سپیدایی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Rezabot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: حذف از رده:ویکی‌سازی رباتیک
خط ۱۶: خط ۱۶:
[[رده:رادیومتری]]
[[رده:رادیومتری]]
[[رده:فیزیک نور]]
[[رده:فیزیک نور]]
[[رده:ویکی‌سازی رباتیک]]

نسخهٔ ‏۳۱ ژانویهٔ ۲۰۱۴، ساعت ۰۷:۵۲

میزان نور خورشید بازتاب شده مواد نسبت به سطح آنها بر زمین.

سپیدایی[۱] یا آلبدو به معنی درصد بازتاب نور از سطح یک جسم است. مقادیر این کمیت می‌تواند از صفر (تاریک مطلق) تا یک (روشن مطلق) تقییر پیدا کند. آلبدو را گاه با درصد و گاه با یک عدد اعشاری کوچکتر از یک نشان می‌دهند.

دمای سیاره عملاً تحت تأثیر میزان انعکاس انرژی تابشی خورشید به آن، موسوم به آلبدوی سیاره، و اثرات گازهای گلخانه­ای (اگر وجود داشته باشد) قرار دارد.

آلبدوی زمین ۰/۳۷ است، بدین معنی که ۳۷٪ انرژی خورشیدی را منعکس می­کند و لذا ۶۳٪ آن­را جذب می­نماید. آلبدوی زهره حدود ۰/۷ است (مقدار ذکر شده در منابع از ۰/۶۵ تا ۰/۸۵ متغیر است)، در نتیجه تنها ۳۰٪ انرژی خورشیدی را جذب می­کند. اما جو متشکل از دی­اکسید کربن آن به­قدری غلیظ است که دمای سطح آن به­طور قابل ملاحظه­ای بالا می­رود. مریخ آلبدویی برابر با ۰/۱۵ دارد، از اینرو بیشتر انرژی خورشیدی را جذب می­کند، اما جو رقیق دی­اکسید کربن آن (حدود ۰/۰۱ زمین) نمی­تواند گرمای زیادی را به دام اندازد؛ بدین دلیل هم­اکنون سطح آن برای بقای­ گونه­های حیات برپایۀ آب/کربن بیش از حد سرد است. با این وجود در گذشته، زمانی­ که آتشفشان­های عظیم مقادیر گسترده­ای گاز ( شامل بخار آب، دی­اکسید کربن و متان) را در جو منتشر می­کردند، دمای آن به میزان قابل­ توجهی بالاتر بوده، و احتمالاً امکان پا گرفتن حیات در آنجا وجود داشته است.[۲]

منابع

  1. سپیدایی از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی به جای albedo در انگلیسی است. «فرهنگ واژه‌های مصوّب فرهنگستان: ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵». فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ص. ۱۰. دریافت‌شده در ۲۹ اسفند ۱۳۹۰.
  2. کتاب رآمدی بر نجوم و کیهان‌شناسی صفحه ۱۰۷