شنود (مجموعه تلویزیونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از وایر)
شنود
ژانر
سازندهدیوید سیمون
بازیگران
سازنده موسیقی متنتام ویتس
آهنگ آغاز
آهنگ پایان"The Fall" by Blake Leyh
کشور سازندهایالت متحده آمریکا
زبان اصلیانگلیسی
شمار فصل‌ها۵
شمار قسمت‌ها۶۰ (فهرست قسمت‌ها)
تولید
تهیه‌کننده‌های اجرایی
تهیه‌کننده‌ها
مکان تولیدبالتیمور، مریلند
مدت
  • ۵۵–۶۰ دقیقه
  • 93 minutes (series finale)
تولیدکننده‌ها
پخش
شبکهٔ اصلیHBO
فرمت تصویران‌تی‌اس‌سی
فرمت صداصدای فراگیر
انتشار اولیه۲ ژوئن ۲۰۰۲ (۲۰۰۲-06-۰۲) –
۹ مارس ۲۰۰۸ (۲۰۰۸-03-۰۹)
وبگاه

شنود یا وایر (به انگلیسی: The Wire) یک مجموعه تلویزیونی جنایی-درام آمریکایی است که در داخل و اطراف بالتیمور مریلند تنظیم و تولید و توسط نویسنده و خبرنگار سابق پلیس دیوید سیمون نوشته شده‌است. نخستین قسمت این مجموعه در تاریخ 3ژوئن ۲۰۰۲ از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد و در تاریخ ۹ مارس ۲۰۰۸ در پنج فصل و ۶۰ قسمت به پایان رسید. هر فصل از وایر جنبه‌های مختلف شهر بالتیمور را معرفی می‌کند که شامل تجارت غیرقانونی مواد مخدر، سیستم مدرسه، رسانه‌های خبری و … می‌شود. با توجه به رتبه‌بندی عالی توسط بینندگان هرگز برنده جوایز بزرگ تلویزیون نشد. وایر توسط بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بزرگترین سریال‌های تلویزیونی در تمام دوران توصیف شده‌است.[۴][۵][۶][۷][۸]

بازیگران و عوامل صحنه[ویرایش]

سریال "The Wire" از طیف گسترده ای از بازیگران استفاده می‌کند، که با حضور چندین باره‌ی ستارگان مهمان در نقش های مختلف و سناریوهای مختلف در سریال، این گروه بازیگران تکمیل میشود. اکثریت بازیگران این سریال سیاه‌پوست هستند که به درستی آمار جمعیتی شهر بالتیمور را منعکس می‌کند.

بازخوردها[ویرایش]

نظر منتقدان[ویرایش]

تمام فصل‌های سریال "شنود" نقدهای مثبتی از منتقدان تلویزیونی برجسته دریافت کرده‌اند، به ویژه فصل‌های دوم تا پنجم که تحسین جهانی را به دنبال داشتند و برخی از منتقدان آن را بهترین برنامه‌های معاصر و یکی از بهترین مجموعه‌های درام تمام دوران نامیده‌اند. فصل اول نیز اکثرا نقدهای مثبتی را در پی داشت. [۹]

اپیزودها[ویرایش]

فصل اول

A map of Baltimore and its neighborhoods

در فصل اول، این سریال حول دو گروه اصلی از شخصیت‌ها، دپارتمان پلیس بالتیمور و تشکیلات خرید و فروش مواد مخدر با مدیریت خانواده بارکزدیل پرداخته و اتفاقاتی که بین این دو گروه پیش می‌آید را به نمایش می‌گذارد. این فصل شامل ۱۳ قسمت است.

به دنبال تغییر نظر یک شاهد کلیدی هنگام محاکمه دی‌آنجلو بارکزدل، که باعث تبرئه شدن او از اتهام قتل می‌گردد، تحقیقات شروع می‌شود. کاراگاه جیمی مک‌نالتی به‌طور محرمانه با قاضی دانیل فیلان ملاقات می‌کند. مک‌نالتی به فیلان می‌گوید که به احتمال زیاد، شاهد توسط باند بزرگ قاچاق و خریدوفروش مواد مخدر که توسط عموی دی‌آنجلو، ایوان بارکزدیل مدیریت می‌شود، مورد تهدید و تطمیع قرار گرفته‌است.

منابع[ویرایش]

  1. "'The Wire': David Simon reflects on his modern Greek tragedy". Variety. March 8, 2008. Retrieved January 28, 2019.
  2. Lynskey, Dorian (March 6, 2018). "The Wire, 10 years on: 'We tore the cover off a city and showed the American dream was dead'". The Guardian. Retrieved January 28, 2019.
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Stealing Life وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. Traister, Rebbeca (September 15, 2007). "The best TV show of all time". Salon.com. Retrieved March 7, 2008.
  5. "The Wire: arguably the greatest television programme ever made". Telegraph. London. April 2, 2009. Retrieved April 2, 2009.
  6. Wilde, Jon (July 21, 2007). "The Wire is unmissable television". London: guardian.co.uk. Retrieved September 7, 2009.
  7. Carey, Kevin (February 13, 2007). "A show of honesty". London: guardian.co.uk. Retrieved September 7, 2009.
  8. Roush, Matt (February 25, 2013). "Showstoppers: The 60 Greatest Dramas of All Time". TV Guide. pp. 16-17.
  9. «Television Critics Association Press Releases: TELEVISION CRITICS ASSOCIATION ANNOUNCES 2003 AWARD NOMINEES». web.archive.org. 2006-10-13. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اكتبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در 2023-07-12. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]