وان

مختصات: ۳۸°۲۹′۳۹″ شمالی ۴۳°۲۲′۴۸″ شرقی / ۳۸٫۴۹۴۱۷°شمالی ۴۳٫۳۸۰۰۰°شرقی / 38.49417; 43.38000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از وان (ترکیه))
وان
نشان‌واره رسمی وان
نشان شهرداری وان
وان در ترکیه واقع شده
وان
وان
مختصات: ۳۸°۲۹′۳۹″ شمالی ۴۳°۲۲′۴۸″ شرقی / ۳۸٫۴۹۴۱۷°شمالی ۴۳٫۳۸۰۰۰°شرقی / 38.49417; 43.38000
کشور ترکیه
ناحیهناحیه آناتولی شرقی
استاناستان وان
مدیریت
 • شهردارBedia Özgökçe Ertan (حزب دموکراتیک خلق‌ها)
 • والیMehmet Emin Bilmez
مساحت
 • District۱۹۳۸٫۱۴ کیلومتر مربع (۷۴۸٫۳۲ مایل مربع)
بلندی
۱۷۳۰ متر (۵۶۸۰ پا)
جمعیت
 (پایان سال ۲۰۲۲)[۲]
 • شهر
۵۲۵۰۱۶
منطقه زمانییوتی‌سی +۳ (زمان در ترکیه)

وان (ترکی استانبولی: Van‎)از شهرهای بزرگ در شرق ترکیه است و مرکز استان وان می‌باشد. وان یکی از شهرهای تاریخی ترکیه باشد. زبان مردم آن ترکی استانبولی صحبت میکنند و در اطراف شهر وان در روستا ها کرد ها زندگی میکنند[۳] جمعیت وان ۳۶۱٬۱۶۳ نفر است که امروزه به حدود ۶۰۰٬۰۰۰ نفر هم رسیده است.[۴][۵]

این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان از شرق به کوه‌های مرتفع سیاه کوه و اِرک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است.

شهر وان نیز همانند شهر ارومیه به دریاچه خود معروف است. دریاچه وان بعد از دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه در خاورمیانه است.

عمده شهرت جهانی این شهر به دلیل وجود گربه‌های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زردرنگ است که به گربه وان مشهوراند. قلعه وان، جزیره آختامار، کلیسای مقدس، اسکله و ناحیه ادرمیت از دیگر جاذبه‌های گردشگری در این شهر است. علاوه براین، صبحانه‌های وان یکی از فرهنگ‌های مهم و عمده در ناحیه آناتولی شرقی در ترکیه می‌باشد.

همچنین وان نام دریاچه‌ای است که شهر وان در شرق آن واقع است. این دریاچه به دلیل داشتن حجم زیادی از املاح به رنگ آبی سیر درآمده است و گردشگران زیادی را جذب خود کرده است.

از روستاهای قدیمی حومه شمالی وان که هم‌اینک بخشی از شهر شده می‌توان به روستای شهباغ اشاره کرد که منطقه‌ای با باغ‌های فراوان است.

آب و هوای شهر وان:

جدول میانگین دما - شهر وان (درجه سانتی گراد)
ماه‌های سال فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد شهریور مهر آبان آذر دی بهمن اسفند
میانگین بیشترین دما ۱۳°C ۱۷°C ۲۳°C ۲۷°C ۲۶°C ۲۳°C ۱۷°C ۱۰°C ۴°C ۲°C ۲°C ۶°C
میانگین کمترین دما ۳°C ۷°C ۱۱°C ۱۵°C ۱۴°C ۱۱°C ۶°C ۰°C -4°C -7°C -7°C -3°C

تاریخ[ویرایش]

شهر وان جزو مناطق آذربایجان باستان بود. جنگ عثمانی و صفوی اندکی پیش از مرگ پدر احمد یکم (محمد سوم) آغاز شده بود. احمد یکم پس از به تخت نشستن، زاده یوسف سنان پاشا را به عنوان رهبر سپاه شرق منصوب کرد. ارتش عثمانی در ۱۵ ژوئن ۱۶۰۴ از قسطنطنیه حرکت کرد اما خیلی دیر شده بود، و زمانی که در ۸ نوامبر ۱۶۰۴ به جبهه شرقی رسید، ارتش صفوی ایروان را تصرف کرد و وارد ایالت قارص شد و فقط قوای عثمانی می‌توانست در آخالتسیخه آنها را متوقف کند. با وجود مساعد بودن شرایط، یوسف سینان پاشا تصمیم گرفت برای زمستان در وان بماند، اما پس از آن به ارزروم لشکر کشید تا از حمله صفویان جلوگیری کند. این امر باعث ناآرامی در سپاه عثمانی شد و آن سال عملاً برای عثمانی‌ها هدر رفت و بی‌نتیجه ماند.[۶]

زمین‌لرزه ۲۰۱۱[ویرایش]

در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱ زلزله شدیدی در استان وان اتفاق افتاد که پس لرزه‌های آن در شهرهای غربی ایران از جمله خوی و سلماس احساس شد. در اثر این زلزله تعداد ۶۰۴ نفر کشته شده و ۴۱۵۲ نفر نیز زخمی شدند.[۷]

جاذبه‌های گردشگری وان[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Area of regions (including lakes), km²". Regional Statistics Database. Turkish Statistical Institute. 2002. Retrieved 2013-03-05.
  2. "Van". citypopulation.de. Retrieved 10 January 2024.
  3. «آشنایی با مردم، دین و فرهنگ شهر وان ترکیه». تور از مشهد. ۲۰۲۳-۰۷-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۴.
  4. Emrullah Uslu. "The transformation of Kurdish political identity in Turkey: Impact of" (به انگلیسی). The University of Utah. Retrieved 24 September 2011.[پیوند مرده]
  5. ترکیه, James Bainbridge
  6. "Ahmed I" (PDF). İslam Ansiklopedisi. Vol. 1. Türk Diyanet Vakfı. 1989. pp. 30–33. Archived (PDF) from the original on 2022-10-09.
  7. "زمین‌لرزه ۲۰۱۱ وان". ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. 2020-09-25.
  • Adalian, Rouben Paul (2002). Historical Dictionary Of Armenia. Lanham, Maryland: Scarecrow Press, Inc. p. 372-75. ISBN 978-0-8108-4337-0.