لرد ولدمورت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ولدمورت)
لرد ولدمورت
شخصیت هری پاتر
ریف فاینز در نقش لرد ولدمورت در نمایی از هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول.
نخستین حضورهری پاتر و سنگ جادو
آخرین حضور هری پاتر و یادگاران مرگ
پدیدآورجی.کی. رولینگ
ایفاگرریف فاینز (از قسمت چهارم تا هشتم)
ریچارد برمر (فیلم نخست، فلاش‌بک)
ایان هارت (قسمت اول، صداپیشه)
کریستین کالسون (قسمت دوم، دوران جوانی)
فرانک دیلین (قسمت ششم، دوران نوجوانی)
هیرو فاینز-تیفین (دوران کودکی)
استفانو روسی (ولدمورت: سرچشمه‌های وارث)
صداپیشهادی ایزارد (فیلم لگو بتمن)
لیام اوبراین (لگو هری پاتر)
گروهاسلیترین
اطلاعاتِ درون‌داستانی
لقبلرد ولدمورت
وارث اسلیترین
لرد سیاه
نام مستعاراسمشونبر
همان شخصی که می‌دانی
خانوادهتام ریدل پدر (پدر)
مروپ گونت (مادر)
خویشاوندانتامس ریدل (پدر بزرگ پدری)
مری ریدل (مادر بزرگ پدری)
مارولو گونت (پدر بزرگ مادری)
مورفین گونت (دایی)
ملیتانگلیسی
تولد۳۱ دسامبر ۱۹۲۶
مرگ۲ مه ۱۹۹۸

لرد ولدمورت[۱][۲] (به انگلیسی: Lord Voldemort) با نام اصلی تام مارولو ریدل (به انگلیسی: Tom Marvolo Riddle) یک شخصیت خیالی در سری رمان‌های فانتزی هری پاتر است. این شخصیت توسط خالق مجموعه هری پاتر یعنی جی.کی. رولینگ خلق شده و آنتاگونیست اصلی داستان در مقابل شخصیت هری پاتر به‌شمار می‌رود. نخستین حضور این شخصیت در رمان هری پاتر و سنگ جادو بود که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. شخصیت ولدومورت چه به صورت فیزیکی و چه از طریق صحنه‌های فلاش‌بک در تمامی فیلم‌ها و رمان‌های هری پاتر حضور دارد. تنها رمان و فیلم که این شخصیت در آن نقشی ندارد، هری پاتر و زندانی آزکابان است.

تام مارولو ریدل در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۲۶ به دنیا آمد. مادر او، مروپ ریدل یک ساحره بود که با یک مشنگ به نام تام ریدل ازدواج کرد. بدین ترتیب او یک دورگه محسوب می‌شود. ولدمورت دوران کودکی بسیار سختی را پشت سر گذاشت. بعد از آنکه تام ریدل متوجه می‌شود که مروپ ساحره است، او را رها می‌کند. مروپ نیز مدتی بعد می‌میرد و تام ریدل کوچک در پرورشگاه بزرگ می‌شود. او قدرت‌های ویژه خود از جمله صحبت کردن با مارها را در همان دوران نوجوانی به‌دست آورد. آلبوس دامبلدور بعد از آگاهی از وجود او، ریدل را به هاگوارتز دعوت می‌کند. بعد از ترک هاگوارتز، ریدل با جادوی سیاه آمیخته می‌شود و با چهره‌ای جدید و هویت لرد ولدمورت به دنیای جادویی بازمی‌گردد. او سپاهی از جادوگران درست می‌کند که به مرگ‌خواران مشهور می‌شوند. ولدمورت و یارانش، جادوگران را نژادی برتر نسبت به انسان‌های عادی می‌دانند و هدفشان نیز حکمرانی بر آن‌هاست.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. Takahama, Valerie (26 October 1999). "Enchanted with Potter Literature: Fans line up for hours to get their books signed". The Orange County Register. Santa Ana, California: Digital First Media. Retrieved 28 December 2006.
  2. HPL: Lord Voldemort: Quick facts بایگانی‌شده در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine
  3. Rowling, J. K. (1998). "The Heir of Slytherin". هری پاتر و تالار اسرار. انتشارات بلومزبری. ISBN 0747538492.; Rowling, J. K. (2005). "Lord Voldemort's Request". هری پاتر و شاهزاده دورگه. انتشارات بلومزبری. ISBN 0747581088.