ولسوالی دره‌صوف پایین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دره‌صوف پایین
موقعیت ولسوالی در ولایت سمنگان
اطلاعات کلی
کشور افغانستان
ولایتسمنگان
مرکز ولسوالیبازار دهی
تعداد قریه۲۳۸
اداره
ولسوالعبدالیقین احمدی
شوراهای ولایتیشورای ولایتی سمنگان
مردم
جمعیت۸۲٬۱۹۰ (۱۳۹۹)
پراکندگی۴۸.۱ نفر بر کیلومتر مربع
دیناسلام
زباندری
اوزبیکی
اطلاعات جغرافیا
مساحت۱۷۰۷٫۹ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا۱۲۴۶
داده‌های دیگر
کدپستی۲۰۵۳
منطقه زمانی۴:۳۰+ (وقت استاندارد افغانستان)

ولسوالی دره‌صوف پایین یکی از ۷ ولسوالی‌‌‌‌ ولایت سمنگان،و بزرگترین ولسوالی به مرکزیت بازار دهی در شمال افغانستان است. دره‌صوف پایین از ولسوالی‌های درجه اول ولایت سمنگان بوده، پهناوری آن ۱۷۰۷٫۹ کیلومتر مربع است و با ۸۲٬۱۹۰ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۹، دومین ولسوالی پر جمعیت ولایت سمنگان می‌باشد.[۱]

ولسوالی دره‌صوف پایین از شمال و غرب با ولایت بلخ، از شمال‌شرق با ولسوالی حضرت سلطان، از شرق با ولسوالی خرم و سارباغ، از جنوب شرق با ولسوالی روی دوآب و از جنوب با ولسوالی دره‌صوف پایین محدود می‌باشد.

فلسفه نام گذاری[ویرایش]

نام دره‌ی صوف مشتق شده از واژه های دره و صوف است که مرکزیت این ولسوالی در میان سلسله کوه های بلند قرار گرفته است و از همین رو واژه‌ی دره در پیشوند نام این شهرستان کاربرد دارد. صوف در قاموس های فارسی و عربی به دو معنا استفاده شده است: اول: به معنای پشم یا پشمینه است که به همین سبب افراد فقیر مشرب یا اهل تصوف را صوفی میگویند. دوم: به معنای سوراخ، حفره یا کندن کاریِ در زیر زمین به مقصد رسیدن به چیزی یا جایی. ازینکه در دره صوف معادن زغال زیادی موجود است و هم بقایایی مغاره نشینی از زمانه های خیلی دور درین شهرستان به کثرت وجود دارد، پسوند صوف به معنای گزینه‌ی دوم بیشتر صدق میکند.[۲]

موقعیت[ویرایش]

دره صوف از لحاظ موقعیت جغرافیایی در سطح بلند تری قرار گرفته و از همین رو در تحولات سیاسی_نظامی کشور بسا مهم و سرنوشت ساز بوده است. حدود اربعه‌ی این شهرستان قرار زیر است: از طرف شمال متصل است به ولسوالی های کشنده و چهارکنت ولایت بلخ؛ جنوبن همسرحد است با ولسوالی های دره صوف بالا و رویی و دوآب  ولایت سمنگان شرقا می‌رسد به سرحد ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان و غربن متصل است به قسمتی از ولسوالی کشنده ولایت بلخ و ولسوالی بلخاب ولایت سرپل.

مردم[ویرایش]

دره صوف همواره مهد علمای جید، مردمان سلحشور، متدین و کادر های خوب علمی بوده که این امر سبب شده است تا نقشی برازنده ای در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا نماید. باشندگان بومی این سرزمین بیشتر به زبان فارسی_دری سخن میزنند و مردمان تاجیک اکثریت باشندگان این ولسوالی را تشکیل میدهند. اقوامی مانند ازبیک، سادات، ایماق، بلوچ و ... نیز درین سرزمین زیست دارند که بیشترین شان فارسی‌گو اند.

دره‌صوف در زمان اشغال روس‌ها[ویرایش]

انقلاب و آغاز جهاد مردم افغانستان بر علیه روس ها برای اولین بار در ۲۵ ام دلو سال ۱۳۵۷ از همین شهرستان آغاز شد. گرچند این قیام خسارات زیادی جانی و مالی در پی داشت اما جای بسا خرسندی این است که این حرکت خودجوش مردمی توانست برای سایر مردم کشور انگیزه‌ی مبارزه را داده و بستر آزادی را برای مردم مجاهد کشور هموار نماید. مردمان دره صوف همه ساله ازین قیام یادبود به عمل آورده و انگیزه مبارزه در میان سطوح مختلف اجتماعی را زنده نگه می‌دارند.

منابع[ویرایش]

  1. «برآورد نفوس کشور:١٣٩٩» (PDF). اداراه احصائیه مرکزی افغانستان. ٢٨ می ٢٠٢٠. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ٢٨ می ٢٠٢١.
  2. کهزاد عثمانی