فریدون حافظی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۲: خط ۱۲:
| نوع_صوت =
| نوع_صوت =
| سبک =
| سبک =
| فعالیت = موسیقی‌دان، نوازنده، آهنگ‌ساز
| فعالیت = موسیقی‌دان، نوازنده، آهنگ‌ساز
| مدت =
| مدت =
| سازهای_برجسته =
| سازهای_برجسته =
خط ۲۱: خط ۲۱:
<ref>http://www.radiofarda.com/archive/news/20130607/143/143.html?id=25010077</ref>
<ref>http://www.radiofarda.com/archive/news/20130607/143/143.html?id=25010077</ref>


حافظی پیشینه‌ای ۵۰ ساله در آموزش [[تار]] و [[سه‌تار]] داشت. گفته می‌شود خوش‌صداترین تار ساخته‌شده توسط استاد [[یحیی تارساز]] به رسم هدیه از سوی استاد [[موسی معروفی]] در اختیار ایشان قرار داده شده بود. او پس از [[مرتضی نی داود|مرتضا نی داوود]] و [[عبدالحسین شهنازی]] یکی از سه نوازنده‌ای است اجازه تک‌نوازی در رادیو داشتند. [[جلیل شهناز]]، فریدون حافظی و [[فرهنگ شریف]] این سه نوازنده بودند.
حافظی پیشینه‌ای ۵۰ ساله در آموزش [[تار]] و [[سه‌تار]] داشت. گفته می‌شود خوش‌صداترین تار ساخته‌شده توسط استاد [[یحیی تارساز]] به رسم هدیه از سوی استاد [[موسی معروفی]] در اختیار ایشان قرار داده شده بود. او پس از [[مرتضی نی داود|مرتضا نی داوود]] و [[عبدالحسین شهنازی]] یکی از سه نوازنده‌ای است اجازه تک‌نوازی در رادیو داشتند. [[جلیل شهناز]]، فریدون حافظی و [[فرهنگ شریف]] این سه نوازنده بودند. تک‌نوازی‌ها و همچنین هم‌نوازی او همراه استادانی چون [[احمد عبادی]]، [[همایون خرم]]، [[حسنعلی دفتری]]، [[محمد موسوی]]، [[جهانگیر ملک]]، [[منصور نریمان]] به ویژه در مجموعه [[تک‌نوازان]] به یادگار مانده است.


گذشته از تار که ساز تخصصی او بود، در جوانی عود نیز می‌نواخت و در نواختن پیانو نیز چیره‌دست بود.
گذشته از تار که ساز تخصصی او بود، در جوانی عود نیز می‌نواخت و در نواختن پیانو نیز چیره‌دست بود.

نسخهٔ ‏۱۵ نوامبر ۲۰۱۳، ساعت ۰۸:۵۷

فریدون حافظی
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۳۰۱
کرمانشاه
درگذشته۱۶ خرداد ۱۳۹۲
تهران
ساز(ها)تار، سه‌تار

فریدون حافظی (زاده‌ی ۱۳۰۱، کرمانشاه؛ درگذشته‌ی ۱۶ خرداد ۱۳۹۲) از نوازندگان موسیقی سنتی ایران است که در ساز تار تخصص داشت. وی از نوجوانی شیفته‌ی نواختن تار بود و چندان این شیفتگی را به پشتکار و جدیت آراسته بود که هنگامی که برای آزمون ورودی هنرستان موسیقی نزد استادان این هنرستان تار نواخت، ستایش ایشان را برانگیخت و او را به رادیو معرفی کردند. او بعدها برای کامل کردن اندوخته‌هایش از موسیقی به ایتالیا رفت. [۱]

حافظی پیشینه‌ای ۵۰ ساله در آموزش تار و سه‌تار داشت. گفته می‌شود خوش‌صداترین تار ساخته‌شده توسط استاد یحیی تارساز به رسم هدیه از سوی استاد موسی معروفی در اختیار ایشان قرار داده شده بود. او پس از مرتضا نی داوود و عبدالحسین شهنازی یکی از سه نوازنده‌ای است اجازه تک‌نوازی در رادیو داشتند. جلیل شهناز، فریدون حافظی و فرهنگ شریف این سه نوازنده بودند. تک‌نوازی‌ها و همچنین هم‌نوازی او همراه استادانی چون احمد عبادی، همایون خرم، حسنعلی دفتری، محمد موسوی، جهانگیر ملک، منصور نریمان به ویژه در مجموعه تک‌نوازان به یادگار مانده است.

گذشته از تار که ساز تخصصی او بود، در جوانی عود نیز می‌نواخت و در نواختن پیانو نیز چیره‌دست بود. حافظی همچنین جز نواختن سازهای گوناگون دستی هم در آهنگ‌سازی داشت و از آن جمله تصنیف‌های بسیاری از او به یادگار مانده. از مشهورترین آثار وی می توان "رقص گیسو" را نام برد که با صدای زنده‌یاد دلکش جاودانه شده است.

از ویژگی‌ها و نکات ستودنی زندگی حافظی اشتغال داشتن اش به موسیقی تا سنین کهن‌سالی است. او حتا در 90 سالگی همچنان به انتقال آموخته‌ها و اندوخته‌های اش از یک سو و آهنگ‌سازی و تنظیم تصانیف از دیگر سو سرگرم بود و تا بازپسین روزهای زندگی اش دست از تلاش برای اعتلای موسیقی و پرورش برنداشت.

فریدون حافظی به علت شکستگی استخوان ران در فروردین 92 زیر عمل جراحی قرار گرفت. اما پس از مرخصی از بیمارستان در 16 خرداد ماه همان سال درگذشت. پیکر ش پس از تشییع در تالار وحدت در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

منابع

http://www.fereidoonhafezi.com

کانون موسیقی چنگ