امیر خان امیراعلم: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
Shahramsh (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۶۸: خط ۶۸:
[[رده:رئیسان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران]]
[[رده:رئیسان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران]]
[[رده:وزیران بهداری ایران]]
[[رده:وزیران بهداری ایران]]
[[رده:مدفونان در ابن‌بابویه]]

نسخهٔ ‏۱۵ مهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۶:۲۹

امیر خان امیراعلم
وزیر بهداری
آغاز به کار
۱۳۲۹
پادشاهمحمدرضا شاه پهلوی
نخست‌وزیرمحمد ساعد
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۵۵ خورشیدی
تهران،
درگذشته۱۳۴۰ خورشیدی (۸۴ سال)
تهران،
ملیت ایران
محل تحصیلدانشکده پزشکی فرانسوی بیروت
پیشهسیاستمدار
تخصصپزشک و استاد دانشگاه


دکتر امیرخان امیر اعلم (۱۲۵۵-۱۳۴۰) پزشک و استاد دانشگاه ایرانی بود.


او فرزند حاج علی اکبر خان قزوینی بود و در سال ۱۲۵۵ شمسی در تهران به دنیا آمد. بعلت اینکه پدرش رایزن فرهنگی ایران در بغداد بود تحصیلات مقدماتی خود را در بیروت به اتمام رسانید. در زمان مظفرالدین شاه همراه دیگران جهت ادامه تحصیل در رشته طب به هزینه دولت عازم اروپا شد و در دانشکده پزشکی فرانسوی بیروت مشغول به تحصیل شده و درسال ۱۲۸۰ فارغ التحصیل شد. در اواخر سال ۱۹۰۰ میلادی به فرانسه عزیمت نموده و در مدرسه طبی نظامی لیون مشغول به تحصیل شد. در سال ۱۹۰۴ میلادی تحصیلات خود را در دانشگاه لیون به اتمام رساند. او در کنفرانس بین‌المللی بهداشت در سال۱۹۰۲ میلادی بوشهر را به‌عنوان بندر صحی رسمی ایران شناساند و به این علت موفق به دریافت نشان درجه اول از دولت فرانسه گردید.

در سال ۱۹۰۶ میلادی به ایران مراجعت کرده و به استادی تشریح در مدرسه طب و عضویت در مجلس انتخاب گردید. در سازمان نوین دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۸ استادی کرسی کالبدشناسی و ریاست دستگاه ابن سینا به او واگذار شد. در سال ۱۳۲۱ بجای آقای دکتر شارل ابرلین که در مسافرت بود از طرف شورای دانشکده ریاست دانشکدهٔ پزشکی را بر عهده گرفت. در سال ۱۳۲۷ به وزارت بهداری انتخاب شد ولی پس از مدت کوتاهی بدلیل بیماری از کار کناره گرفت.

دکتر امیراعلم در سال ۱۳۲۹ به تقاضای خود بازنشسته شد و طبق رای شورای دانشکده در زمره استادان افتخاری دانشکده درآمد. از اقدامات مهم او می‌توان قانون آبله‌کوبی عمومی، تأسیس و مجهز کردن چندین بیمارستان و تنظیم تشکیلات بهداری و ژاندارمری را نام برد. به همین منظور به پاس خدمات بهداشتی و فرهنگی که انجام داده بود و طبق نظر شورای دانشگاه طی مراسمی بیمارستان نسوان را که خود پایه‌گذار و مؤسس آنجا بودند به نام ایشان «بیمارستان امیراعلم» نامگذاری کردند.

دکتر امیراعلم در سال ۱۳۴۰ در ۸۴ سالگی در تهران درگذشت.

منابع

  • علی نجفی، زرین توکلی (۱۳۸۷۱ - (روسای دانشکده پزشکی تهران از ابتدا تا کنون)، تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران پارامتر |چاپ= اضافه است (کمک)