تنهاکلا بالا(بابل)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ولیک)
تنهاکلا بالا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانبابل
بخشبندپی شرقی
دهستانسجادرود
مردم
جمعیت۱۸۰ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۳۱
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانهکمتر از ۵
اطلاعات روستایی
کد آماری۳۲۵۵۶۰
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۱۱–۳۲۷۲

تنهاکلا بالا، روستایی است از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل در استان مازندران ایران.

این روستا در فاصله ۵ کیلومتری شهر جدید گلوگاه و حدود ۲۰ کیلومتری شهر بابل واقع شده‌است.

طبیعت و امکانات[ویرایش]

از امکانات این روستا می‌توان به:

  • آب شرب لوله کشی
  • برق
  • گاز
  • تلفن ثابت و همراه

اشاره کرد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان سجادرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر (۴۳خانوار) بوده‌است.[۱]

این روستا در جوار روستاهای فلکا، تشون، تنهاکلا، ناریوران شرقی، ناریوران غربی، کاشیکلا و بهارستان و در مجاورت دو مرتع سرسبز پشته کا و رجه قرار دارد و متشکل از خاندان‌های گِچو (گلچوبی،حسن‌زاده و آقابراری)، شفیع‌نیا (حیدری)،داداش‌زاده‌لهی(رمضانی)، خانی نیا، لاغری‌فیروزجائی، کاظم نسب (شال)، احمدی (کِره)، شهسوارپور (لنه)، شوکا، عبدی، غلامعلی تبار و عرب می‌باشد.

در گذشته ساکنان این روستا به خاطر دوری از مراکز شهری و مکتب خانه و مدرسه و نبود امکاناتی از قبیل جاده و پل، از نعمت تحصیل و سواد آموزی محروم بوده و بجز تعداد انگشت شمار افراد دارای سواد قرآنی که از طریق سنتی و مکتب خانه آموخته بودند بقیه افراد مطلقا بیسواد بودند، اما امروزه اکثر نسل جوان این روستا تحصیل کرده هستند به‌طوری‌که در این جمعیت کم و محرومیت حاکم افرادی از این روستا به مدارک دکتری و فوق لیسانس نیز رسیده اند. از نظر سلامت نیز تعداد افراد معتاد در این روستا صفر بوده و افراد سیگاری به ندرت یافت می‌شوند.

کار و زندگی[ویرایش]

شغل ساکنان این روستا اغلب کشاورزی و دامداری به صورت سنتی است. محصولات کشاورزی این روستا شامل برنج، کلزا، مرکبات (پرتغال، نارنگی، نارنج، لیمو) و دامداری نیز شامل گاو، گوسفند و طیور است. به دلیل طبیعت بکر این روستا و فضای سبز آن زنبورداری نیز در آن رواج دارد. نوغان داری (پرورش کرم ابریشم) نیز در گذشته به دلیل فراوانی درختان توت در این روستا رواج داشته که اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌است.

منابع[ویرایش]