موسیقی ترنس: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Abolideghi (بحث | مشارکت‌ها)
Soso freak (بحث | مشارکت‌ها)
←‏موسیقی ترنس در ایران: رفع حشو، اطلاعات نادرست (زاویه دید شخصی) و همچنین تبلیغات بدون منبع.
خط ۳۳: خط ۳۳:


== موسیقی ترنس در ایران ==
== موسیقی ترنس در ایران ==
امروزه در ایران موسیقی ترنس به اندازهٔ دیگر سبک‌ها و استایل‌ها دیده نمی‌شود. که دلیل آن را می‌توان به نبود آگاهی این سبک در ایران نام برد. هرچند که هواداران، دنبال کننده‌ها، و حتی آهنگ‌سازان زیادی در سبک خود دارد اما در مقایسه با دیگر سبک‌ها از محبوبیت کمتری برخوردار است.
امروزه در ایران موسیقی ترنس به اندازهٔ دیگر سبک‌ها دیده نمی‌شود. که دلیل آن را می‌توان به نبود آگاهی کافی از فناوری ساخت این سبک در ایران نام برد.

از معروفترین آهنگسازان ترنس در ایران می‌توان از: فرهاد مهدوی ، علی انتظاریان , سوپرانو ، مسهر ، امیرفرهودی،ابوالفضل دهقان پیر- وهاب بندری و [[مسعود فولادی]] نام برد.
در حال حاضر فرهاد مهدوی ، علی انتظاریان و مسعود فولادی فعالیت بیشتری در عرصه ی بین المللی دارند.


== پانویس ==
== پانویس ==

نسخهٔ ‏۱۰ ژوئن ۲۰۱۳، ساعت ۰۱:۱۴

موسیقی ترَنس یا خلسه، سبکی از موسیقی رقص الکترونیک است که در دههٔ ۱۹۹۰ میلادی توسعه پیدا کرد. موسیقی ترنس به طور کلّی با ضرباهنگ ۱۲۸ تا ۱۴۲ ضربه در دقیقه، عبارت‌های ملودیک کوتاه، سینث‌سایزر، و فرم موسیقایی که بالا و پایین‌هایی می‌سازد شناخته شده‌است. همچنین این سبک می‌تواند به عنوان ترکیبی از اشکال مختلف موسیقی الکترونیک مانند موسیقی اینداستریال، موسیقی تکنو و موسیقی هاوس درک شود. منشأ شکل گیری لفظ خلسه یا ترنس نامعلوم است ولی ایده‌هایی مبنی بر مشتق گرفته بودن از آلبوم ۱۹۸۱ کلاوس شولتز با عنوان ترنسفر[۱] یا از جنبش‌های روزهای اولیه شکل‌گیری این سبک (به انگلیسی: Dance2Trance) وجود دارد.

در هر صورت این نام بدون شک مرتبط با قابلیت مشاهده شده استفاده موسیقی برای غالب شدن به حالت هوشیاری به عنوان خلسه شناخته شده‌است. پاره‌ای از تأثیرات بعضی از قطعه‌های موسیقی ساخته شده در این سبک در ارتباط با موسیقی وادار کننده با حالت خلسه‌است که توسط شمن‌ها در طول مدت طبل‌نوازی ساخته شده‌است. از آنجایی که این موسیقی بصورت وسیعی در کلاب‌های شبانه، نقاط تفریحی و در داخل شهرها پخش می‌شود، می‌توان آن‌را گونه‌ای از موسیقی موسیقی کلاب به‌شمار آورد.

امروزه موسیقی ترنس به دو دسته و زیرشاخه بسیار وسیع تقسیم شده که هر زیر شاخه طرفداران و دنبال کننده‌های خاص خود را دارد.

زیر شاخهٔ اول پراگرسیو ترنس نام دارد. در این زیرشاخه با حفظ قوانین اصلی ترنس آهنگسازان اقدام به ساخت و استفاده صداهایی پیشرفته تر می‌کنند همچنین محور اصلی آهنگ بر پایهٔ میکس، انتخاب و بازی با صداهاست تا ملودی و حس موسیقیایی. Tempo یا تندای آهنگهای این زیرشاخه معمولا میان ۱۲۸ تا ۱۳۴ ضرب در دقیقه‌است و همینطور بر پایه استفاده از نویزهای سفید و اسنفاده از حس غافلگیری این سبک را مدرنتر و شاخص تر نسبت به سبکهای دیگر کرده‌است. از مهمترین آهنگسازان و هنرمندان این زیرشاخه می‌توان تییستو، آرمین ون بورن، کاسمیک گیت، آرتی، ای‌تی‌بی، بی‌تی، گرت امری، لئون بویلر، و تیدی را نام برد.

زیر شاخهٔ دوم آپلیفتینگ ترنس نام دارد. این زیر شاخه شباهت بیشتری به ترنس سال‌های دور دارد. بیشتر آهنگهای این زیرشاخه بر پایهٔ ملودی و ساخت موسیقی هستند هرچند که میکس آهنگ نیز مهم است. استفاده از فضاهای هیجانی و احساسی در این زیر شاخه بیشتر به چشم می‌خورد. تمپو یا تندای این زیرشاخه معمولا میان ۱۳۲ تا ۱۴۲ است هرچند که به ندرت آهنگسازان از ۱۴۰ ضرب در دقیقه بالاتر می‌روند. می‌توان گفت بیش از ۸۰ درصد آهنگهای این زیرشاخه بر روی ۱۳۸ ضرب در دقیقه می‌باشند.

از مهمترین آهنگسازان این زیر شاخه می‌توان از Arctic Moon, Alex Morph, Daniel Kandi, Suncatcher, SoundLift, Sean Tyas, Above & Beyond, John O'Callaghan, Sebastian Brandt, Super8 & Tab, Lemon and Einar K, Andy Blueman, Adam Nickey نام برد.

البته دیگر زیر شاخه‌هایی در موسیقی ترنس وجود دارند اما محبوبیت کمتری نسبت به Uplifting Trance و Progressive Trance دارند. Psychedelic Trance و Tech Trance از معروف ترین آنها هستند.

موسیقی ترنس در ایران

امروزه در ایران موسیقی ترنس به اندازهٔ دیگر سبک‌ها دیده نمی‌شود. که دلیل آن را می‌توان به نبود آگاهی کافی از فناوری ساخت این سبک در ایران نام برد.

پانویس

  1. Trancefer

منابع