هینیکن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هینیکن
بطری صادراتی فعلی
گونهآبجو
تولید کنندههینیکن ان.فی
خاستگاههلند
آغاز تولید۱۸۷۳[۱]
میزان الکل۵٫۰٪[۲]
رنگ۷ ئی‌بی‌سی
استایللاگر روشن
چگالی اولیه۱٫۰۴۴–۱٫۰۴۸
تلخی۲۳
وبگاهwww.heineken.com ویرایش این در ویکی‌داده

هِـینیکن (هلندی: Heineken؛ ‏ تلفظ هلندی: [ˈɦɛinəkə(n)]) یک آبجو لاگر روشن با درصد الکل ۵٪ است که توسط کارخانه آبجوسازی هلندی هینیکن ان.فی تولید می‌شود. این آبجو در بطری‌های سبزرنگ، با یک ستارهٔ قرمز به بازار عرضه می‌شود.

در سال ۱۸۶۴ میلادی خیرارد آدریان هِـینیکن (۱۸۹۳–۱۸۴۱)[۳] یک آبجوسازی محبوب طبقهٔ کارگر به نام «دی هویبر» را خریداری کرد و سپس در سال ۱۸۷۳ میلادی، دکتر الیون (یکی از شاگردان لویی پاستور) را به استخدام خود درآورد تا مخمر خاصی به نام مخمر هِـینیکن را تولید کند و بدین ترتیب نخستین آبجوی هِـینیکن تولید و به بازار عرضه شد.

از سال ۱۹۷۵ میلادی، آبجوی هینیکن در شهر زوترواده هلند تولید می‌شود[۱] و تا سال ۲۰۱۱ میلادی، ۲٫۷۴ میلیارد لیتر آبجوی هِـینیکن در سرتاسر دنیا تولید شده بود. (اگر آبجوهای تولیدی در تمامی شرکت‌های اقماری و وابسته به هینیکن ان.فی در نظر گرفته شود، بیش از ۱۶٫۴۶ میلیارد لیتر آبجو در سرتاسر دنیا توسط این شرکت تولید شده‌است).[۴] این آبجو در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا عرضه می‌شود و امروزه علاوه بر هلند، در بریتانیا، جمهوری ایرلند، هند،[۵] صربستان، استرالیا، نیوزیلند، کاستاریکا و سنت لوسیا هم برای بازارهای محلی‌شان تولید می‌شود.

این شرکت آبجوسازی، حامی مالی لیگ قهرمانان اروپا و جام جهانی راگبی بوده‌است.

هِـینیکن حامی مالی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۱

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Heineken geschiedenis". heineken.nl/. Archived from the original on 2 May 2007. Retrieved 28 April 2007.
  2. "Beeradvocate.com: Heineken Lager Beer". beeradvocate.com. Retrieved 19 January 2017.
  3. Frijhoff, Willem; Spies, Marijke (2004). Dutch Culture in a European Perspective: 1900, the age of bourgeois culture (به انگلیسی). Uitgeverij Van Gorcum. pp. 503, 581. ISBN 978-90-232-3965-9.
  4. "Annual Report 2011". Heineken International. Archived from the original on 14 March 2014. Retrieved 18 March 2012.
  5. Wadhwani, Sita (17 August 2011). "Heineken India: Now brewed in our backyard | CNN Travel". CNN (به انگلیسی). Retrieved 2019-05-04.

پیوند به بیرون[ویرایش]