نزدیک پر و بال آن قهوه‌ای نایل به زرشکی است و بال‌ها و دمش جلای سبز و برنزی دارد . پرنده نابالغ به رنگ قهوه‌ای تیره و در سطح شکمی کمرنگ‌تر است . در حال پرواز به وسیله بدن باریک ، بال‌های بلند و نوک گرد ، گردن و پاهای کشیده مشخص می شود . سریع و کم‌دامنه بال می زند و گهگاهی بالبازروی می کند ، در این صورت ممکن است با باکلان کوچک اشتباه شود . به راحتی بر روی درخت می نشیند .[۲] از نظر شکل ظاهری به حواصیل‌های کوچک و لک‌لک‌ها شباهت دارند ، ولی منقار دراز آنها خمیده یا پهن و کفگیر مانند است . در پرواز گردن خود را کشیده نگاه میدارند ، و بدین ترتیب از حواصیل‌ها تشخیص داده می شوند . نر و ماده آنها همشکل است ، معمولاً پرندگانی اجتماعی هستند و در نیزارها ، بوته زارها یا روی درخت‌ها آشیانه می سازند . از ماهی‌ها ، سخت‌پوستان ، خزندگان ، حشرات ، دانه بعضی غلات و مواد گیاهی دیگر تغذیه می کنند .[۳]

زیستگاه

باتلاق‌ها و لجنزارهای ساحلی . بطور دسته‌جمعی و اغلب با حواصیل‌ها و اگرت‌ها در نیزارهای وسیع با آب کم عمق ، و گاهی در بوته‌زارها یا روی درختان آشیانه می سازد .

پراکندگی

بطور کلی اکراس از جمله پرندگانی‌ست که در گذشته نچندان دور تابستان‌ها از پراکندگی نسبتاً فراوانی برخوردار بوده است . و اما در حال حاضر تعداد خیلی کمی از آنها زمستان را در فارس باقی می مانند . ضمن مهاجرت بطور منظم در حوالی دریای خزر و خوزستان دیده می شوند . شایان ذکر است ، در حال حاضر اکراس از جمله پرندگان کمیاب محسوب می شود .

نگارخانه

منابع

مقالات پرندگان و دستگاه و ماشین جوجه کشی پرندگان

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Editing Ibis». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۲.
  2. دانشنامه پرندگان ایران
  3. تیره اکراس ،نوشته شده در ۲۰۱۱/۱۰/۱۷.