واجیرالونگکورن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پادشاه واجیرالونگکورن
واجیرالونگکورن
زاده۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۵۲ ‏(۷۱ سال)
همسر(ان)سوآمسوآلی کیتیاکارا
(ا. ۱۹۷۷–ج. ۱۹۹۱)
Yuvadhida Polpraserth
(ا. ۱۹۹۴–ج. ۱۹۹۶)
Srirasmi Suwadee
(ا. ۲۰۰۱–ج. ۲۰۱۴)
سوتیدا تیدجای (۲۰۱۹ - اکنون)
فرزند(ان)شاهدخت بایراکیتبایا
شاهزاده جوتاواچارا ماهیدول
شاهزاده واچراسون ماهیدول
شاهزاده چاکریوات ماهیدول
شاهزاده واچراوی ماهیدول
شاهدخت سیرواناواری ناریاتانا
شاهزاده دیپانکورن راسمیجوتی
خاندانHouse of Mahidol
دودمان چاکری
پدربهومیبول آدولیادج (رامای نهم)
مادرملکه سیریکیت
امضاءپادشاه واجیرالونگکورن's signature
عناوین
شاه واجیرالونگکورن
رامای دهم تایلند
عنوان مرجعاعلیحضرت
عنوان گفتاریاعلیحضرت
عنوان دیگرآقا

واجیرالونگکورن (تای: มหาวชิราลงกรณ) rtgsMahawachiralongkon; آوایش تایلندی: má.hǎ: wá. ʨʰí.rā:.lōŋ.kɔ:n; متولد ۲۸ ژوئیهٔ ۱۹۵۲)[۱] پادشاه تایلند و دهمین فرمانروا از سلسلهٔ چاکری است.

او تنها پسر بهومیبول آدولیادج، پادشاه درگذشته و ملکه سیرکیت تایلند است. در سال ۱۹۷۲ در سن ۲۰ سالگی توسط پدرش شاهزاده تاج تایلند شد. او سپس از دانشکده نظامی Royal Military College, Duntroon در استرالیا دانش‌آموخته گردید.

تاج‌گذرای او از تاریخ ۴ تا ۶ مه ۲۰۱۹ برگزار شد.[۲] از آنجایی که او دهمین پادشاه از دودمان چاکری است به او رامای دهم نیز گفته می‌شود.

اوایل زندگی[ویرایش]

واجیرالونگکورن در ساعت ۵:۴۵ بعد از ظهر روز ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۲ در کاخ دوسیت (Dusit Palace) بانکوک زاده شد.[۳] ماها واجیر تنها فرزند پسر پادشاه بهومیبول آدولیادی و ملکه سیرکیت است.

تحصیلات[ویرایش]

واجیرا تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه چیتلادا و سپس در دانشکده‌های خصوصی انگلستان و استرالیا گذراند. شاهزاده واجیرا برای کسب تعلیمات نظامی به دانشکده نظامی رویال، دونترون در کانبرا رفت و تحصیلات خود را در دانشگاه آزاد سوخوتای تاماماتیرات (Sukhothai Thammathirat Open University) تایلند تکمیل کرد.

او در شب اول دسامبر ۲۰۱۶ تخت پادشاهی را پذیرفت. قرار است تاجگذرای او از تاریخ ۴ تا ۶ مه ۲۰۱۹ برگزار شود.[۲] از آنجایی که او دهمین پادشاه از دودمان چاکری است به او رامای دهم نیز گفته می‌شود.

مناصب و مسئولیت‌ها[ویرایش]

واجیرا دارای درجه ژنرال در ارتش پادشاهی تایلند، درجه دریابد در نیروی دریایی پادشاهی تایلند، درجه مارشال در نیروی هوایی پادشاهی تایلند است.

زندگی شخصی[ویرایش]

تصویر عمومی و رسانه‌ها[ویرایش]

بر اساس قانون lèse majesté هر گونه انتقاد از پادشاه، ملکه، شاهزاده تاج و والی‌ها به شدت در تایلند ممنوع می‌باشد. به همین دلیل اگرچه زندگی شخصی واجیرالونگکورن بسیار چالش‌برانگیز بوده‌است ولی به صورت عمومی مطرح نمی‌شود. در سال ۲۰۰۲ در مجله Far Eastern Economic Review مقاله‌ای منتشر شد که ادعا می‌کرد واجیرالونگکورن با نخست‌وزیر تاکسین شیناواترا ارتباط تجاری دارد. فوراً توزیع مجله متوقف شد و دولت تایلند روادید دو نفر از نویسندگان آن مجله به نام‌های Shawn Crispin و Rodney Tasker را برای ورود به تایلند لغو کرد.[۴]

ازدواج و خانواده[ویرایش]

The Coronation of King Rama X B.E. 2562 (A.D. 2019)

در سال ۱۹۷۷ با دخترخاله‌اش سوآمسوآلی کیتیاکارا ازدواج کرد و پس از طلاق او در سال ۱۹۹۱ تا به حال ۳ زن دیگر البته یکی پس از طلاق دیگری اختیار نموده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. "Crown Prince Maha Vajiralongkorn". globalsecurity.org.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Coronation of HM King Maha Vajiralongkorn to be held May 4-6: palace". The Nation (به انگلیسی). Agence France-Presse. 2019-01-01. Archived from the original on 1 January 2019. Retrieved 2019-01-01.
  3. ราชกิจจานุเบกษา, ประกาศสำนักนายกรัฐมนตรี เรื่อง ให้หยุดราชการและชักธงชาติเนื่องในการที่พระราชกุมารประสูติ, เล่ม 69, ตอนที่ 49, 12 สิงหาคม พ. ศ. 2495, หน้า 2434
  4. Duncan. McCargo, Media and Politics in Pacific Asia, page 146

پیوند به بیرون[ویرایش]