ویندالو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویندالو؛ یک غذای هندی-پرتغالی

ویندالو یک نوع کاری محبوب در منطقه گوا و بسیاری از سایر نقاط هند است.[۱] در منطقهٔ بمبئی نیز نوعی از این غذا دیده می‌شود.[۲] در سطح جهان این غذا یک جزء اصلی از منوی رستوران‌های هندی است و اغلب به عنوان یک غذای تند آتشین از آن یاد می‌شود، هرچند که لزوماً تند و تیزترین غذای موجود نمی‌باشد[۳]

تاریخچه[ویرایش]

ویندالو یک غذای معمول در آشپزی هندی است که از یک غذای پرتغالی با اسم carne de vinha d'alhos ریشه گرفته‌است که این غذا معمولاً از گوشت خوک، خوابانده شده در شراب و سیر تهیه می‌شود.[۲] در شکل پایهٔ خود، این غذا مادهٔ خامی بود که ملوانان پرتقالی با خود همراه داشند. آنها در بشکه‌های چوبی لایه‌هایی از گوشت خوک و سیر آغشته به شراب را نگهداری می‌کردند. این غذا بعدها توسط آشپزهای مسیحی گوآ با جایگزینی سرکهٔ خرما و اضافه کردن فلفل تند و سایر ادویه جات بومی سازی شد.[۴][۲]

آماده‌سازی و انواع مختلف[ویرایش]

رستوران‌های گوآ ویندالو را در شکل اولیه خود با گوشت خوک سرو می‌کنند. اما در سایر رستوران‌ها این غذا با مرغ یا بره سرو می‌شود و گاهی در آن سیب زمینی هم استفاده می‌شود. ویندالو سنتی سیب زمینی ندارد.

منابع[ویرایش]

  1. "Curry: Where did it come from?". Archived from the original on 29 March 2014. Retrieved 17 December 2014.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "Indal (Vindaloo)". The East Indian Community. Archived from the original on 5 July 2015. Retrieved 13 July 2015.
  3. Peters-Jones, Michelle. "Indian Classics - Vindalho de Galinha (Chicken Vindaloo)". The Tiffin Box. Retrieved 13 July 2015.
  4. "How to cook a vindaloo - students learn from the best". University of West London. Archived from the original on 9 November 2012. Retrieved 26 October 2012.