واسیلی اروشنکو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
واسیلی اروشنکو
اروشنکو در هاربین، ۱۹۲۱ میلادی
اروشنکو در هاربین، ۱۹۲۱ میلادی
زاده۱۲ ژانویه ۱۸۹۰
اوبوچفکا، بلگورود، روسیه
درگذشته۲۳ دسامبر ۱۹۵۲ (۶۲ سال)
ابندا، روسیه
پیشهنویسنده، مترجم، معلم
ملیتروسی، اوکراینی

واسیلی اروشنکو (به روسی: Василий Яковлевич Ерошенко)، (زاده ۱۲ ژانویه ۱۸۹۰ در اوبوچفکا، بلگورود - درگذشته ۲۳ دسامبر ۱۹۵۲ در ابندا)، نویسنده آنارشیست، اسپرانتیست، زبان‌شناس و معلم روسی-اوکراینی (از مادری روسی و پدری اوکراینی) بود. او در چهارسالگی به سرخک مبتلا شد که او را برای تمام عمر نابینا کرد.

سفرها و کارها[ویرایش]

او علی‌رغم نابینایی‌اش سفرهای بسیاری کرد. در ۱۹۱۲ در اولین سفرش به انگلستان سفر کرد و در مؤسسه نابینایان آنجا مدتی تحصیل کرد. سپس در آوریل ۱۹۱۴ به ژاپن سفر کرد و در مدرسه نابینایان توکیو مدتی را گذراند و به تبلیغ زبان اسپرانتو میان دانش‌آموزان نابینا پرداخت. پس از دو سال به تایلند رفت و مدرسه نابینایان را در آنجا بنیان نهاد. سپس به هند رفت که در آنجا او را زندانی کردند و به او اتهام زدند که یک روس بلشویک است و تبعیدش کردند. او در تابستان ۱۹۱۹ موفق شد از هند فرار کند و به بندر شانگهای در چین و پس از آن دوباره به ژاپن برود. او تسلط زیادی بر زبان ژاپنی داشت و داستان‌ها و مطالب بسیاری برای ژاپنی‌ها نوشت.

در ماه می ۱۹۲۱ در تظاهرات کارگری و کنگره فدراسیون سوسیالیست ژاپن شرکت کرد و به همین دلیل دستگیر شد و او را از کشور ژاپن اخراج کردند. او به چین رفت و به نوشتن و آموزش ادبیات روسی در دانشگاه پکن و آموزش در کالج زنان مشغول شد. او در آنجا با لو شون، نویسنده سرشناس چینی آشنا شد که چندین داستان و نمایشنامه از اروشنکو را به چینی برگرداند.

او در ۱۹۲۳ به اروپا رفت و در ۱۹۲۴ به مسکو رفت. در سال‌های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۰ به شبه‌جزیره چوکچی و در ۱۹۳۵ به نیژنی نووگورود سفر کرد. در ۱۹۳۵، اولین مدرسه نابینایان ترکمنستان را در نزدیکی شهر ماری بنیان نهاد و تا سال ۱۹۴۵ در آنجا ماند. در سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۸ به عنوان استاد مدرسه نابینایان مسکو مشغول بود و در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۱ در تاشکند به تدریس پرداخت. در سال ۱۹۵۲ به «اوبوخیوکا» رفت تا بر روی کتاب آخرش کار کند. بسیاری از آثار و نوشته‌هایش در طول زمان بدست افراد مختلف از بین برده شد. در شهر استاری اوسکول موزه‌ای برای یادبود او بنا شده‌است.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]