کیهان‌شناسی فیزیکی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
<p align="justify">
<p align="justify">
{{کیهان‌شناسی}}
{{کیهان‌شناسی}}
'''کیهان‌شناسی''' شاخه‌ای از دانش [[فیزیک]] است که به مطالعه تکوین و تکامل [[کیهان]] می‌پردازد. در این علم سعی بر این است تا با اعمال قوانین فیزیکی بر [[کیهان]] که به صورت یک منظومه بسته فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، تحول آن به صورت روابط ریاضی استخراج شود. کیهان‌شناسی دانش بررسی ساختار کلان و تاریخ [[کیهان]] است. این دانش به ویژه به جستارهای مربوط به خاستگاه جهان می‌پردازد.
'''کیهان‌شناسی''' مطالعه سرآغاز و سرانجام جهان است. [[کیهان‌شناسی فیزیکی]] شاخه‌ای از دانش [[فیزیک]] است که به مطالعه دانشگاهی و علمی سرآغاز، تکامل، ساختار، دینامیک و [[سرانجام کیهان|سرنوشت نهایی]] [[کیهان]] و همچنین قوانین طبیعی که بر آن حکمفرماست، می‌پردازد.<ref>[http://www.newscientist.com/article/dn9988-instant-expert-cosmology.html Introduction: Cosmology - space - 04 September 2006 - New Scientist<!-- Bot generated title -->]</ref> این دانش در تکاپوی آن است که با اعمال قوانین فیزیکی بر [[کیهان]] که به صورت یک منظومه بسته فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، تحول آن به صورت روابط ریاضی استخراج شود. کیهان‌شناسی دانش بررسی ساختار کلان و تاریخ [[کیهان]] است. این دانش به ویژه به جستارهای مربوط به خاستگاه جهان می‌پردازد. [[کیهان‌شناسی مذهبی]] مجموعه‌ای از باورهاست که برپایه متون تاریخی، مذهبی و اساطیری و سنن مرتبط با خلفت و رستاخیز، بنا شده‌اند.


[[اخترشناسی]]، [[فلسفه]] و [[دین]] شاخه‌هایی هستند که به امر کیهان‌شناسی می‌پردازند.
[[اخترشناسی]]، [[فلسفه]] و [[دین]] شاخه‌هایی هستند که به امر کیهان‌شناسی می‌پردازند.

نسخهٔ ‏۱۲ اوت ۲۰۱۳، ساعت ۱۳:۲۸

کیهان‌شناسی مطالعه سرآغاز و سرانجام جهان است. کیهان‌شناسی فیزیکی شاخه‌ای از دانش فیزیک است که به مطالعه دانشگاهی و علمی سرآغاز، تکامل، ساختار، دینامیک و سرنوشت نهایی کیهان و همچنین قوانین طبیعی که بر آن حکمفرماست، می‌پردازد.[۱] این دانش در تکاپوی آن است که با اعمال قوانین فیزیکی بر کیهان که به صورت یک منظومه بسته فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، تحول آن به صورت روابط ریاضی استخراج شود. کیهان‌شناسی دانش بررسی ساختار کلان و تاریخ کیهان است. این دانش به ویژه به جستارهای مربوط به خاستگاه جهان می‌پردازد. کیهان‌شناسی مذهبی مجموعه‌ای از باورهاست که برپایه متون تاریخی، مذهبی و اساطیری و سنن مرتبط با خلفت و رستاخیز، بنا شده‌اند.

اخترشناسی، فلسفه و دین شاخه‌هایی هستند که به امر کیهان‌شناسی می‌پردازند.

اصول کیهان‌شناسی

برای بررسی کیهان اصولی را به نام اصول کیهان‌شناسی فرض می‌کنند:

  • ۱-جهان همگن است.
  • ۲-جهان همسانگرد است.
  • ۳-هیچ نقطه‌ای در جهان بر نقاط دیگر ارجح نیست.

بنا به شرایط اولیه و جزییاتی که در نظر گرفته می‌شود الگوهای متفاوتی برای سرآغاز و سرانجام کیهان پیشنهاد شده است.

آن الگوی کیهانشناختی که امروزه مورد پذیرش اکثریت جامعه علمی است به مدل مهبانگ مشهور است.طبق این نظریه که مقبولترین نظریه در پیدایش جهان است، همه ماده و انرژی که هم اکنون در جهان وجود دارد، زمانی در گوی کوچک بی‌نهایت سوزان ولی فوق‌العاده چگال متمرکز بوده است. این آتشگوی کوچک حدود 15 میلیارد سال قبل منفجر شد و همه مواد در فضا پخش شدند. با گذشت زمان این گسترش و پراکندگی ادامه یافت. تراکم توده‌هایی از این مواد در نواحی مختلف باعث بوجود آمدن ستارگان و کهکشانها در فضا شد، ولی گسترش همچنان ادامه دارد.

جستارهای وابسته

منابع

پیوند به بیرون