شهرستان خرم‌آباد: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
منبع رسمی و معتبر نیاز است. رجوع کنید به وپ:منبع معتبر
جز منبع سوم افزوده شد.منبع خوبی پیدا کردم بعدا انشالا ازش استفاده میشود
خط ۲۸: خط ۲۸:


'''شهرستان خرم‌آباد ''' یکی از شهرستان‌های [[استان لرستان]] در [[ایران]] و مرکز آن شهر [[خرم‌آباد]] است. این شهرستان قبل از سال ۱۳۸۸ دارای شش بخش بود که با تشکیل [[شهرستان دوره]] دو بخش از شهرستان خرم‌آباد به این شهرستان تازه تأسیس الحاق شد و شهرستان خرم‌آباد در حال حاضر دارای چهار بخش است.
'''شهرستان خرم‌آباد ''' یکی از شهرستان‌های [[استان لرستان]] در [[ایران]] و مرکز آن شهر [[خرم‌آباد]] است. این شهرستان قبل از سال ۱۳۸۸ دارای شش بخش بود که با تشکیل [[شهرستان دوره]] دو بخش از شهرستان خرم‌آباد به این شهرستان تازه تأسیس الحاق شد و شهرستان خرم‌آباد در حال حاضر دارای چهار بخش است.
ساکنان خرم‌آباد به زبان‌ [[لری خرم‌آبادی]] سخن می‌گویند.
ساکنان خرم‌آباد به زبان‌ [[زبان لکی|لکی]] و [[لری خرم‌آبادی]] سخن می‌گویند.<ref>http://kashkan.ir/news/21947/بی-مهری-شبکه-افلاک-به-فرهنگ-لکی-لکی-زبا/</ref><ref>http://shahokhabar.com/news/614/درآمدی-برشناخت-و-بررسی-گویش-کُردی-لکی-در-اقلیم-لک-ها.html</ref><ref>http://mehrannews.ir/index.php/2017-01-22-12-30-40/item/112-2017-04-25-06-34-48</ref>


== جمعیت ==
== جمعیت ==

نسخهٔ ‏۲۲ اوت ۲۰۱۷، ساعت ۰۰:۰۳

شهرستان خرم‌آباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
مرکز شهرستانخرم‌آباد
سایر شهرهاخرم‌آباد، بیران‌شهر، زاغه، سپیددشت
بخش‌هامرکزی، بیرانوند، پاپی، زاغه
سال تأسیس۱۳۱۶
مردم
جمعیت۵۰۶٬۴۷۱ نفر[۱]
مذهبشیعه

شهرستان خرم‌آباد یکی از شهرستان‌های استان لرستان در ایران و مرکز آن شهر خرم‌آباد است. این شهرستان قبل از سال ۱۳۸۸ دارای شش بخش بود که با تشکیل شهرستان دوره دو بخش از شهرستان خرم‌آباد به این شهرستان تازه تأسیس الحاق شد و شهرستان خرم‌آباد در حال حاضر دارای چهار بخش است. ساکنان خرم‌آباد به زبان‌ لکی و لری خرم‌آبادی سخن می‌گویند.[۵][۶][۷]

جمعیت

بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان خرم‌آباد در سال ۱۳۹۵ برابر با ۵۰۶هزار و ۴۷۱ نفر بوده است که ۲۸٫۷ درصد جمعیت استان لرستان را شامل می‌شود. به این ترتیب، شهرستان خرم‌آباد، پرجمعیت‌ترین شهرستان استان لرستان محسوب می‌شود.[۱] از این تعداد، براساس آمار سال ۱۳۹۰ ۳۵۴٬۸۵۵ نفر در چهار شهر خرم‌آباد، سپیددشت، بیران‌شهر و زاغه ساکن بوده‌اند و ۱۳۲٬۰۳۴ نفر نیز در مناطق روستایی ساکن هستند. جمعیت غیر ساکن این شهرستان نیز ۲۷۸ نفر است. تعداد خانوارهای این شهرستان ۱۲۸٬۶۸۰ نفر است[۸]

این شهرستان، بیست و چهارمین شهرستان پرجمعیت کشور است.[۹] جمعیت شهرستان خرم‌آباد طبق سرشماری در سال ۱۳۹۰ برابر با ۴۸۷٬۱۶۷ نفر و سال۱۳۹۵ برابر با ۵۰۶٬۴۷۱ بوده است.

بخش‌ها و دهستانها

نوع پوشش طبیعی در شهرستان خرم‌آباد

گردشگری

آبشار گریت

جاذبه‌های طبیعی

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در ۵۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر خرم‌آباد و در بخش پاپی واقع شده‌است. ارتفاع این آبشار ۹۵ متر و عرض تاج آن ۵ متر است. این آبشار یکی از زیبایی‌های طبیعت لرستان است که هر ساله بسیاری از مردم را به سوی خود جلب می‌کند. گردشگاه جنگلی نوژیان بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و طبیعت و آبشار زیبای آن شگفت‌انگیز و دیدنی است. همواره بسیاری از مردم برای تماشای این آبشار زیبا و هم چنین برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند و اوقات فراغت خود را در آنجا می‌گذرانند.

آبشار وارک

آبشار وارک در غرب گردنه نوژیان، بخش پاپی در جنوب شرقی خرم‌آباد قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور است. فاصله آن تا شهر خرم‌آباد حدود ۶۰ کیلومتر می‌باشد. سرچشمه آبشار یک صخره سنگی است و پس از طی حدود ۱۵ متر از صخره دوم فرو ریخته و آبشار دوم را به وجود می‌آورد. آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان قرار دارد. در فصل کم‌آبی ارتفاع قسمت اول ۷ متر با عرض حدود ۱۲ متر و قسمت دوم ۱۵/۵ متر با عرض ۵/۵۶ متر یکی از زیباترین منظره‌ها را در این منطقه می‌توان دید. حداکثر ارتفاع آن به ۵۷ متر می‌رسد و عرضی معادل ۵۰ متر را در بر می‌گیرد. اطراف این آبشار پوشیده از درختان، بلوط، گلابی و زالزالک است.

آبشار گریت

آبشار گریت در شمال شرقی شهرستان خرم‌آباد و در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر خرم‌آباد و در ۳۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت در یک منطقه کوهستانی و در کنار روستایی بنام ترس یا گریت در دره‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از درختان انبوه بلوط واقع شده‌است. منطقه گریت دارای زمستان‌های برفی و سرد و بهار و تابستان خنک، معتدل و بسیار سرسبز و چشم‌نواز می‌باشد. مالکیت اراضی منطقه در اختیار منابع طبیعی و بخشی نیز در اختیار روستاییان ساکن منطقه است. جمعیت ساکن در منطقه عمومی آبشار گریت بالغ بر ۱٬۲۰۰ نفر است. منطقه تنها دارای جاده آسفالت بوده و هیچ گونه خدمات دیگری در محل موجود نیست. تنها در فصول پُر تردد گردشگران (بهار و تابستان) روستاییان با برپایی چادر اقدام به فروش انواع تنقلات می‌کنند.

جستارهای وابسته

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «نتایج سرشماری - جمعیت و خانوار به ترتیب استان، شهرستان1395». مرکز آمار ایران. ۲۳اسفند۱۳۹۵. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  2. سایت اصلی - لرستان در یک نگاه
  3. رسانه مجازی نگاه - شهرستان خرم‌آباد - ایران، طبیعت و صنایع دستی
  4. طوایف لک زبان - lakestan
  5. http://kashkan.ir/news/21947/بی-مهری-شبکه-افلاک-به-فرهنگ-لکی-لکی-زبا/
  6. http://shahokhabar.com/news/614/درآمدی-برشناخت-و-بررسی-گویش-کُردی-لکی-در-اقلیم-لک-ها.html
  7. http://mehrannews.ir/index.php/2017-01-22-12-30-40/item/112-2017-04-25-06-34-48
  8. «نتایج تفصیلی- عنوان- ۱۳۹۰». مرکز آمار ایران. دریافت‌شده در ۱۳۹۱/۱۰/۸. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی= را بررسی کنید (کمک)
  9. فهرست شهرستان‌های ایران (۱۳۹۰)