روبر برسون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Addbot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: انتقال 26 پیوند میان‌ویکی به d:q55391 در ویکی‌داده
JYBot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۵: خط ۱۵:
== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==


برسون در '''پوی دو دوم''' به دنیا آمد. در ابتدا بیشتر حول و حوش [[نقاشی]] و [[عکاسی]] کار می‌کرد تا اینکه اولین فیلم کوتاهش را در سال ۱۹۳۴ ساخت. در طول [[جنگ جهانی دوم]] به مدت یک سال در زندان‌های ارتش نازی به سر برد در سال ۱۹۴۳ برسون اولین فیلم بلند خود را ([[فرشتگان خیابان]]) ساخت .او در فیلم [[خانم‌های بوا دوبولون]] (خانم‌های پارک) آخرین همکاری خود را با بازیگران حرفه‌ای انجام داد. با فیلم [[خاطرات یک کشیش روستا]] او شروع به ساختن آثاری مینی‌مالیستی کرد و از آن به بعد نیز این سبک برای بقیه فیلم‌های او باقی ماند. البته بدین تربیت چون فیلم‌های او بسیار شخصی بودند و هیچ عنصر عامه‌پسندی در آنها وجود نداشت به زحمت می‌توانست برای خود تهیه‌کننده‌ای پیدا کند و برای او ساختن بیش از یک فیلم در پنج سال تقریباً غیر ممکن بود .اما در هر حال در اطراف کارهای او منتقدان متعصب بسیار زیادی وجود داشت. او در دهه هشتاد از فیلم‌سازی دست کشید و در سال ۱۹۹۹ به مرگ طبیعی در گذشت .
برسون در '''پوی دو دوم''' به دنیا آمد. در ابتدا بیشتر حول و حوش [[نقاشی]] و [[عکاسی]] کار می‌کرد تا اینکه اولین فیلم کوتاهش را در سال ۱۹۳۴ ساخت. در طول [[جنگ جهانی دوم]] به مدت یک سال در زندان‌های ارتش نازی به سر برد در سال ۱۹۴۳ برسون اولین فیلم بلند خود را ([[فرشتگان خیابان]]) ساخت .او در فیلم [[خانم‌های بوا دوبولون]] (خانم‌های پارک) آخرین همکاری خود را با بازیگران حرفه‌ای انجام داد. با فیلم [[خاطرات یک کشیش روستا]] او شروع به ساختن آثاری مینی‌مالیستی کرد و از آن به بعد نیز این سبک برای بقیه فیلم‌های او باقی‌ماند. البته بدین تربیت چون فیلم‌های او بسیار شخصی بودند و هیچ عنصر عامه‌پسندی در آنها وجود نداشت به زحمت می‌توانست برای خود تهیه‌کننده‌ای پیدا کند و برای او ساختن بیش از یک فیلم در پنج سال تقریباً غیر ممکن بود .اما در هر حال در اطراف کارهای او منتقدان متعصب بسیار زیادی وجود داشت. او در دهه هشتاد از فیلم‌سازی دست کشید و در سال ۱۹۹۹ به مرگ طبیعی در گذشت .


== فیلم‌شناسی ==
== فیلم‌شناسی ==
خط ۳۴: خط ۳۴:
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==
* {{imdb name|شناسه= 0000975}}
* {{imdb name|شناسه= 0000975}}
{{موج نو فرانسه}}


{{ترتیب‌پیش‌فرض:برسون، روبر}}
{{ترتیب‌پیش‌فرض:برسون، روبر}}
{{موج نو فرانسه}}


[[رده:اسیران جنگی اهل فرانسه]]
[[رده:اسیران جنگی اهل فرانسه]]
[[رده:اهالی پوی ددوم]]
[[رده:اهالی پوی ددوم]]
[[رده:برندگان جایزه فیلم اروپا (افراد)]]
[[رده:برندگان جایزه فیلم اروپا (افراد)]]
[[رده:بی‌خدایان اهل فرانسه]]
[[رده:خداناباوران اهل فرانسه]]
[[رده:خداناباوران اهل فرانسه]]
[[رده:درگذشتگان ۱۹۹۹ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۱۹۹۹ (میلادی)]]

نسخهٔ ‏۲۵ آوریل ۲۰۱۳، ساعت ۰۲:۴۴

روبر برسون
پرونده:Bresson.jpg
زادهٔ۲۵ سپتامبر ۱۹۰۱
پوی دو دوم، فرانسه
درگذشت۱۸ دسامبر ۱۹۹۹ (۹۸ سالگی)
ملیت فرانسه
پیشهکارگردان
سال‌های فعالیت۱۹۳۳ - ۱۹۸۳

روبر برسون ‏(به فرانسوی: Robert Bresson)‏ (۲۵ سپتامبر ۱۹۰۱ - ۱۸ دسامبر ۱۹۹۹) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مینی‌مالیست فرانسوی است. او تأثیر بسیاری بر کارگردانان نسل‌های بعد از خود از جمله جیم جارموش و پل شریدر گذاشت.

زندگی‌نامه

برسون در پوی دو دوم به دنیا آمد. در ابتدا بیشتر حول و حوش نقاشی و عکاسی کار می‌کرد تا اینکه اولین فیلم کوتاهش را در سال ۱۹۳۴ ساخت. در طول جنگ جهانی دوم به مدت یک سال در زندان‌های ارتش نازی به سر برد در سال ۱۹۴۳ برسون اولین فیلم بلند خود را (فرشتگان خیابان) ساخت .او در فیلم خانم‌های بوا دوبولون (خانم‌های پارک) آخرین همکاری خود را با بازیگران حرفه‌ای انجام داد. با فیلم خاطرات یک کشیش روستا او شروع به ساختن آثاری مینی‌مالیستی کرد و از آن به بعد نیز این سبک برای بقیه فیلم‌های او باقی‌ماند. البته بدین تربیت چون فیلم‌های او بسیار شخصی بودند و هیچ عنصر عامه‌پسندی در آنها وجود نداشت به زحمت می‌توانست برای خود تهیه‌کننده‌ای پیدا کند و برای او ساختن بیش از یک فیلم در پنج سال تقریباً غیر ممکن بود .اما در هر حال در اطراف کارهای او منتقدان متعصب بسیار زیادی وجود داشت. او در دهه هشتاد از فیلم‌سازی دست کشید و در سال ۱۹۹۹ به مرگ طبیعی در گذشت .

فیلم‌شناسی

پیوند به بیرون

الگو:Link FA