ولسوالی دره‌صوف بالا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دره‌صوف بالا
موقعیت ولسوالی در ولایت سمنگان
اطلاعات کلی
کشورافغانستان
ولایتسمنگان
مرکز ولسوالیبازار سوخته
تعداد قریه۱۶۸
کمج، حسنی، بازار تور
اداره
ولسوالاحمد علی حسنی
شوراهای ولایتیشورای ولایتی سمنگان
مردم
جمعیت۷۴٬۳۴۹ (۱۳۹۹)
پراکندگی۲۵.۵ نفر بر کیلومتر مربع
دیناسلام
زبانهزارگی
اطلاعات جغرافیا
مساحت۲۹۱۱ کیلومتر مربع
ارتفاع از سطح دریا۱۲۴۶
داده‌های دیگر
کدپستی۲۰۵۲
منطقه زمانی۴:۳۰+ (وقت استاندارد افغانستان)

کاربرد کوتاه‌تر[ویرایش]

ولسوالی دره‌صوف بالا یکی از ۷ ولسوالی‌‌‌‌ ولایت سمنگان، به مرکزیت بازار سوخته در شمال افغانستان است. دره‌صوف بالا از ولسوالی‌های درجه اول ولایت سمنگان بوده، پهناوری آن ۲۹۱۱ کیلومتر مربع است و با ۷۴٬۳۴۹ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۹، سومین ولسوالی پر جمعیت ولایت سمنگان می‌باشد.[۱]

ولسوالی دره‌صوف بالا از شمال با ولسوالی دره‌صوف پایین، از غرب با ولایت سرپل، از شرق با ولسوالی روی دوآب و از جنوب با ولایت بامیان محدود می‌باشد. مردم این ولسوالی هزاره است . و همچین مرکز انقلاب جمهوری اسلامی افغانستان در ۷ ثور ۱۳۵۷ علیه اشغالگران شوروی سابق می‌باشد.

دره‌صوف بالا یکی از ولسوالی‌های مهم ولایت سمنگان بوده که دارای معادن زغال سنگ و میوجات انگور، انار، سیب، آلوبالو، توت، سنجد، چهارمغز، بادام و پسته جنگلی می‌باشد. قریه‌های مشهور این ولسوالی قریه کوته, کمج،‌ حسنی، تور، رشگ، بینیمنگ، دور مرکز، و... می‌باشند. دره صوف بیشتر برای مبارزات که علیه گروه طالبان در سالهای 1373 کرد شناخته شده و یکی از پایه های اصلی جبهه شمال بود

[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «برآورد نفوس کشور:١٣٩٩» (PDF). اداراه احصائیه مرکزی افغانستان. ٢٨ می ٢٠٢٠. بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۳ ژوئیه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ٢٨ می ٢٠٢١.
  2. https://web.archive.org/web/20190912155348/http://m.payam-aftab.com/. بایگانی‌شده از › video Web results مصاحبه پیام آفتاب با یکی از مجاهدین حاضر در قیام دره صوف / حسینی اصلی مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک) در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۲۱. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)