نسل‌کشی بوسنی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Zahra Borhan (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
Tehrani111 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{بدون منبع}}
[[پرونده:Sarajevo martyrs memorial cemetery 2009 2.jpg|چپ|270px|بندانگشتی|یادبود قربانیان [[سارایوو]]]]
[[پرونده:Sarajevo martyrs memorial cemetery 2009 2.jpg|چپ|270px|بندانگشتی|یادبود قربانیان [[سارایوو]]]]
'''نسل‌ کشی بوسنی''' به دو نسل کشی توسط نیروهای [[صرب]] [[بوسنی]] در [[سربرنیتسا]] در سال ۱۹۹۵ و [[پاکسازی قومی]] که در سراسر [[بوسنی]] توسط ارتش صرب بوسنی در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ انجام گرفته‌است، اشاره دارد.
'''نسل‌ کشی بوسنی''' به دو نسل کشی توسط نیروهای [[بوسنی]] ناصر اوریچ در روستاهای نزدیک [[سربرنیتسا]] در سال ۱۹۹۳ و [[پاکسازی قومی]] که در سراسر [[بوسنی]] توسط ارتش بوسنیایی و وهابیان در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ علیه مردم صرب انجام گرفته‌است، اشاره دارد.
علی عزت بگویچ رییس جمهور بوسنی و هرزگوین می خواست تمام کشور را زیر تسلط خود در بیآورد در حالی که صربهای بوسنی و هرزگوین از نظر حقوق بین المللی حق داشتند در یوگسلاوی بمانند. آنوقت عزت بگویچ جنگ را شروع کرد و ارتش وی هزاران صرب را کشت. فرمانده ارتش بوسنی و هرزگوین ناصر اوریچ تنها در نزدیکی سربرنیتسا سه هزار صرب غیرنظامی را به قتل رساند. صربها در چنین اوضاع مجبور بودند از جان خود دفاع بکنند و جمهوری صربسکا را تشکیل دادند. کشورهای غربی تحت فرمانروای آمریکا به عزت بگویچ در جنگ علیه صربها کمکهای بسیار کردند. به بوسنی و هرزگوین به دعوت عزت بگویچ وهابیان آمدند که جنایات هولناک را علیه صربها انجام دادند. آنوقت زندگی صربهای منطقه زیر خطر افتاد. ژنرال صربی راتکو ملادیچ موفق شد از صربها دفاع کند و مناطق صربنشین بوسنی و هرزگوین را زیر کنترل خود بیآورد. ولی کشورهای غربی صربها را به قتل عام سربرنیتسا متهم کردند و این اتهام بهانه برای حمله ناتو به صربها شد. در واقع قتل عام مسلمانان سربرنیتسا توسط صربها وجود نداشت اما نسلکشی صربهای سربرنیتسا توسط ارتش ناصر اوریچ وجود داشت. ناتو صربها را در مدت یک سال با استفاده از اورانیوم ضعیف شده که یکی از اسلحه های ممنوع به شمار می‌رود بمباران کرد و این امر باعث وقوع بیماریهای مختلف در بین صربهای ساکن مناطق بمباران شده گردیده است. بعد از آن غرب یک دروغ دیگر را درست کرد که صربها گویا مقصر همه جنگهای بالکان هستند. در دادگاه لاهه علیه همه رهبران صربی محاکمه شروع شد که با نقض بی سابقه حقوق این رهبران می گزارد <ref>http://www.slobodan-milosevic.org/news/smorg011205.htm</ref> <ref>http://www.fondsk.ru/news/2008/07/23/8900-8900.html</ref> <ref>http://www.strategic-culture.org/news/2013/01/29/serbia-nato-uranium-embrace.html</ref>. <ref>www.strategic-culture.org/news/2011/06/01/arrest-ratko-mladic-from-the-perspective-international-law.html</ref>

در پایان دهه ۱۹۹۰ این کشتار از سوی سازمان ملل، نسل کشی نامیده شد. از جمله قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل و سه حکم پیاپی در دادگاه‌های آلمان به نسل کشی بودن این کشتار حکم دادند. همچنین در سال ۲۰۰۵ [[کنگره امریکا]] با تصویب قطعنامه‌ای اعلام کرد که «سیاست‌های دولت [[صرب]] [[بوسنی و هرزگووین]] در تجاوز و پاکسازی قومی بوسنی شرایط نسل کشی را دارا می‌باشد».


[[رده:نسل‌کشی بوسنی]]
[[رده:نسل‌کشی بوسنی]]

نسخهٔ ‏۱۹ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۲۱:۴۵

یادبود قربانیان سارایوو

نسل‌ کشی بوسنی به دو نسل کشی توسط نیروهای بوسنی ناصر اوریچ در روستاهای نزدیک سربرنیتسا در سال ۱۹۹۳ و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش بوسنیایی و وهابیان در طول جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ علیه مردم صرب انجام گرفته‌است، اشاره دارد. علی عزت بگویچ رییس جمهور بوسنی و هرزگوین می خواست تمام کشور را زیر تسلط خود در بیآورد در حالی که صربهای بوسنی و هرزگوین از نظر حقوق بین المللی حق داشتند در یوگسلاوی بمانند. آنوقت عزت بگویچ جنگ را شروع کرد و ارتش وی هزاران صرب را کشت. فرمانده ارتش بوسنی و هرزگوین ناصر اوریچ تنها در نزدیکی سربرنیتسا سه هزار صرب غیرنظامی را به قتل رساند. صربها در چنین اوضاع مجبور بودند از جان خود دفاع بکنند و جمهوری صربسکا را تشکیل دادند. کشورهای غربی تحت فرمانروای آمریکا به عزت بگویچ در جنگ علیه صربها کمکهای بسیار کردند. به بوسنی و هرزگوین به دعوت عزت بگویچ وهابیان آمدند که جنایات هولناک را علیه صربها انجام دادند. آنوقت زندگی صربهای منطقه زیر خطر افتاد. ژنرال صربی راتکو ملادیچ موفق شد از صربها دفاع کند و مناطق صربنشین بوسنی و هرزگوین را زیر کنترل خود بیآورد. ولی کشورهای غربی صربها را به قتل عام سربرنیتسا متهم کردند و این اتهام بهانه برای حمله ناتو به صربها شد. در واقع قتل عام مسلمانان سربرنیتسا توسط صربها وجود نداشت اما نسلکشی صربهای سربرنیتسا توسط ارتش ناصر اوریچ وجود داشت. ناتو صربها را در مدت یک سال با استفاده از اورانیوم ضعیف شده که یکی از اسلحه های ممنوع به شمار می‌رود بمباران کرد و این امر باعث وقوع بیماریهای مختلف در بین صربهای ساکن مناطق بمباران شده گردیده است. بعد از آن غرب یک دروغ دیگر را درست کرد که صربها گویا مقصر همه جنگهای بالکان هستند. در دادگاه لاهه علیه همه رهبران صربی محاکمه شروع شد که با نقض بی سابقه حقوق این رهبران می گزارد [۱] [۲] [۳]. [۴]

  1. http://www.slobodan-milosevic.org/news/smorg011205.htm
  2. http://www.fondsk.ru/news/2008/07/23/8900-8900.html
  3. http://www.strategic-culture.org/news/2013/01/29/serbia-nato-uranium-embrace.html
  4. www.strategic-culture.org/news/2011/06/01/arrest-ratko-mladic-from-the-perspective-international-law.html