هیولا (فیلم آمریکایی ۲۰۲۲)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هیولا
پوستر انتشار سینمایی
انگلیسیBeast
کارگردانبالتاسار کورماکور
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویسرایان انگل
داستانجیمی پریماک سالیوان
بازیگران
موسیقیاستیون پرایس
فیلم‌بردارفیلیپ روسولو
تدوین‌گرجی رابینوویتز
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۹ اوت ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-0۸-۱۹)
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۳۶ میلیون[۱]
فروش گیشه۵۶٫۶ میلیون[۲][۳]

هیولا (به انگلیسی: Beast) یک فیلم بقای دلهره‌آور آمریکایی به کارگردانی بالتاسار کورماکور است. این فیلم بر پایه فیلمنامه ای از رایان انگل و بر اساس داستانی از جیمی پریماک سالیوان است. در این فیلم ادریس البا، شارلتو کوپلی، ایانا هالی، لیه ساوا جفریس و رایلی کیئو ایفای نقش می‌کنند.

هیولا در ۱۹ اوت ۲۰۲۲ توسط یونیورسال پیکچرز در ایالات متحده اکران شد،[۴] و نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

داستان[ویرایش]

مردی که به تازگی از زن خود طلاق گرفته‌است، به آفریقای جنوبی بازمی‌گردد؛ جایی که برای اولین بار با همسرش آشنا شده است. او در یک سفر برنامه‌ریزی شده طولانی، به همراه دو دختر خردسالش، به یک منطقه حفاظت شده که توسط یک دوست قدیمی خانوادگی و زیست‌شناس حیات وحش اداره می‌شود، می‌رود. در همان اوایل گردش، یک شیر وحشی که تمایل به شکار انسان دارد، شروع به حمله به آنها می‌کند و هر کسی را که در مسیرش باشد می‌بلعد.

بازیگران[ویرایش]

  • ادریس البا در نقش دکتر نیت ساموئلز
  • ایانا هالی در نقش مردیت ساموئلز
  • لیه ساوا جفریس در نقش نورا ساموئلز
  • شارلتو کوپلی در نقش مارتین بتلز
  • رایلی کیئو در نقش ساوانا
  • ملانی جارنسون
  • دیمون برتلی
  • رابی مک آیزاک
  • بیلی گلاگر

تولید[ویرایش]

در سپتامبر ۲۰۲۰، اعلام شد که ادریس البا در فیلم جدید یونیورسال پیکچرز با عنوان هیولا و کارگردانی بالتاسار کورماکور بازی خواهد کرد.[۵] در ژوئن ۲۰۲۱، شارلتو کوپلی، ایانا هالی و لیه ساوا جفریس به گروه بازیگری پیوستند.[۶] فیلمبرداری فیلم در ۱ ژوئن ۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی آغاز شد و ده هفته به طول انجامید. تیراندازی‌های این فیلم در مناطق لیمپوپو، کیپ شمالی و کیپ تاون انجام شده‌است.[۶]

استیون پرایس وظیفه آهنگسازی فیلم را بر عهده داشته است و یونیورسال پیکچرز این موسیقی متن را منتشر کرده است.

انتشار[ویرایش]

هیولا در ۱۹ اوت ۲۰۲۲ توسط یونیورسال پیکچرز اکران شد.[۷]

بازخورد[ویرایش]

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۶۷ از ۱۲۰ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۶٫۱/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «آیا می‌خواهید مبارزهٔ ادریس البا در برابر یک شیر را تماشا کنید؟ پس این هیولای بطورپسندیده لاغر اما در نهایت یک‌بارمصرف، تنها فیلمی است که شما به دنبال آن هستید.»[۸] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۳۴ منتقد امتیاز ۵۳ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای مختلط یا متوسط» است.[۹]

منابع[ویرایش]

  1. Rubin, Rebecca (August 17, 2022). "Box Office: 'Dragon Ball Super: Super Hero' to Defeat Idris Elba's Survival Thriller 'Beast'". ورایتی. Retrieved August 17, 2022.
  2. "Beast (2022)". باکس آفیس موجو. Retrieved August 21, 2022.
  3. "Beast". The Numbers. Nash Information Services, LLC. Retrieved August 21, 2022.
  4. D'Alessandro, Anthony (May 18, 2021). "Universal Dates Idris Elba Thriller 'Beast' For Summer 2022". ددلاین هالیوود. Archived from the original on May 18, 2021. Retrieved May 18, 2021.
  5. Kroll, Justin (September 30, 2020). "Idris Elba To Star in Survival Thriller 'Beast' For Universal Pictures With Baltasar Kormakur Directing". ددلاین هالیوود. Archived from the original on March 21, 2021. Retrieved March 15, 2021.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ D'Alessandro, Anthony (June 2, 2021). "Idris Elba Universal Thriller 'Beast' Adds Trio, Production Starts In South Africa". ددلاین هالیوود. Archived from the original on June 2, 2021. Retrieved June 2, 2021.
  7. Paur, Joey (April 25, 2022). "Posters Revealed For John Wick 4, The Expendables 4, Idris Elba's Beast, and James Wan's M3GAN". Geek Tyrant. Archived from the original on April 28, 2022. Retrieved April 26, 2022.
  8. "هیولا". راتن تومیتوز. فاندانگو مدیا. Retrieved 23 August 2022. ویرایش در ویکی‌داده
  9. "هیولا". Metacritic. Red Ventures. Retrieved 23 August 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]