ویندوز ام‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

توجه:با ویندوز ۲۰۰۰ اشتباه گرفته نشود.

ویندوز ام‌ای
پیش‌نمایش ویندوز ویندوز ام‌ای
توسعه‌دهندهمایکروسافت
خانوادهمایکروسافت ویندوز
مدل منبعمنبع بسته
انتشار پایدار۴.۹۰.۳۰۰۰
۲۰۰۰/۰۹/۱۴
بازار هدفمصرف کننده
گونه هستههسته یکپارچه
پروانهنرم افزار اختصاصی
جلوتر ازویندوز ۹۸ (۱۹۹۸)
ادامه یافته توسطویندوز اکس‌پی (۲۰۰۱)
وبگاه رسمی
وضعیت پشتیبانی
از تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ پشتیبانی نمی‌شود

ویندوز ام‌ای (به انگلیسی: Windows Me) مخفف شدهٔ ویندوز ویرایش هزاره (به انگلیسی: Windows Millennium Edition)، یک سیستم عامل گرافیکی است که که توسط مایکروسافت توسعه یافته و در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰ منتشر شده است.. ویندوز ام‌ای آخرین نسخه از سری ویندوز 9x بود.این نسخه از ویندوز، به عنوان جایگزین ویندوز ۹۸ و ویندوز ۹۸ اس ای طراحی شد. ویندوز ME در تاریخ ۲۰۰۰/۰۶/۱۹ برای تولید کنندگان سخت افزار ها عرضه شد و در تاریخ ۲۰۰۰/۰۸/۱۴ برای خرده فروشی ها عرضه شد.ویندوز ME سیستم عامل اصلی مایکروسافت برای کاربران خانگی تا زمان معرفی نسخه ی بعدی آن (Windows XP) در اکتبر سال ۲۰۰۱ قرار گرفته بود؛ زمانی که ویندوز اکس‌پی هنوز در حال طراحی و همچنین چند سال از انتشار ویندوز ۹۸ گذشته و به عنوان سیستم عامل اکثر رایانه‌های شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ویندوز ME به طور ویژه کاربران کامپیوتر های خانگی را هدف قرار داد و شامل اینترنت اکسپلورر ۵.۵ (پس از آپدیت ،مرورگر پیش فرض ویندوز ام ای به Internet Explorer 6.0 SP1 بروزرسانی می شود.) ویندوز مدیا پلیر ۷.۰ (پس از آپدیت ،نرم افزار پیش فرض پخش فایل های چند رسانه ای در ویندوز ME به نسخه Windows Media Player 9 Series بروزرسانی می شود.)همچنین در این نسخه از ویندوز ،نرم افزار جدید Windows Movie Maker عرضه شد که برای ویرایش ویدیو ها و استفاده ی کاربران خانگی توسعه یافته است.

مایکروسافت همچنین ویژگی هایی را که برای اولین بار در ویندوز ۲۰۰۰ (که هفت ماه قبل از عرضه ویندوز ام ای به عنوان یک سیستم عامل تجاری برای کاربران اداری و سازمانی عرضه شده بود) اضافه شده بود را در رابط کاربری گرافیکی،پوسته،ویندوز اکسپلورر و سایر بخش های ویندوز ام ای (که یک سیستم عامل خانگی بود)را اضافه کرد.اگر چه ویندوز ام ای همچنان مانند سایر نسخه های پیشین خود بر پایه MS-DOS طراحی شده بود.

در ویندوز ام ای دسترسی به حالت واقعی داس (Real-Mode DOS) برای کاهش زمان بوت سیستم عامل، محدود شده بود.


با این حال عجله مایکروسافت برای طراحی یک سیستم عامل جامع برای امور اداری، باعث شد تا ویندوز ME یک پل ارتباطی عجیب را به سمت نسخه XP بسازد و پس از رسیدن به آن، خراب شود. به نحوی که هنگام عرضه Windows ME به عنوان بدترین ویندوز در سال ۲۰۰۰، بلافاصله یک سال پس از آن نسخه XP عرضه شد و به کلی نسخه ME را از صفحه رایانه‌ها برای استفاده‌های شخصی و اداری پاک کرد؛ تا حدی که حتی در سال 2023 و بالاتر هنوز هم ویندوز XP مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرد

از نظر نرم‌افزاری، ویندوز ME درواقع همان نسخه ۹۸ بود که سعی داشت تا چند ویژگی تازه را ارائه کند. با این حال برخی از این ویژگی‌ها مانند System Restore به حدی باگ داشتند که عملا می‌توان گفت بی‌استفاده شده بودند. همچنین قابلیتی مانند حالت DOS نیز از این نسخه از ویندوز پاک شده بود که به کاربر اجازه نمی‌داد تا برنامه‌های قدیمی را نصب کند.همچنین مایکروسافت بخشی از ویژگی های ویندوز ۲۰۰۰ که هفت ماه قبل به عنوان یک سیستم عامل تجاری ساخته شده بر پایه ویندوز NT عرضه شده بود، برای کاربران خانگی در ویندوز ام ای نیز عرضه کرد.

به علاوه، از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این سیستم عامل داشتن نسخه اینترنت اکسپلورر (IE) 5.5 بود که در آن زمان چندان مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گرفت.(البته مرورگر پیش فرض پس از آپدیت کردن ویندوز ام ای به اینترنت اکسپلورر ۶ تغییر کرد.) همچنین لازم به ذکر است که مرورگرهای زیادی در آن سال‌ها در دسترس کاربران نبود و در صورت نصب ویندوز ME، مجبور به استفاده از بدترین مرورگر روی بدترین سیستم عامل بودند!

جدای از باگ‌های بسیار در قابلیت‌های اضافه شده، ویندوز ME در قدرت اجرایی نیز کاربران را دچار مشکلات بسیاری می‌کرد و سرعت پردازش بسیار پایین و بی‌کیفیتی را ارائه می‌داد. به نحوی که به گفته برخی از کاربران، حتی تکان دادن موس و جابه‌جا کردن نشانگر آن، خود باعث می‌شد تا ویندوز دچار اختلال شده و ساعت‌ها حتی با خاموش و روشن کردن سیستم نیز مشکل آن حل نشود!

در مورد این نسخه از ویندوز، می‌توان نتیجه گرفت که عجله مایکروسافت برای ساخت یک پلتفرم اداری بر پایه پوسیده ویندوز ۹۸ باعث شد تا چنین اتفاقاتی رخ دهد و Windows ME عملا یک شکست برای این شرکت محسوب شود.

پشتیبانی از این نسخه در تاریخ ۱۱ ژوئیه ۲۰۰۶ پایان یافت.

ویندوز ام‌ای جایگزین ویندوز ۹۸ بود و به‌طور خاص، کاربران خانگی کامپیوترهای شخصی را مورد هدف قرار داد. این نسخه شامل

در مقایسه با سایر نسخه‌های ویندوز، ویندوز ام‌ای عمر کوتاهی داشت. تنها یک سال پس از انتشار این ویندوز، به سرعت ویندوز اکس‌پی (در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۰۱) جایگزین این نسخه شد اما با وجود منو استارت قوی ، پخش آسانتر ویدیو، اینترنت اکسپلورر 5.5 و سیستم ریستوری و چند امکانات دیگر داشت اما به دلیل باگ و مشکلاتش هیچ گاه موفق نشد


توسعه

در کنفرانس مهندسی سخت افزار ویندوز در سال ۱۹۹۸،بیل گیتس ،مدیر عامل مایکروسافت، اظهار داشت که ویندوز ۹۸،آخرین نسخه ی ویدوز بر پایه پروژه ویندوز 9x است.و نسخه بعدی ویژه مصرف کنندگان،قرار بود بر پایه هسته ویندوز NT باشد.در واقع قرار بود دو پروژه جداگانه سیستم‌عامل ویندوز ، (۱- نسخه های ویندوز بر پایه ی پروژه ویندوز NT برای کاربران تجاری و اداری. ۲-نسخه های ویندوز بر پایه ی پروژه ویندوز 9x برای کاربران خانگی) بیشتر به هم نزدیک شده و رفته رفته با یکدیگر ادغام شوند. با این حال،خیلی زود مشخص شد که کار توسعه برای رسیدن به هدف انتشار پیش از پایان سال ۲۰۰۰، به ویژه با توجه به کار موازی در حال انجام روی پروژه نپتون (که در نهایت لغو شد.)بسیار بزرگ و دشوار بود.به همین دلیل تیم توسعه ویندوز برای مصرف کنندگان خانگی، وظیفه ی بهبود ویندوز ۹۸ و انتقال تعدادی از ویژگی های فنی و رابط کاربری گرافیکی ویندوز ۲۰۰۰ به آن را بر عهده گرفت. رئیس مایکروسافت،استیوار بالمر،در کنفراس بعدی HEIC مایکروسافت در سال ۱۹۹۹،این تغییرات را به طور عمومی اعلام کرد.

در تاریخ ۲۳ جولای ۱۹۹۹، اولین نسخه آلفا ویندوز ME به صورت آزمایشی منتشر شد.این نسخه که به نام (نسخه پیش نمایش ۱) شناخته می شود، بسیار شبیه ویندوز SE 98 بود و تنها تغییر عمده آن اضافه ویژگی با دسترسی زودرس Help & Support بود که قرار بود در نسخه نهایی اضافه شود. ظرف دو ماه، ۳ نسخه پیش نمایش دیگر ویندوز ME بعد منتشر شد.

اولین نسخه بتا ویندوز ME در تاریخ ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۹ به صورت آزمایشی برای کاربران ،مطبوعات و صنعت رایانه منتشر شد.

نسخه دوم بتا ویندوز ME، در تاریخ ۲۴ نوامبر ۱۹۹۹ منتشر شد.در این نسخه، اولین تغییرات واقعی نسبت به ویندوز ۹۸ اتفاق افتاد.تغییرات شامل :اضافه کردن ویژگی های ظاهری بیشتر از رابط کاربری گرافیکی ویندوز ۲۰۰۰ و حذف حالت واقعی DOS بود.کارشناس نرم افزار، Paul Thurrott، نسخه دوم بتا ویندوز ME را پس از انتشار بررسی کرد و آن را مثبت ارزیابی کرد.قبل از سال ۲۰۰۰ ویندوز ME ظاهرا از برنامه توسعه مایکروسافت عقب مانده بود و در اوایل سال ۲۰۰۰،یک بیلد موقت حاوی ویژگی بروزرسانی خودکار منتشر شد تا نگرانی ها در مورد انتشار با تاخیر برطرف شود.

در فوریه سال ۲۰۰۰، Paul Thurrott فاش کرد که مایکروسافت قصد داشته ویندوز ME و ویرایش های جدید Windows NT 4.0 را عرضه نکند.او این موضوع را از محتویات دیسک MSDN (شبکه توسعه دهندگان ویندوز) متوجه شد.با اینکه ویدوز ME برای استفاده ی مشترکین خانگی طراحی شده بود.

در هر حال،Thurrott ادعا کرد که انگیزه ی مایکروسافت در هر دو مورد،این بوده که توسعه دهندگان نرم افزار مجبور به حرکت به سوی ویندوز ۲۰۰۰ شوند.سه روز بعد،به دنبال کمپین نوشتن و فراخوانی که توسط صدها کاربر ایجاد شد.مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز ME (از جمله نسخه های توسعه دهندگان و نسخه های آزمایشی آن) قطعا برای کاربران MSDN عرضه خواهد شد.مایکروسافت همچنین شخصا از Paul Thurrott عذر خواهی کرد و اظهار داشت که او اطلاعات نادرستی دریافت کرده است.اگرچه Thurrott در مقاله بعدی خود بیان کرد [روشن است که تصمیم (...) واقعا تغییر کرده است.]

نسخه سوم بتا ویندوز ME،در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۰۰ منتشر شد.در این نسخه برای اولین بار از صدای راه اندازی و خاموش کردن ویندوز ۲۰۰۰ استفاده شد.(در نسخه های قبلی از صدای راه اندازی و خاموش کردن ویندوز ۹۸ استفاده می شد.)


انتشار نهایی

اگرچه مایکروسافت ساخت نهایی ویندوز ME را پس از عرضه ۳ نسخه بتا در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۰ آماده کرد.ولی انتشار نهایی (RTM) ویندوز ME تا ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰ به دلایلی نامشخص به تعویق افتاد.

مدت کوتاهی پس از عرضه ویندوز ME به تولید کنندگان سخت افزار در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۰، مایکروسافت یک کمپین بازاریابی برای تبلیغ آن با نام (Meet ME Tour) در ایالات متحده راه اندازی کرد.این،یک برنامه تبلیغاتی با مشارکت مایکروسافت، تولید کنندگان سخت افزار و سایر شرکای تجاری بود که در یک جاذبه تعاملی در ۲۵ شهر،به نمایش گذاشته شد.

ویندوز ME در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۰ برای خرده فروشی عرضه شد.در زمان عرضه،مایکروسافت اعلام کرد که کاربران ویندوز ۹۸ و ۹۸SE میتوانند در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۰۰ تا ژانویه ۲۰۰۱ با هزینه ی کمتر (۵۹.۹۵ دلار به جای ۱۰۹ دلار )، سیستم عامل رایانه خود را به ویندوز ME ارتقا دهند.لازم به ذکر است که قیمت ویرایش اصلی ویندوز ME (در صورت عدم ارتقا از نسخه های قبلی ویندوز، ۲۰۹ دلار بود) که این قیمت گذاری،کاملا مشابه قیمت گذاری ویندوز ۹۸ در زمان عرضه بود.

در اکتبر سال ۲۰۰۱ ماکروسافت ویندوز XP را عرضه کرد.نسخه جدیدتر سیستم عامل ویندوز، که اکنون دارای ویژگی پشتیبانی از پرونده های فشرده (با فرمت ZIP) به صورت پیش فرض، بازی Spider Solitaire و مرورگر اینترنتی Internet Explorer 6 به صورت پیش فرض بود.در حالی که ویندوز XP بر پایه کرنل ویندوز NT بود و در واقع ویندوز XP، نسخه بعدی ویندوز ۲۰۰۰ (و همچنین ویندوز ME) به حساب می آید.

ویژگی های جدید و به روز[ویرایش]

رابط کاربری تعدادی از ویژگی های رابط کاربری ویندوز ۲۰۰۰ به ویندوز ME انتقال یافته است. مانند منو های قابل شخصی سازی، نوار ابزار های قابل شخصی سازی،ویژگی تکمیل خودکار در نوار آدرس Windows Explorer و برنامه سیستمی Run،ویژگی های مرتبط با نوع فایل پیشرفته ویندوز ۲۰۰۰، نمایش زیر نویس برای میان بر ها به عنوان راهنمای کاربردی

قابلیت بروزرسانی[ویرایش]

ویندوز ام ای می تواند اجزای خود را ارتقا داده یا اجزای جدیدی را تا آخرین نسخه ها(پشتیبانی شده توسط این ویندوز) نصب کند.

۱-مرورگر پیش فرض این سیستم عامل (اینترنت اکسپلورر) تا نسخه Internet Explorer 6 SP1 بروزرسانی می شود.

۲-نرم افزار پیش فرض مدیریت ایمیل این سیستم عامل (Outlook Express) تا نسخه Outlook Express 6 SP1 بروزرسانی می شود.

۳-نرم افزار Windows Media Format Runtime و Windows Media Player تا نسخه Windows Media Player 9 Series(شامل Windows Media Encoder 7.1 و Windows Media 8 Decoding Utility)

۴-نرم افزار پیش فرض پیام رسانی این سیستم عامل (MSN Messenger) تا نسخه MSN Messenger 7 بروزرسانی می شود.

۵-نرم افزار پیش فرض نصب کننده برنامه ها در این سیستم عامل (Windows Installer) تا نسخه Windows Installer 2.0 بروزرسانی می شود.

۶- Runtime پیش نیاز گرافیکی برنامه ها و بازی ها در این سیستم عامل (Microsoft DirectX) تا نسخه (DirectX 9.0c runtime October 2007) بروزرسانی می شود.

۷- Runtime پیش نیاز اجرای برنامه ها و بازی ها در این سیستم عامل ( Microsoft .Net Framework) تا نسخه (Microsoft .Net Framework 2.0) بروزرسانی می شود.

تذکر : در این سيستم عامل Microsoft .Net Framework 2.0 SP1 و بالاتر پشتیبانی نمی‌شود.

۸- Runtime پیشنیاز اجرای نرم افزار های مختلف در این سیستم عامل (++Microsoft Visual C) تا نسخه ( 2005 ++Microsoft Visual C) بروزرسانی می شود.

۹- چهارچوب خدمات متنی در این سیستم عامل بروزرسانی می شود.

۱۰- مؤلفه Microsoft XML Core Services در این سیستم عامل تا نسخه (Microsoft XML Core Services 3.0 SP7) بروزرسانی می شود.

۱۱- مؤلفه Microsoft Agent در این سیستم عامل تا نسخه ( Microsoft Agent 2.0) بروزرسانی می شود.

۱۲- مؤلفه Microsoft NetMeeting در این سیستم عامل تا نسخه (Microsoft NetMeeting 3.01) بروزرسانی می شود.

۱۳- مؤلفه Microsoft Active Accessibility در این سیستم عامل تا نسخه (Microsoft Active Accessibility 2.0 ) بروزرسانی می شود.

۱۴- مؤلفه Microsoft ActiveSync در این سیستم عامل تا نسخه ( Microsoft ActiveSynce 3.8) بروزرسانی می شود.

۱۵- مؤلفه Windows Script Host در این سیستم عامل تا نسخه (Windows Script Host 5.6)بروزرسانی می شود.

۱۶- مؤلفه Microsoft Data Access Components در این سیستم عامل تا نسخه (Microsoft Data Access Components 2.81 SP1) بروزرسانی می شود.

۱۷ -مؤلفه Windows Management Instrumentation در این سیستم عامل تا نسخه (Windows Management Instrumentation 1.5) بروزرسانی می شود.

مؤلفه Search API در این سیستم عامل تا نسخه (Search API 4) بروزرسانی می شود.

سیستم مورد نیاز[ویرایش]

مشخصات حداقل سیستم[ویرایش]

  • پردازنده: پنتیوم 150 MHz
  • فضای دیسک سخت: 320 MB
  • رم: 32 MB

مشخصات سیستم مناسب[ویرایش]

  • پردازنده: پنتیوم 2 300 MHz
  • فضای دیسک سخت: 2 GB
  • رم: 64 MB

محدودیت رم فیزیکی[ویرایش]

ویندوز ام‌ای در کامپیوترهای شخصی حداکثر از 1.5 GB رم فیزیکی پشتیبانی می‌کند.


منابع[ویرایش]