حسینیه ارشاد: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۵°۴۵′۲۴″شمالی ۵۱°۲۶′۵۵″شرقی / ۳۵٫۷۵۶۷۲۴°شمالی ۵۱٫۴۴۸۵۵°شرقی / 35.756724; 51.44855
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Sabr1390 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۴: خط ۳۴:
[[رده:معماری ایرانی]]
[[رده:معماری ایرانی]]
[[رده:معماری سده ۲۰ (میلادی)]]
[[رده:معماری سده ۲۰ (میلادی)]]
[[رده:جاذبه‌های گردشگری تهران]]

نسخهٔ ‏۱۲ ژوئن ۲۰۱۳، ساعت ۱۰:۰۴

حسینیه ارشاد

حسینیه ارشاد مرکزی فرهنگی-مذهبی در خیابان شریعتی تهران است. شهرت این حسینیه بیشتر به خاطر سخنرانی‌های انجام‌شده در آن‌جا، خصوصاً سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی علی شریعتی و محمد مفتح است.

تاریخچه

حسینیه ارشاد تهران به سال ۱۳۴۳ توسط محمد همایون، ناصر میناچی و عبدالحسین علی‌آبادی به قصد فعالیت‌های مذهبی تاسیس شد. مرتضی مطهری از ابتدا در جریان تشکیل این موسسه بود و از همان ابتدا همکاری خود را آغاز کرد. اولین کار چاپی نشریه کتاب «محمد خاتم پیامبران» بود که مطهری قسمت هجرت تا وفات را به واسطهٔ آشنایی‌ای که با محمد تقی شریعتی داشت به پسر وی علی شریعتی سپرد. بعدها با گسترش اختلاف‌های بین میناچی و مطهری و نیز پیشرفت خیره کنندهٔ شریعتی، مطهری و دوستان‌اش حسینیه را در اواخر سال ۱۳۴۹ ترک کردند و از این به بعد موسسه با سخنرانی‌های آتشین شریعتی به راه خود ادامه داد. سرانجام در سال ۱۳۵۱ ساواک به دستور شاه، حسینیه را تعطیل کرد. حسینه تا انقلاب بازگشایی نشد.

پس از بازگشایی مجدد حسینیه ارشاد پس از انقلاب، میناچی -که تنها یار اولیهٔ زنده بود- مدیریت آن را برعهده گرفت. او تاکنون جز وقفه‌ای که به خاطر تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت موقت مهدی بازرگان، پیش آمد مدیریت حسینیهٔ ارشاد را بر عهده دارد.

حسینیه ارشاد پس از انقلاب نیز محل برگزاری جلسات تدوین پیش نویس قانون اساسی بود.[۱][۲][۳]

فعالیت‌های فعلی

حسینیه‌ارشاد هم‌چنان فعال است و سخنرانی‌هایی از طرف گروه‌های مختلف خصوصاً روحانیون مستقل از نظام و جریان روشنفکری دینی در آن انجام می‌شود. علاوه بر آن، حسینیهٔ ارشاد کتاب‌خانه فعالی نیز دارد.

کتابخانه

کتابخانه حسینیه ارشاد در سال ۱۳۶۰ توسط مؤسسه حسینیه ارشاد تاسیس شد و اکنون زیرنظر هیئت امنا اداره می‌گردد. مهرناز خراسانچی مدیر فعلی این کتابخانه است. ساختمان جدید این کتابخانه در حال ساخت می‌باشد.[۴]

پانویس

  1. «تاریخچه حسینیه ارشاد». کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران. ۶آبان ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. «توضیحات ناصر میناچی و سیدهادی خسروشاهی درباره گزارش «بازتاب»». بازتاب. ۴مرداد ۱۳۸۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  3. «کتابخانه جدید حسینیه ارشاد تکمیل می‌شود». خبرگزاری کتاب ایران. ۱مرداد ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  4. «احداث ساختمان جدید کتابخانه حسینیه ارشاد با استانداردهای جهانی». کتاب ایران. ۱۸ تیر ۱۳۸۷. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۳.