هیتن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فضاپیمای هیتن
Hiten spacecraft
فهرست نام‌هاMUSES-A (پیش از پرتاب)
اپراتورISAS
شناسهٔ کوسپار1990-007A
شماره ستکات۲۰۴۴۸
وبگاه
مدت مأموریت۳ سال، ۲ ماه و ۱۷ روز
ویژگی‌های فضاپیما
جرم پرتاب۱۹۷٫۴ کیلوگرم (۴۳۵ پوند)
آغاز مأموریت
تاریخ راه‌اندازی۲۴ ژانویه ۱۹۹۰، ساعت ۱۱:۴۶ (UTC) (۱۹۹۰-01-۲۴T11:46Z)
موشکMu-3S-II (no. 5)
سایت پرتابمرکز فضایی اوچینورا
پایان مأموریت
تاریخ واپاشی18:03:01, ۱۰ آوریل ۱۹۹۳ (UTC) (۱۹۹۳-04-۱۰T18:03:01Z)
پرواز از ماه
نزدیک‌ترین فاصله۲۰:۰۴:۰۹, ۱۸ مارس ۱۹۹۰
فاصله۱۶٬۴۷۲٫۴ کیلومتر (۱۰٬۲۳۵٫۵ مایل)
مدارگرد ماه
ورود به مدار۱۳:۳۳, ۱۵ فوریه ۱۹۹۳
پارامترهای گردش
Periselene6.52 Lunar radii
Aposelene29.42 Lunar radii
انحراف مداری۳۴٫۷°
برخوردگر ماه
تاریخ برخورد۱۸:۰۳:۲۵٫۷, ۱۰ آوریل ۱۹۹۳
سایت برخورد۳۴°۱۸′جنوبی ۵۵°۳۶′شرقی / ۳۴٫۳°جنوبی ۵۵٫۶°شرقی / -34.3; 55.6
 


فضاپیمای هیتن ((به ژاپنی: ひ て ん)) با تلفظ ژاپنی تلفظ ژاپنی: [çiteɴ]) و (انگلیسی: Hiten)[۱] و با نام پیش از پرتاب «MUSES-A» کوتاه‌شدهٔ (Mu Space Engineering Spacecraft A)، بخشی از برنامهٔ MUSES، شناخته می‌شود، توسط مؤسسه علوم فضایی و فضانوردی ژاپن در ۲۴ ژانویه ۱۹۹۰ راه اندازی شد. این اولین کاوشگر ماه ژاپن، اولین کاوشگر رباتیک ماه پس از زمان اتحاد جماهیر شوروی لونا ۲۴ در سال ۱۹۷۶ و نیز نخستین کاوشگر ماه بود که توسط کشوری غیر از روسیه شوروی یا ایالات متحده پرتاب شد.[۲]

ماموریت[ویرایش]

هیتن قرار بود در یک مدار بسیار بیضی در مدار زمین با یک اوج ۴۷۶٬۰۰۰ کیلومتری قرار بگیرد، که می‌توانست از کنار ماه عبور کند. با این حال، با کسری تزریق سوخت سرعت موشک دلتا ۵ در ۵۰ متر/ثانیه انجام شد، در نتیجه اوج تنها یک اوج ۲۹۰٬۰۰۰ کیلومتری بود.[۳] با جبران کمبود کاوشگر به مأموریت خود ادامه داد.

قرار گرفتن در مدار ماه[ویرایش]

در نخستین گذر کنار ماه، هیتن مدارگرد کوچکی به نام «هاگورومو» (は ご ろ も را که همراه داشت به سوی مدار ماه رها کرد. فرستندهٔ این مدارگرد از کار افتاده بود ولی قرار گرفتن آن در مدار ماه از زمین مشاهده و تأیید شد. پس از انجام هشتمین چرخش، هیتن تکنیک ترمز اتمسفری را در ۱۹ مارس ۱۹۹۱ با انجام پرواز کناری زمین در ارتفاع ۱۲۵٫۵ کیلومتری اقیانوس آرام با سرعت ۱۱٫۰ کیلومتر بر ثانیه با موفقیت به نمایش گذاشت. در این مانور هیتن توانست با استفاده از کشش اتمسفر، سرعت را به ۱٫۷۱۲ متر بر ثانیه و ارتفاع را به ۸۶۶۵ کیلومتر کاهش دهد.[۴]این نخستین مانور ترمز اتمسفری توسط یک کاوشگر فضایی عمیق بود.[۵] پس از نهمین پرواز کناری با ماه و دومین مانور ترمز اتمسفری در ۳۰ مارس ۱۹۹۱، مأموریت اصلی کاوشگر به پایان رسید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Uesugi, K. T. (2003). "Space Engineering Spacecraft (MUSES) Program in ISAS Featuring Its Latest Mission 'HAYABUSA'". International Conference on Recent Advances in Space Technologies, 2003. pp. 464–471. doi:10.1109/RAST.2003.1303961. ISBN 0-7803-8142-4. S2CID 37293909.
  2. "Hiten/Hagoromo". NASA. Retrieved May 29, 2019.
  3. "Hiten". NASA. Retrieved September 14, 2007.
  4. "Muses A (Hiten)". space.skyrocket.de.
  5. "Deep Space Chronicle: A Chronology of Deep Space and Planetary Probes 1958–2000" بایگانی‌شده در سپتامبر ۲۵, ۲۰۰۸ توسط Wayback Machine by Asif A. Siddiqi, NASA Monographs in Aerospace History No. 24.