علی بیگدلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Shahryar.seven (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Shahryar.seven (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱۲: خط ۱۱۲:
[[رده:ایل بیگدلی]]
[[رده:ایل بیگدلی]]
[[رده:زادگان ۱۳۲۲]]{{ترتیب:بیگدلی، علی}}
[[رده:زادگان ۱۳۲۲]]{{ترتیب:بیگدلی، علی}}
[[رده:استادان دانشگاه شهید بهشتی]]
[[رده:استادان گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی]]

نسخهٔ ‏۵ سپتامبر ۲۰۱۳، ساعت ۲۳:۳۸

دکتر علی بیگدلی
زادهٔ۱۳۲۲ خورشیدی
قم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
فرزندانسینا، عطا

دکتر علی بیگدلی (۱۳۲۲، قماستاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر می‌باشد. تخصص ایشان در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تالیف نموده‌اند.

تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از صد مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از ایشان پخش شده است.[۱]

زندگی

دكتر علی بيگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم بدنيا آمد. ايشان دارای دكترای تاريخ (با موضوع سلجوقيان و جنگ‌های صلیبی) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وی عضو هيئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. دكتر بيگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.

والدين و انساب

پدر و مادر علی بيگدلی فوت شده اند و دارای دو برادر و يك خواهر است.

خاطرات کودکی

علی بيگدلی علاوه بر تحصيل به ورزش دو و میدانی علاقه زيادی داشت، بطوری كه در اين رشته به فعاليت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست يافت. ايشان در موسيقی نيز در زمينه‌های آواز، تنبك و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.

تحصيلات رسمی و حرفه‌ای

علی بيگدلی تحصيلات ابتدايی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم به تحصيل پرداخت و ديپلمش را اخذ كرد. پس از آن (تجربه كارمندی در سفيدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشته حقوق دانشگاه ملی با رتبه سیزده پذيرفته شد ولی بدليل اشتغال داشتن در آموزش و پرورش نمی‌توانست روزها به تحصيل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ بصورت شبانه روزی در مدرسه عالی ادبيات و زبان‌های خارجی در رشته ادبيات فرانسه به تحصيل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ كارشناسی رشته مذكور عازم فرانسه شد و جامعه شناسی را ادامه داد ولی به علت علاقه به رشته تاريخ در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصيل رشته تاريخ پرداخت و دوره دكتری را نيز روی سلجوقيان و جنگ‌های صليبی كار كرد.

فعاليت‌های ضمن تحصيل

علی بيگدلی در كنار تحصيل به مدت دوازده سال به شغل روزنامه نگاری در روزنامه‌های اطلاعات، آيندگان و مجله سياه و سفيد اشتغال داشت. بهترين خاطره از دوران خبرنگاری آشنايی با مقامات اجرايی كشور بود. پس از انقلاب اسلامی بيش از صد برنامه مصاحبه راديويی، تلويزيونی و بيش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در ليست كارنامه كاری خود دارد.

استادان و مربيان

استاد فروزانفر، دكتر ذبيح‌الله صفا، دكتر موسی بروخيم و غيره از استادان دكتر بيگدلی بودند بطوری كه وی از آن‌ها به عنوان اساتيد برجسته و تاثير گذار در زندگی خود ياد می‌كند.

هم دوره‌ای‌ها و همکاران

همكلاسی‌های علی بيگدلی به ترتيب از ميان شانزده نفر، شش نفر یهودی، چهار نفر مسیحی و شش نفر مسلمان بود حتی در طول چهار سال تحصيلی برای يك بار هم صحبتی از تفاوت‌های دينی به ميان نيامد.

همسر و فرزندان

علی بيگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود كه هم اكنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج كرد. ماحصل اين ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سينا (داراي مدرك كارشناسی ارشد مهندسی عمران) و عطا (دارای مدرك كارشناسی مهندسی عمران) می‌باشد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی

علی بيگدلی پس از اخذ ديپلم خود در سال ۱۳۴۴ در اداره آب و برق سفيدرود مشغول به كار شد. وی پس از اخذ مدرك كارشناسی ارشد در وزارت راه و ترابری به فعاليت پرداخت و در سن سی‌ودو سالگی مدير كل آموزش گرديد. سپس عضو هيئت مديره يكی از شركت‌های تابعه اين وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی را بر عهده گرفت. ايشان همچنين برای مدت كوتاهی مسئوليت معاونت وزارت راه و ترابری را در سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشتند.

فعاليتهای آموزشی

علی بيگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بيش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدريس پرداخت. تخصص ايشان در زمينه تاريخ اروپا است و بيشترين آموزش ايشان در زمينه علوم سیاسی در حوزه تاريخ انديشه سياسی و تاريخ روابط بين الملل بوده است و تا مقطع دكترای اين رشته به تدريس پرداخته‌اند و كتب درسی اين حوزه را نيز خود نگاشته‌اند.

گاهشمار

۱۳۲۲ - تولد در شهر قم

۱۳۴۴ - اشتغال در اداره آب و برق سفیدرود

۱۳۴۶ - قبولی در رشته حقوق، دانشگاه ملی ایران(شهید بهشتی) با رتبه سیزده (به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش انصراف دادند)

۱۳۴۷ - تحصیل در رشته ادبیات فرانسه در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی

۱۳۵۰ - عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل

۱۳۵۱ - ازدواج

۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی

۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی

۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از چهل‌وچهار سال خدمت

تالیفات

ترجمه‌ها

مقالات و مصاحبه‌ها

۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست[۲]

۱۳۸۷ - تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای[۳]

منابع

پیوند به بیرون