نجیب مایل هروی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
ابرابزار، برچسب منبع، سرشناس هستند
خط ۱: خط ۱:
{{بدون منبع}}
{{حذف سریع|سرشناسی}}
نجیب مایل هروی محقق عرفان و ادبیات فارسی و اهل [[هرات]] است که 40 سال پیش تاکنون ساکن ایران است و ده ها کتاب و صدها مقاله نوشته است. وی با نهادهای مختلفی چون [[کتابخانه مجلس]] ، بنیاد [[محمود افشار]] و [[دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] همکاری دارد.
'''نجیب مایل هروی''' محقق [[عرفان]] و [[ادبیات فارسی]] و اهل [[هرات]] است که ۴۰ سال پیش تاکنون ساکن ایران است و ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته است. وی با نهادهای مختلفی چون [[کتابخانه مجلس]]، بنیاد [[محمود افشار]] و [[دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] همکاری دارد.

== تخصص ==
== تخصص ==
وی که متولد شهر هرات در کشور افغانستان است، مدت نزدیک به 40 سال است که در ایران زندگی می کند و به تحقیق و پژوهش درباره عرفان اسلامی و نسخه های خطی می پردازد. وی تحقیقات و خدمات زیادی به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی کرده، ولی هنوز موفق به دریافت اقامت دائم در ایران نشده و مجبور است هر ساله برای تمدید کارت اقامت موقت خود اقدام کند.
وی که متولد شهر هرات در کشور افغانستان است، مدت نزدیک به ۴۰ سال است که در ایران زندگی می‌کند و به تحقیق و پژوهش درباره عرفان اسلامی و نسخه‌های خطی می‌پردازد. وی تحقیقات و خدمات زیادی به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی کرده، ولی هنوز موفق به دریافت اقامت دائم در ایران نشده و مجبور است هر ساله برای تمدید کارت اقامت موقت خود اقدام کند.
او متولد ۱۳٢٩ هرات افغانستان است که از سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد. تحصیلات عالیه خود را در [[رشته زبان و ادبیات فارسی]] در [[دانشگاه فردوسی مشهد]] به پایان برد و پس از مدتی فعالیت به تهران آمد وسال‌ها در موسسه پژوهش‌های اسلامی به تحقیق و پژوهش و مطالعه درباره‌ی عرفان اسلامی و نسخ خطی و کتاب‌شناسی و تصحیح متون و تدریس پرداخت.
او متولد ۱۳۲۹ هرات افغانستان است که از سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد. تحصیلات عالیه خود را در [[رشته زبان و ادبیات فارسی]] در [[دانشگاه فردوسی مشهد]] به پایان برد و پس از مدتی فعالیت به تهران آمد وسال‌ها در موسسه پژوهش‌های اسلامی به تحقیق و پژوهش و مطالعه دربارهٔ عرفان اسلامی و نسخ خطی و کتاب‌شناسی و تصحیح متون و تدریس پرداخت.


مایل هروی همچنین همکاری با آستان قدس رضوی، [[مرکز پژوهشی میراث مکتوب]] و بخش تحقیقات کتابخانه‌ی [[مجلس شورای اسلامی]] را در کارنامه‌ی فعالیت‌های خود دارد و در حال حاضر نیز از محققان کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دائرةالمعارف اسلامی نگاشته است.
مایل هروی همچنین همکاری با آستان قدس رضوی، [[مرکز پژوهشی میراث مکتوب]] و بخش تحقیقات کتابخانهٔ [[مجلس شورای اسلامی]] را در کارنامهٔ فعالیت‌های خود دارد و در حال حاضر نیز از محققان کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دائرةالمعارف اسلامی نگاشته است.


نجیب مایل بیشترین دوره آموزش وپژوهش خویش را درایران سپری نموده است وهمین اکنون به عنوان دانشمند طرازاول درحلقه‌های دانشی وتحقیقاتی ایران معرفی ومورد حرمت است. تاجایی که آثارش در بازارهای کتاب ایران کمیاب است.
نجیب مایل بیشترین دوره آموزش وپژوهش خویش را درایران سپری نموده است وهمین اکنون به عنوان دانشمند طرازاول درحلقه‌های دانشی وتحقیقاتی ایران معرفی ومورد حرمت است. تاجایی که آثارش در بازارهای کتاب ایران کمیاب است.


او ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از نوادر شخصیت‌های پژوهشگر زمان خود بود که عمیقاً به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقه‌مند بود و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت و باتالیف وتصحیح بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند ونگارش صدها مقاله در حوزه‌ی تصحیح متون و نسخه‌شناسی، در راستای ایجاد وتحقیق به سود فرهنگ ومعنویت ملت ومردمش قدم بر می‌دارد.
او ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از نوادر شخصیت‌های پژوهشگر زمان خود بود که عمیقاً به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقه‌مند بود و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت و باتالیف وتصحیح بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند ونگارش صدها مقاله در حوزهٔ تصحیح متون و نسخه‌شناسی، در راستای ایجاد وتحقیق به سود فرهنگ ومعنویت ملت ومردمش قدم بر می‌دارد.


== جوایز ==
== جوایز ==


مایل هروی همچنین جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر [[محمود افشار یزدی]] را در [[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] دریافت کرده است. این جایزه که برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی اهدا می گردد، با حضور [[سیدجعفر شهیدی]] ، [[سیدمصطفی محقق داماد]] ، سیدمحمدعلی ابهری و سیدکاظم بجنوردی به مایل هروی اهدا شد.ایل هروی در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی شد. این جایزه برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی به مایل هروی اهدا شد و همچنین این برگ‌های پیر به‌عنوان اثر برگزیده‌ی همایش حامیان نسخ خطی کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.
مایل هروی همچنین جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر [[محمود افشار یزدی]] را در [[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] دریافت کرده است. این جایزه که برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی اهدا می‌گردد، با حضور [[سیدجعفر شهیدی]]، [[سیدمصطفی محقق داماد]]، سیدمحمدعلی ابهری و سیدکاظم بجنوردی به مایل هروی اهدا شد. ایل هروی در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی شد. این جایزه برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی به مایل هروی اهدا شد و همچنین این برگ‌های پیر به‌عنوان اثر برگزیدهٔ همایش حامیان نسخ خطی کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.


== آثار ==
== آثار ==


از جمله‌ی مهم‌ترین آثار او می‌توان به برگ بی‌برگی: یادنامه استاد رضا مایل، این برگ‌های پیر: مجموعه بیست اثر چاپ ناشده فارسی از قلمرو تصوف، پیربیابانکی: پژوهشی درنقد آرا وآثار سمنانی، نقد وتصحیح ومتون، شرح فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی کمال خوارزمی، در شبستان عرفان: مجموعه رسائل فارسی از پیران ایران، شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الاسرارولی محمد اکبرآبادی، خاصیت آینگی: نقد حال وگزیده آثار فارسی عین القضات همدانی و معارف سلطان ولد اشاره کرد.صدها مقاله درباره [[شاعران]] و ادیبان ایرانی و نسخه شناسی آث ار آنها توسط هروی نوشته شده و نیز کتاب های:
از جملهٔ مهم‌ترین آثار او می‌توان به برگ بی‌برگی: یادنامه استاد رضا مایل، این برگ‌های پیر: مجموعه بیست اثر چاپ ناشده فارسی از قلمرو تصوف، پیربیابانکی: پژوهشی درنقد آرا وآثار سمنانی، نقد وتصحیح ومتون، شرح فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی کمال خوارزمی، در شبستان عرفان: مجموعه رسائل فارسی از پیران ایران، شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الاسرارولی محمد اکبرآبادی، خاصیت آینگی: نقد حال وگزیده آثار فارسی عین القضات همدانی و معارف سلطان ولد اشاره کرد. صدها مقاله درباره [[شاعران]] و ادیبان ایرانی و نسخه شناسی آث ار آنها توسط هروی نوشته شده و نیز کتاب‌های:
* مایل هروی، نجیب. تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی. تهران: [[کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی]]، ؛۱۳۸۰
* مایل هروی، نجیب. تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی. تهران: [[کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی]]،؛۱۳۸۰
* نجیب مایل هروی. کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی. « واژگان نظام کتاب‌آرایی» مشهد: [[آستان قدس رضوی]] ، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۲،
* نجیب مایل هروی. کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی. «واژگان نظام کتاب‌آرایی» مشهد: [[آستان قدس رضوی]]، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۲،
* معارف سلطان ولد فرزند مولانا جلال الدین محمد مولوی، نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، چاپ دوم،۱۳۷۷،
* معارف سلطان ولد فرزند مولانا جلال الدین محمد مولوی، نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، چاپ دوم،۱۳۷۷،
* تاریخ و زبان افغانستان، نجیب مایل هروی , بنیاد موقوفات دکتر [[محمود افشار]] , ۱۳۷۱
* تاریخ و زبان افغانستان، نجیب مایل هروی، بنیاد موقوفات دکتر [[محمود افشار]] , ۱۳۷۱


[[رده:استادهای ادبیات فارسی]]
[[رده:استادهای ادبیات فارسی]]

نسخهٔ ‏۲۵ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۲۳:۴۲

نجیب مایل هروی محقق عرفان و ادبیات فارسی و اهل هرات است که ۴۰ سال پیش تاکنون ساکن ایران است و ده‌ها کتاب و صدها مقاله نوشته است. وی با نهادهای مختلفی چون کتابخانه مجلس، بنیاد محمود افشار و دائرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری دارد.

تخصص

وی که متولد شهر هرات در کشور افغانستان است، مدت نزدیک به ۴۰ سال است که در ایران زندگی می‌کند و به تحقیق و پژوهش درباره عرفان اسلامی و نسخه‌های خطی می‌پردازد. وی تحقیقات و خدمات زیادی به فرهنگ ایرانی و زبان فارسی کرده، ولی هنوز موفق به دریافت اقامت دائم در ایران نشده و مجبور است هر ساله برای تمدید کارت اقامت موقت خود اقدام کند. او متولد ۱۳۲۹ هرات افغانستان است که از سال ۱۳۵۰ به ایران و شهر مشهد آمد. تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان برد و پس از مدتی فعالیت به تهران آمد وسال‌ها در موسسه پژوهش‌های اسلامی به تحقیق و پژوهش و مطالعه دربارهٔ عرفان اسلامی و نسخ خطی و کتاب‌شناسی و تصحیح متون و تدریس پرداخت.

مایل هروی همچنین همکاری با آستان قدس رضوی، مرکز پژوهشی میراث مکتوب و بخش تحقیقات کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی را در کارنامهٔ فعالیت‌های خود دارد و در حال حاضر نیز از محققان کتابخانه مجلس شورای اسلامی و دارای تالیفات متعددی است و مقالاتی را نیز در دانشنامه مرکز دائرةالمعارف اسلامی نگاشته است.

نجیب مایل بیشترین دوره آموزش وپژوهش خویش را درایران سپری نموده است وهمین اکنون به عنوان دانشمند طرازاول درحلقه‌های دانشی وتحقیقاتی ایران معرفی ومورد حرمت است. تاجایی که آثارش در بازارهای کتاب ایران کمیاب است.

او ضمن تسلط به ادبیات کلاسیک، از نوادر شخصیت‌های پژوهشگر زمان خود بود که عمیقاً به ادبیات معاصر فارسی و عرفان اسلامی علاقه‌مند بود و مقالات بسیاری در این زمینه نوشت و باتالیف وتصحیح بیش از ۳۰ کتاب ارزشمند ونگارش صدها مقاله در حوزهٔ تصحیح متون و نسخه‌شناسی، در راستای ایجاد وتحقیق به سود فرهنگ ومعنویت ملت ومردمش قدم بر می‌دارد.

جوایز

مایل هروی همچنین جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی را در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دریافت کرده است. این جایزه که برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی اهدا می‌گردد، با حضور سیدجعفر شهیدی، سیدمصطفی محقق داماد، سیدمحمدعلی ابهری و سیدکاظم بجنوردی به مایل هروی اهدا شد. ایل هروی در سال ۱۳۸۶ برنده جایزه ادبی - تاریخی بنیاد دکتر محمود افشار یزدی از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی شد. این جایزه برای یک عمر دستاورد برای خدمت به تاریخ و زبان فارسی به مایل هروی اهدا شد و همچنین این برگ‌های پیر به‌عنوان اثر برگزیدهٔ همایش حامیان نسخ خطی کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی شناخته شده است.

آثار

از جملهٔ مهم‌ترین آثار او می‌توان به برگ بی‌برگی: یادنامه استاد رضا مایل، این برگ‌های پیر: مجموعه بیست اثر چاپ ناشده فارسی از قلمرو تصوف، پیربیابانکی: پژوهشی درنقد آرا وآثار سمنانی، نقد وتصحیح ومتون، شرح فصوص الحکم شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی کمال خوارزمی، در شبستان عرفان: مجموعه رسائل فارسی از پیران ایران، شرح مثنوی مولوی موسوم به مخزن الاسرارولی محمد اکبرآبادی، خاصیت آینگی: نقد حال وگزیده آثار فارسی عین القضات همدانی و معارف سلطان ولد اشاره کرد. صدها مقاله درباره شاعران و ادیبان ایرانی و نسخه شناسی آث ار آنها توسط هروی نوشته شده و نیز کتاب‌های:

  • مایل هروی، نجیب. تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،؛۱۳۸۰
  • نجیب مایل هروی. کتاب‌آرایی در تمدن اسلامی. «واژگان نظام کتاب‌آرایی» مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۲،
  • معارف سلطان ولد فرزند مولانا جلال الدین محمد مولوی، نجیب مایل هروی، انتشارات مولی، چاپ دوم،۱۳۷۷،
  • تاریخ و زبان افغانستان، نجیب مایل هروی، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار , ۱۳۷۱