ولوو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبه ولوو
نوعاکتیه‌بولاگ (آبه)
ISINSE0000115420 ویرایش در ویکی‌داده
صنعت
بنا نهاده۱۹۲۷
بنیانگذاراناسار گابریلسن
گوستاف لارسون
دفتر مرکزییوتبری، سوئد
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییمارتین لوندشتد
رئیس هیئت مدیرهکارل-هنریک سوانبرگ
محصولاتاتوبوس
کامیون و لیفتراک
تجهیزات سنگین
موتور دیزل و موتور گازی
گیربکس و اکسل
پمپ هیدرولیک
سازه‌های دریایی
خدماتخدمات مالی
درآمدافزایش ۳۷۲٫۲۱۶ میلیارد کرون سوئد (۲۰۲۱)[۱]
سود ناخالصافزایش ۴۳٫۰۷۴ میلیارد کرون سوئد (۲۰۲۱)[۱]
سود خالصافزایش ۳۳٫۲۴۳ میلیارد کرون سوئد (۲۰۲۱)[۱]
مجموع داراییافزایش ۵۱۵٫۸۵۶ میلیارد کرون سوئد (۲۰۲۱)[۱]
مجموع سهامکاهش ۱۴۴٫۱۱۸ میلیارد کرون سوئد (۲۰۲۱)[۱]
تعداد کارکنانکاهش ۹۵،۸۵۰ نفر (۲۰۲۱)[۱]
شرکت‌های وابستهماک
ولوو تراکس
رنو تراکس
ولوو باس
ولوو سی‌ئی
ولوو پنتا
وبگاه

آبه ولوو (به سوئدی: AB Volvo) شرکت خودروسازی و صنایع سنگین چندملیتی سوئدی است، که در زمینه طراحی، ساخت و توسعهٔ فناوری خودروهای تجاری، تجهیزات سنگین، موتورهای دریایی، دیزل‌ژنراتور و قطعات مربوط به آنان فعال می‌باشد. از جمله تولیدات این شرکت کامیون، اتوبوس، لیفتراک، موتورهای دیزل و گازی، تجهیزات سنگین، گیربکس، اکسل، پمپ هیدرولیک، تجهیزات ترابری و سازه‌ای، سامانه‌های دریایی و صنعتی و ارائه خدمات مالی است.

ولوو در سال ۱۹۲۴ با مشارکت مدیر امور مالی شرکت اس‌کااف؛ اسار گابریلسن و یکی از مهندسان ارشد این شرکت بنام؛ گوستاف لارسون، به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه اس‌کااف راه‌اندازی شد. ولوو در نهایت در سال ۱۹۲۷ به عنوان یک شرکت خودروسازی، در شهر یوتبری آغاز به‌کار کرد. این شرکت در آغاز شاخه‌ای از شرکت بلبرینگ‌سازی اس‌کااف به‌شمار می‌آمد، که در سال ۱۹۳۵ در پی ورود ولوو به بازار بورس اوراق بهادار سوئد، اس‌کااف سهامش را واگذار نمود.

ولوو اف‌اچ ۱۶

گروه ولوو در سال ۱۹۹۹ اقدام به فروش بخش خودروهای سبک خود، تحت نام ولوو کارز، به ارزش ۶٫۴۵ میلیارد دلار آمریکا، به شرکت آمریکایی فورد نمود. در سال ۲۰۱۰ فورد نیز ولوو کارز را با قیمت ۱٫۸ میلیارد دلار به شرکت چینی جیلی فروخت[۲] و بخش ساخت خودروی سواری آن (ولوو کارز)، اکنون زیرمجموعه شرکت چینی جیلی است.

به‌کارنگرفتن چرم طبیعی در خودرو[ویرایش]

در سپتامبر سال ۲۰۲۱ ولوو اعلام نمود از سال ۲۰۳۰ در محصولات تولیدی این شرکت چرم طبیعی به‌کارگرفته نخواهد شد. ولوو این اقدام را در راستای اهداف زیست محیطی و اهمیت ویژه برخی مشتریان به مواد کاربرد گرفته‌شده در محصولات انجام داد.[۳]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Annual and Sustainability Report 2021" (PDF). AB Volvo. pp. 7, 45, 48–49, 69. Retrieved March 16, 2022.
  2. «چین فروش خودروهای سوختی را 'ممنوع خواهد کرد'». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۹ شهریور ۱۳۹۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷.
  3. Carey, Nick (2021-09-23). "Soft, warm and vegan-friendly, Volvo cars go leather-free" (به انگلیسی). Retrieved 2021-09-24.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Volvo». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۱ ژوئیه ۲۰۰۷.